Research Article
BibTex RIS Cite

CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA

Year 2016, Issue: 54, 61 - 84, 20.12.2016

Abstract








The aim of this article is to analyze the notion of new middle class and the ways its
cultural preferences are represented and consumed on new media within the framework
of sociology of taste. The article builds on different theoretical bases including studies on
social class, cultural stratification and communication models. The study uses the findings
of a fieldwork study conducted in Istanbul between September and November 2013 with
fifteen young adults in order to discover the impact of new communication technologies on
cultural preferences. The article thus questions the possibility of a new middle class culture
and analyzes the uses and representations of cultural products that turned into a message
throughout new media. The results highlighted the efficient role of the new communication
technologies and social media on the determination of cultural preferences of the new middle
class, and pointed out the substitution of cultural pieces and performances by images and
messages. In addition, the discussions include the flexibility among different taste publics
and the transformation of cultural capital as a component of social stratification.





  




References

  • Adorno, T.W. ve Horkheimer, M. (1979/1944). Dialectics of Enlightenment. London: Verso.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu (F. Keskin ve H. Deliceçaylı, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Cambridge: Polity.
  • Bell, D. (2008). The Coming of Post-Indsutrial Society. D. B. Grusky (Ed.), Social Stratification. Class, Race and Gender in Sociological Perspective içinde (s. 966-978). Colorado: Westview.
  • Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge: Harvard University.
  • Castells, M. (2000). The Rise of the Network Society. Cambridge: Blackwell.
  • Crane, D. (1994). The Sociology of Culture: Emerging Theoretical Perspectives. Cambridge: Blackwell.
  • Crompton, R. (1998). Class and Stratification: An Introduction to Current Debates. Cambridge: Polity.
  • Debord, G. (2014). Gösteri Toplumu (A. Ekmekçi ve O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Goldthorpe, J. (1987). Social Mobility and Class Structure in Modern Britain. Oxford: Clarendon.

Beğeni Sosyolojisi Açısından Kültürel Tabakalaşma: Yeni Orta Sınıf ve Yeni Medya

Year 2016, Issue: 54, 61 - 84, 20.12.2016

Abstract

Bu makalenin amacı, yeni orta sınıf olgusunu,
zevk ve beğeni sosyolojisi çerçevesinde kültürel tercihler üzerinden
sorgulayarak, kültür ürünlerine hangi medya aracılığıyla nasıl erişildiği ve
bunların nasıl temsil edildiği ve tüketildiğini incelemektir. Araştırmanın
kuramsal arka planını, toplumsal sınıf, kültürel tabakalaşma ve iletişim
modellerine ilişkin yaklaşımlar oluşturmaktadır. Araştırmada, yeni iletişim
teknolojilerinin kültürel tercihlerin belirlenimi üzerindeki etkisini inceleme
amacıyla, İstanbul’da yaşayan genç-yetişkin on beş görüşmeciyle Eylül ve Kasım
2013 tarihleri arasında gerçekleştirilmiş derinlemesine mülakatların bulguları
kullanılmıştır. Buradan hareketle, yeni orta sınıf kültüründen bahsetmenin
mümkün olup olmadığı sorgulanarak, yeni medya aracılığıyla birer ileti durumuna
gelmiş kültür ürünlerinin temsil ve kullanım örüntülerinin incelemesi
gerçekleştirilmiştir. Buna göre, yeni iletişim teknolojilerinin ve internette
sosyal medya mecralarındaki paylaşımların, yeni orta sınıfın kültürel
tercihlerinin oluşturulmasında etkin rol oynadığı saptanmış, temsil ve
görüntülerin, eser ve performans yerine ikame edildiği belirlenmiştir. Ayrıca,
beğeni kamuları arasındaki ilişkinin esnekliği ve toplumsal tabaka
bileşkelerinden kültürel kapitalin hangi açılardan dönüşüme uğradığı
tartışılmıştır.

References

  • Adorno, T.W. ve Horkheimer, M. (1979/1944). Dialectics of Enlightenment. London: Verso.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu (F. Keskin ve H. Deliceçaylı, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Cambridge: Polity.
  • Bell, D. (2008). The Coming of Post-Indsutrial Society. D. B. Grusky (Ed.), Social Stratification. Class, Race and Gender in Sociological Perspective içinde (s. 966-978). Colorado: Westview.
  • Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge: Harvard University.
  • Castells, M. (2000). The Rise of the Network Society. Cambridge: Blackwell.
  • Crane, D. (1994). The Sociology of Culture: Emerging Theoretical Perspectives. Cambridge: Blackwell.
  • Crompton, R. (1998). Class and Stratification: An Introduction to Current Debates. Cambridge: Polity.
  • Debord, G. (2014). Gösteri Toplumu (A. Ekmekçi ve O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Goldthorpe, J. (1987). Social Mobility and Class Structure in Modern Britain. Oxford: Clarendon.
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section MIDDLE CLASSES SPECIAL CASE
Authors

Uğur Zeynep Güven This is me

Publication Date December 20, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 54

Cite

APA Güven, U. Z. (2016). CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA. Istanbul Journal of Sociological Studies(54), 61-84.
AMA Güven UZ. CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA. Istanbul Journal of Sociological Studies. December 2016;(54):61-84.
Chicago Güven, Uğur Zeynep. “CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA”. Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 54 (December 2016): 61-84.
EndNote Güven UZ (December 1, 2016) CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA. Istanbul Journal of Sociological Studies 54 61–84.
IEEE U. Z. Güven, “CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA”, Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 54, pp. 61–84, December 2016.
ISNAD Güven, Uğur Zeynep. “CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA”. Istanbul Journal of Sociological Studies 54 (December 2016), 61-84.
JAMA Güven UZ. CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2016;:61–84.
MLA Güven, Uğur Zeynep. “CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA”. Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 54, 2016, pp. 61-84.
Vancouver Güven UZ. CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2016(54):61-84.