BibTex RIS Cite

ÇALIŞANLARIN BÜTÇELERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL HARCAMALARIN YERİ: ÇANAKKALE'DE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Year 2011, Issue: 44, 297 - 324, 26.12.2011

Abstract

ÖZET
Çalışmak insanoğlunun varolduğu günden beri yaşamın parçası olmuş bir aktivitedir. Çalışmanın gelir elde etme fonksiyonu yanında bireye psikolojik ve sosyolojik olarak da faydaları vardır. Ancak günümüzde bireyler çalışmalarına karşılık her zaman refah içinde yaşama fırsatı bulamamaktadır. Özellikle toplumda çok önemli bir görev üstlenen ve asgari ücretin neredeyse üç katı maaş alan öğretmenlerin maaşlarının yetersizliği öğretmenlerin motivasyonunu olumsuz etkilemektedir. OECD ülkeleri ile karşılaştırıldığında Türkiye'de öğretmenlerin çok yetersiz maaş aldıkları görülmektedir. Bu çalışmada öğretmenlerin gelir ve giderleri, sosyo-kültürel harcamalara ne kadar bütçe ayırabildikleri ve kendilerini refah içinde görüp görmedikleri araştırılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Öğretmenler, Yoksulluk, Harcamalar.
ABSTRACT
Working is an activity that is part of daily life of human beings since their existence. Besides its function of providing living it also has psychological and sociological benefits. However, individuals can not find an opportunity to live in wealth compared to work they conduct. Particularly, insufficient wages of teachers who have almost three times higher minimum wage and commit a very important societal role affect their motivation negatively. When compared with OECD member countries it is seen that teachers in Turkey receive low levels of wages. In this study incomes and expenditures of teachers, the amount of expenditures that they spare for socio-cultural expenses and whether or not they see themselves living in wealth have been investigated.
Keywords: Teachers, Poverty, Expenditures.

