The aim of this article is to analyze the notion of new middle class and the ways its
cultural preferences are represented and consumed on new media within the framework
of sociology of taste. The article builds on different theoretical bases including studies on
social class, cultural stratification and communication models. The study uses the findings
of a fieldwork study conducted in Istanbul between September and November 2013 with
fifteen young adults in order to discover the impact of new communication technologies on
cultural preferences. The article thus questions the possibility of a new middle class culture
and analyzes the uses and representations of cultural products that turned into a message
throughout new media. The results highlighted the efficient role of the new communicationtechnologies and social media on the determination of cultural preferences of the new middle
class, and pointed out the substitution of cultural pieces and performances by images and
messages. In addition, the discussions include the flexibility among different taste publics
and the transformation of cultural capital as a component of social stratification.
Bu makalenin amacı, yeni orta sınıf olgusunu,
zevk ve beğeni sosyolojisi çerçevesinde kültürel tercihler üzerinden
sorgulayarak, kültür ürünlerine hangi medya aracılığıyla nasıl erişildiği ve
bunların nasıl temsil edildiği ve tüketildiğini incelemektir. Araştırmanın
kuramsal arka planını, toplumsal sınıf, kültürel tabakalaşma ve iletişim
modellerine ilişkin yaklaşımlar oluşturmaktadır. Araştırmada, yeni iletişim
teknolojilerinin kültürel tercihlerin belirlenimi üzerindeki etkisini inceleme
amacıyla, İstanbul’da yaşayan genç-yetişkin on beş görüşmeciyle Eylül ve Kasım
2013 tarihleri arasında gerçekleştirilmiş derinlemesine mülakatların bulguları
kullanılmıştır. Buradan hareketle, yeni orta sınıf kültüründen bahsetmenin
mümkün olup olmadığı sorgulanarak, yeni medya aracılığıyla birer ileti durumuna
gelmiş kültür ürünlerinin temsil ve kullanım örüntülerinin incelemesi
gerçekleştirilmiştir. Buna göre, yeni iletişim teknolojilerinin ve internette
sosyal medya mecralarındaki paylaşımların, yeni orta sınıfın kültürel
tercihlerinin oluşturulmasında etkin rol oynadığı saptanmış, temsil ve
görüntülerin, eser ve performans yerine ikame edildiği belirlenmiştir. Ayrıca,
beğeni kamuları arasındaki ilişkinin esnekliği ve toplumsal tabaka
bileşkelerinden kültürel kapitalin hangi açılardan dönüşüme uğradığı
tartışılmıştır.
Journal Section | MIDDLE CLASSES SPECIAL CASE |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 54 |