BibTex RIS Kaynak Göster

Collective Conscious / Collective Representation: Wundt and Durkheim

Yıl 2010, Cilt: 3 Sayı: 21, 103 - 113, 26.10.2011

Öz

In this article I will try to discuss studies of Wundt and Durkheim about collective phenomenon that is constellated them in the different positions in the same project. Wundt's efforts for integration of mind-society antithesis have some discrepancies. Durkheim takes mind and society as co-complementary but different levels. He is persistent for this anti-reductionist attitude. I will focus on these two points. Wundt is anti-positivist in conceptualization of collective conscious in contrast to what he does in experimental psychology, but on the other hand since he already saves his Cartesian position in defining collective conscious in relationality with society he could not see the relationality between them because of this dualistic thinking. But Durkheim is anti-reductionist and has a positivist attitude. He sees individual, society and conscious as complementary but different levels. So he locates individual as a defined position.

KOLLEKTİF BİLİNÇ / KOLLEKTİF TEMSİLLER: WUNDT İLE DURKHEIM

Yıl 2010, Cilt: 3 Sayı: 21, 103 - 113, 26.10.2011

Öz

Bu makalede Wundt ve Durkheim'ın, kendilerini belki de aynı sayılabilecek projenin farklı konumlarına yerleştirdikleri, kolektif fenomenler meselesini ele alışlarını tartışmaya çalışacağım. Önce Wundt'un görüşlerini ve zihin-toplum antitezini bütünleştirme çabasındaki çıkmazlarını daha sonra da öğrencisi Durkheim'ın zihin ve toplumu birbirini tamamlayan ama farklı düzeyler olarak ele alışındaki indirgemeci karşıtı tutumundaki ısrarcılığını anlatacağım. Wundt, deneysel psikolojisinde yaptığının tersine, kolektif bilincin kavramsallaştırılmasında antipozitivisttir ama buna karşın, kolektif bilinci toplumla ilişkiselliğe getirme çabasında hala kartezyen konumunu koruduğundan aradaki ilişkiselliği bu düalistik düşünce sebebiyle yakalayamamıştır. Durkheim ise indirgemeci karşıtıdır ve pozitivist duruşa sahiptir. Birey-toplum-bilinci, birbirini tamamlayan ama farklı düzeyler olarak ele almakta bu suretle bireyi sürekli içi doldurulan bir konuma çekmektedir.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Arkonaç

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 3 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Arkonaç, S. (2011). KOLLEKTİF BİLİNÇ / KOLLEKTİF TEMSİLLER: WUNDT İLE DURKHEIM. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(21), 103-113.
AMA Arkonaç S. KOLLEKTİF BİLİNÇ / KOLLEKTİF TEMSİLLER: WUNDT İLE DURKHEIM. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. Ekim 2011;3(21):103-113.
Chicago Arkonaç, Sibel. “KOLLEKTİF BİLİNÇ / KOLLEKTİF TEMSİLLER: WUNDT İLE DURKHEIM”. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi 3, sy. 21 (Ekim 2011): 103-13.
EndNote Arkonaç S (01 Ekim 2011) KOLLEKTİF BİLİNÇ / KOLLEKTİF TEMSİLLER: WUNDT İLE DURKHEIM. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi 3 21 103–113.
IEEE S. Arkonaç, “KOLLEKTİF BİLİNÇ / KOLLEKTİF TEMSİLLER: WUNDT İLE DURKHEIM”, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, c. 3, sy. 21, ss. 103–113, 2011.
ISNAD Arkonaç, Sibel. “KOLLEKTİF BİLİNÇ / KOLLEKTİF TEMSİLLER: WUNDT İLE DURKHEIM”. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi 3/21 (Ekim 2011), 103-113.
JAMA Arkonaç S. KOLLEKTİF BİLİNÇ / KOLLEKTİF TEMSİLLER: WUNDT İLE DURKHEIM. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. 2011;3:103–113.
MLA Arkonaç, Sibel. “KOLLEKTİF BİLİNÇ / KOLLEKTİF TEMSİLLER: WUNDT İLE DURKHEIM”. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, c. 3, sy. 21, 2011, ss. 103-1.
Vancouver Arkonaç S. KOLLEKTİF BİLİNÇ / KOLLEKTİF TEMSİLLER: WUNDT İLE DURKHEIM. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. 2011;3(21):103-1.