References

  • AKTAN, Coşkun Can & VURAL, İstiklal Yaşar (2002), “Yoksulluk: Terminoloji, Temel kavramlar ve Ölçüm Yöntemleri”, Yoksullukla Mücadele Stratejileri, Hak-İş konfederasyonu Yayınları, Ankara.
  • BOZKURT, Veysel (2006), Değişen Dünyada Sosyoloji, Temeller, Kavramlar, Kuramlar, Ekin Yayınları, Bursa.
  • DPT (2010), “Yoksullukla Mücadele Alt Komisyonu Raporu”, 8. Beş yıllık Kalkınma Planı, Gelir Dağılımının İyileştirilmesi ve Yoksullukla Mücadele Özel İhtisas Komisyonu, Ocak, Ankara.
  • ERDOĞDU; Mustafa (2009), “Türkiye Krizini Nasıl Aşabilir?”, Toprak İşveren Dergisi, Türkiye Toprak, Seramik, Çimento ve Cam Sanayii İşverenleri Sendikası Yayını, Haziran, Sayı: 82, ss. 6-16.
  • EREN; Erol (2008), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Yayınları, 11. Baskı, İstanbul.
  • ERDEM, Ali Rıza (2010), “İlköğretim ve Ortaöğretim Öğretmenlerinin Karşılaştığı Ekonomik Sorunlar ve Bu Ekonomik Sorunların Performanslarına Etkisi Konusundaki Görüşleri”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1.
  • ERGİL, Doğu (1978), “Yabancılaşma Kuramına ilk Katkılar, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt: 33, No: 3-4, Eylül- Aralık, ss. 93-109.
  • GÜNDOĞAN, Naci (2007), Yoksulluğun Değişen Yüzü: Çalışan Yoksullar, Anadolu University Press, Eskisehir.
  • HAUGHTON, Jonathan; Shahidur R. KHANDKER (2009), Handbook on Poverty and Inequality, The World Bank, Washington DC.
  • KAMU-SEN (2009), “Ekonomik Krizin Endüstri İlişkilerine Etkileri ve Krize Çözüm Arayışları”, Kamu-Sen 15 Mayıs 2009 Tarihli Ar-Ge Raporu.
  • http://www.kamusen.org.tr/blog-mainmenu-9/aratrmalar/205-ekonomik-krizin-endustri- iliskilerine-etkileridoc (10.07.2010)
  • KAPIZ, Serap (2001), "İşin Değişen Anlamı ve Birey Yaşamında Önemi", İş-Güç Dergisi, Cilt: 3, No: 2.
  • KESER, Aşkın (2005), “Çalışmanın Değişen Anlamı ve Çalışmaya İlişkin Yeni Trendler”, İktisat Fakültesi, Sosyal Siyaset Konferansları, 2004-2/ 2005-1 Prof. Dr. Turan Yazgan’a Armağan Özel Sayısı.
  • KOÇEL, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Yayınları, İstanbul.
  • KORAY, Meryem (2005), Sosyal Politika, İmge Kitabevi, İstanbul.
  • LORDOĞLU, Kuvvet; ÖZKAPLAN, Nurcan & Mete TÖRÜNER (1999), Çalışma İktisadı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • LUTHANS, Fred (1995), “Organizational Behaviour”, Seventh Edition, Mcgraw Hill Inc., New York.
  • MASLOW, Abraham H. (1970), Motivation and Personality, 3. Basım, Harper and Row Publishers, New York.
  • Mc KINLEY, Terry (2005), “Human Poverty and the MDGs: The Implications for Economic Policies”, Paper Prepared for the Conference on “The Many Dimensions of Poverty” UNDP International Poverty Centre, Brasilia, 29-31 August, Bureau for Development Policy, UNDP, New York.
  • MORIN, Estelle M. (2004), “The Meaning of Work In Modern Times”, HEC Montreal, and Pyschologist Conference Paper, 10th World Congress on Human Resources Management, Rio de Janeiro, Brazil, August, 20th.
  • OECD (2009), “Education at a Glance 2009, OECD Indicators”, Published by OECD.
  • OKÇABOL, Rıfat; GÖK, Fatma ( 1998 ), “Öğretmen Profili Araştırması ve Öğretmen Yetiştirmede Yeni Arayışlar”, VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 9-11 Eylül, Konya.
  • ÖZKALP, Enver (2003), “Örgütlerde İşin Çalışanlar İçin Anlamı ve İş Dizaynı”, Kamu-İş Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 2.
  • SABUNCUOĞLU, Zeyyat, Melek, TÜZ (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, (4. Baskı) Bursa.
  • SAĞLAM, Miraç & Aycan ÇİÇEK SAĞLAM (2005), “Öğretmenlik Mesleğinin Maddi Yönüne İlişkin Genel Bir Değerlendirme”, Gazi Üniversitesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, yaz, Sayı: 3, Cilt: 3.
  • Nadir, SUĞUR, S., Gönç-Şavran, T. ve O.B. Çetin (2010) "Hizmet Sektöründe Çalışan Yoksulların Geçim Stratejileri ve Sosyal İlişki Ağları: Eskişehir Örneği", İş-Güç İnsan Kaynakları ve Endüstri İlişkileri Dergisi, Cilt:12, Sayı:1, Ocak, 2010.
  • SUĞUR,Nadir, SUĞUR, S., Çetin, O.B., Gönç-Şavran, T. ve E. Akarçay, (2008) "Hizmet Sektöründe Çalışan Yoksulların Yoksulluk Algıları Üzerine Bir Araştırma", İş-Güç İnsan Kaynakları ve Endüstri İlişkileri Dergisi, cilt:10, sayı:3, Haziran 2008.
  • SÖNMEZ, Veysel (1989), “Türkiye’de Öğretmenin Ekonomik Durumu”, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 4, ss. 77-84.
  • TEVRÜZ, Suna (2002), “Örgütte Kişisel Gelişim” (edt: A. Esra ASLAN), Nobel Yayınları, Ankara.
  • TUNÇKAŞIK, Halit (2007), “Türkiye’de ve Çeşitli Ülkelerde Öğretmen Maaşları”, Türkiye Büyük Millet Meclisi, Araştırma Merkezi Bilgi Notu, Aralık.
  • TÜİK (2002), “İl Düzeyinde Temel İşgücü Göstergeleri”.
  • UZUN, Ayşe Meral (2003), “Yoksulluk Olgusu ve Dünya Bankası”, Cumhuriyet Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2.
Year 2011, Issue: 44, 297 - 324, 26.12.2011

