Sociology education in Germany has a two centenarian basis which was shaped especially by the educational reform of Wilhelm von Humboldt. On the other hand, today's understanding based mostly on trends like globalization and transnational integration shows itself also in the area of education and tries to standardize educational process in universities by assimilating national differences. Bologna process plays a significant role in these developments. In this article, sociology education in Germany which has been reshaped in the last then years on the basis of conflict between past and present is being analyzed in framework of current tendencies.
Almanya'daki sosyoloji eğitimi bir yandan yaklaşık iki yüzyıllık bir temel üzerinde şekillenerek bugüne gelmiş ve özellikle Wilhelm von Humboldt'un eğitim reformu bu temelde önemli bir rol oynamıştır. Fakat diğer yandan bugünün daha globalleşmeye ve ulusaşırı bütünleşmeye dayalı anlayışı eğitim alanında da kendisini göstererek üniversite eğitimini ulusal farkları sindiren bir şekilde standardize etmeye çalışmaktadır. Bologna süreci bunda önemli bir etkiye sahiptir. Bu makalede son on yılda geçmiş ile bugün arasındaki bu çekişmede yeniden şekillenmekte olan Almanya'daki sosyoloji eğitiminin müfredatı mevcut eğilimler çerçevesinde incelenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 3 Sayı: 23 |