Abstract

References

  • AKTAN, Coşkun Can & VURAL, İstiklal Yaşar (2002), “Yoksulluk: Terminoloji, Temel kavramlar ve Ölçüm Yöntemleri”, Yoksullukla Mücadele Stratejileri, Hak-İş konfederasyonu Yayınları, Ankara.
  • BOZKURT, Veysel (2006), Değişen Dünyada Sosyoloji, Temeller, Kavramlar, Kuramlar, Ekin Yayınları, Bursa.
  • DPT (2010), “Yoksullukla Mücadele Alt Komisyonu Raporu”, 8. Beş yıllık Kalkınma Planı, Gelir Dağılımının İyileştirilmesi ve Yoksullukla Mücadele Özel İhtisas Komisyonu, Ocak, Ankara.
  • ERDOĞDU; Mustafa (2009), “Türkiye Krizini Nasıl Aşabilir?”, Toprak İşveren Dergisi, Türkiye Toprak, Seramik, Çimento ve Cam Sanayii İşverenleri Sendikası Yayını, Haziran, Sayı: 82, ss. 6-16.
  • EREN; Erol (2008), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Yayınları, 11. Baskı, İstanbul.
  • ERDEM, Ali Rıza (2010), “İlköğretim ve Ortaöğretim Öğretmenlerinin Karşılaştığı Ekonomik Sorunlar ve Bu Ekonomik Sorunların Performanslarına Etkisi Konusundaki Görüşleri”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1.
  • ERGİL, Doğu (1978), “Yabancılaşma Kuramına ilk Katkılar, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt: 33, No: 3-4, Eylül- Aralık, ss. 93-109.
  • GÜNDOĞAN, Naci (2007), Yoksulluğun Değişen Yüzü: Çalışan Yoksullar, Anadolu University Press, Eskisehir.
  • HAUGHTON, Jonathan; Shahidur R. KHANDKER (2009), Handbook on Poverty and Inequality, The World Bank, Washington DC.
  • KAMU-SEN (2009), “Ekonomik Krizin Endüstri İlişkilerine Etkileri ve Krize Çözüm Arayışları”, Kamu-Sen 15 Mayıs 2009 Tarihli Ar-Ge Raporu.
  • http://www.kamusen.org.tr/blog-mainmenu-9/aratrmalar/205-ekonomik-krizin-endustri- iliskilerine-etkileridoc (10.07.2010)
  • KAPIZ, Serap (2001), "İşin Değişen Anlamı ve Birey Yaşamında Önemi", İş-Güç Dergisi, Cilt: 3, No: 2.
  • KESER, Aşkın (2005), “Çalışmanın Değişen Anlamı ve Çalışmaya İlişkin Yeni Trendler”, İktisat Fakültesi, Sosyal Siyaset Konferansları, 2004-2/ 2005-1 Prof. Dr. Turan Yazgan’a Armağan Özel Sayısı.
  • KOÇEL, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Yayınları, İstanbul.
  • KORAY, Meryem (2005), Sosyal Politika, İmge Kitabevi, İstanbul.
  • LORDOĞLU, Kuvvet; ÖZKAPLAN, Nurcan & Mete TÖRÜNER (1999), Çalışma İktisadı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • LUTHANS, Fred (1995), “Organizational Behaviour”, Seventh Edition, Mcgraw Hill Inc., New York.
  • MASLOW, Abraham H. (1970), Motivation and Personality, 3. Basım, Harper and Row Publishers, New York.
  • Mc KINLEY, Terry (2005), “Human Poverty and the MDGs: The Implications for Economic Policies”, Paper Prepared for the Conference on “The Many Dimensions of Poverty” UNDP International Poverty Centre, Brasilia, 29-31 August, Bureau for Development Policy, UNDP, New York.
  • MORIN, Estelle M. (2004), “The Meaning of Work In Modern Times”, HEC Montreal, and Pyschologist Conference Paper, 10th World Congress on Human Resources Management, Rio de Janeiro, Brazil, August, 20th.
  • OECD (2009), “Education at a Glance 2009, OECD Indicators”, Published by OECD.
  • OKÇABOL, Rıfat; GÖK, Fatma ( 1998 ), “Öğretmen Profili Araştırması ve Öğretmen Yetiştirmede Yeni Arayışlar”, VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 9-11 Eylül, Konya.
  • ÖZKALP, Enver (2003), “Örgütlerde İşin Çalışanlar İçin Anlamı ve İş Dizaynı”, Kamu-İş Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 2.
  • SABUNCUOĞLU, Zeyyat, Melek, TÜZ (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, (4. Baskı) Bursa.
  • SAĞLAM, Miraç & Aycan ÇİÇEK SAĞLAM (2005), “Öğretmenlik Mesleğinin Maddi Yönüne İlişkin Genel Bir Değerlendirme”, Gazi Üniversitesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, yaz, Sayı: 3, Cilt: 3.
  • Nadir, SUĞUR, S., Gönç-Şavran, T. ve O.B. Çetin (2010) "Hizmet Sektöründe Çalışan Yoksulların Geçim Stratejileri ve Sosyal İlişki Ağları: Eskişehir Örneği", İş-Güç İnsan Kaynakları ve Endüstri İlişkileri Dergisi, Cilt:12, Sayı:1, Ocak, 2010.
  • SUĞUR,Nadir, SUĞUR, S., Çetin, O.B., Gönç-Şavran, T. ve E. Akarçay, (2008) "Hizmet Sektöründe Çalışan Yoksulların Yoksulluk Algıları Üzerine Bir Araştırma", İş-Güç İnsan Kaynakları ve Endüstri İlişkileri Dergisi, cilt:10, sayı:3, Haziran 2008.
  • SÖNMEZ, Veysel (1989), “Türkiye’de Öğretmenin Ekonomik Durumu”, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 4, ss. 77-84.
  • TEVRÜZ, Suna (2002), “Örgütte Kişisel Gelişim” (edt: A. Esra ASLAN), Nobel Yayınları, Ankara.
  • TUNÇKAŞIK, Halit (2007), “Türkiye’de ve Çeşitli Ülkelerde Öğretmen Maaşları”, Türkiye Büyük Millet Meclisi, Araştırma Merkezi Bilgi Notu, Aralık.
  • TÜİK (2002), “İl Düzeyinde Temel İşgücü Göstergeleri”.
  • UZUN, Ayşe Meral (2003), “Yoksulluk Olgusu ve Dünya Bankası”, Cumhuriyet Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ebru Polat

Publication Date December 26, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 44

Cite

APA Polat, E. (2011). ÇALIŞANLARIN BÜTÇELERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL HARCAMALARIN YERİ: ÇANAKKALE’DE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Istanbul Journal of Sociological Studies(44), 297-324.
AMA Polat E. ÇALIŞANLARIN BÜTÇELERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL HARCAMALARIN YERİ: ÇANAKKALE’DE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Istanbul Journal of Sociological Studies. December 2011;(44):297-324.
Chicago Polat, Ebru. “ÇALIŞANLARIN BÜTÇELERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL HARCAMALARIN YERİ: ÇANAKKALE’DE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 44 (December 2011): 297-324.
EndNote Polat E (December 1, 2011) ÇALIŞANLARIN BÜTÇELERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL HARCAMALARIN YERİ: ÇANAKKALE’DE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Istanbul Journal of Sociological Studies 44 297–324.
IEEE E. Polat, “ÇALIŞANLARIN BÜTÇELERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL HARCAMALARIN YERİ: ÇANAKKALE’DE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”, Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 44, pp. 297–324, December 2011.
ISNAD Polat, Ebru. “ÇALIŞANLARIN BÜTÇELERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL HARCAMALARIN YERİ: ÇANAKKALE’DE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. Istanbul Journal of Sociological Studies 44 (December 2011), 297-324.
JAMA Polat E. ÇALIŞANLARIN BÜTÇELERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL HARCAMALARIN YERİ: ÇANAKKALE’DE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2011;:297–324.
MLA Polat, Ebru. “ÇALIŞANLARIN BÜTÇELERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL HARCAMALARIN YERİ: ÇANAKKALE’DE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 44, 2011, pp. 297-24.
Vancouver Polat E. ÇALIŞANLARIN BÜTÇELERİNDE SOSYO-KÜLTÜREL HARCAMALARIN YERİ: ÇANAKKALE’DE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2011(44):297-324.