BibTex RIS Cite

Ecce Homo Academicus

Year 2012, Volume: 3 Issue: 25, 103 - 111, 24.05.2013

Abstract

Book Review: Pierre Bourdieu, Homo academicus. Peter Collier (English tr.). Cambridge: Polity Press, 1990 [French original: Paris: Les Éditions de Minuit, 1984]

References

  • Bourdieu, P. (1990). Homo academicus. Peter Collier (Ingilizce’ye Çev.). Cambridge: Polity Press
  • Çegin, G., Göker, E., Arli, A. ve Tatlican, Ü. (2007) (Der.). Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi. Istanbul: Iletisim
  • Göker, E. (ts.). Homo Academicus: Yakilacak kitap. (Elektronik Kaynak: http://istifhanem.com/2010/04/05/homoacademicus)
  • Swartz, D. (2011). Kültür ve iktidar. Elçin Gen (Çev.). Istanbul: Iletisim
  • Wacquant, L. (Aralik 1990). Sociology as socioanalysis: Tales of “Homo Academi-cus”. Sociological Forum, 5 (4): 677-689

Ecce Homo Academicus

Year 2012, Volume: 3 Issue: 25, 103 - 111, 24.05.2013

Abstract

Entelektüel isimlerin yaşamlarından eserlerine sızan otobiyografik izler, bilimsel nesnellik perdesi ardında gizli bir öznellik şeklinde, bilimsel çalışmaya kişisel bir damga vurur. Kimi zaman çalışma konularının, kimi zamansa bakış açısı ve yöntemin belirlenmesinde etkili olan bu otobiyografik izler, açık yahut örtük bir biçimde kendisini gösterebilir. Güneybatı Fransa'da uzanan Pireneler'in bir taşra köyünde doğup büyüyen ve Ecole Normale Supérieure'ü kazanıp eğitim hayatının geri kalanını geçirmek üzere Paris'e gelen Bourdieu için de durum farklı değildir. Farklı bir diyalekt konuşan orta alt sınıftan bir taşralı olarak Fransız başkenti ve eğitim sistemi içerisinde karşılaştığı sıkıntılar, Bourdieu sosyolojisinin çalışma alanlarını da belirlemiştir. Bourdieu'nün çalışmaları eğitim, bilim, siyaset, dil, sanat, spor, beğeni ve din gibi konuları, sahip olunan (kültürel, ekonomik, sosyal vd.) sermaye birikimi ve inşa ed(il)en habitus açısından girift bir tabakalaşma eksenine karşılık gelen alan(lar)a (field/champ) bağlı çıkarlar (illusio) çerçevesinde ele almaktadır. Felsefede başlayıp, antropoloji yoluyla uzandığı sosyoloji, bu disiplinlerden taşıdığı yöntemsel ve kavramsal şema ile mevcut dikotomik toplum algısının aşılmaya çalışıldığı bir sosyal teori ve uygulama bilimi haline gelmiştir. Gençliğindeki Sartre ve varoluşçuluk etkisinin, yerini yavaş yavaş Gaston Bachelard ve Georges Canguilhem gibi epistemologların etkisine bıraktığı felsefi bakış açısı, tıpkı Durkheim gibi Bourdieu'nün de sosyolojiyi kendisine bilimsel uğraş olarak seçmesinde etkili olmuştur. Kültür, iktidar ve tabakalaşma ekseninde ele aldığı sosyolojik meseleleri nitel-nicel, yapısalcı-fenomonolojik, ideografik-nomotetik, determinist-voluntarist vb. karşıtlıkları aşarak inceleme amacındaki Bourdieu, bu doğrultuda derin bir felsefi arka plana sahip, geniş bir kavramsal temele oturttuğu ve çok sayıda nitel ve nicel veri ile desteklediği eserler ortaya koymuştur. Onu özellikle Anglosakson dünyada “ilginç ve ünlü” (Wacquant, 1990, s. 677) kılan eserleri, The Love of Art: European Art Museums and Their Public (1991), Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (1984), The Political Ontology of Martin Heidegger (1991), State Nobility: Elite Schools in the Field of Power (1998), Masculine Domination (2001) ve Homo Academicus (1990) olmuştur. Bu eserlerden Homo Academicus (HA), Bourdieu'nün Wacquant'ın deyişiyle “sosyolojik sezgisini ve yorumsal ustalığını kendi kabilesine, yani Fransız üniversite profesörlerine uyguladığı” (Wacquant, 1990, s. 678) bir çalışma olması açısından ayrıca bir ilgiyi hak eder niteliktedir. Bu yazının kapsamı içerisindeyse HA, hem Bourideu'nün eserlerindeki -pek bahsetmediği- otobiyografik izleri takip etmek hem de Bourdieu sosyolojisini daha iyi anlam(landırm)ak açısından ayrıntılı bir incelemeye tabi tutulacaktır.

References

  • Bourdieu, P. (1990). Homo academicus. Peter Collier (Ingilizce’ye Çev.). Cambridge: Polity Press
  • Çegin, G., Göker, E., Arli, A. ve Tatlican, Ü. (2007) (Der.). Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi. Istanbul: Iletisim
  • Göker, E. (ts.). Homo Academicus: Yakilacak kitap. (Elektronik Kaynak: http://istifhanem.com/2010/04/05/homoacademicus)
  • Swartz, D. (2011). Kültür ve iktidar. Elçin Gen (Çev.). Istanbul: Iletisim
  • Wacquant, L. (Aralik 1990). Sociology as socioanalysis: Tales of “Homo Academi-cus”. Sociological Forum, 5 (4): 677-689
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Book Reviews
Authors

M. Fatih Karakaya

Publication Date May 24, 2013
Published in Issue Year 2012 Volume: 3 Issue: 25

Cite

APA Karakaya, M. F. (2013). Ecce Homo Academicus. İstanbul University Journal of Sociology, 3(25), 103-111.
AMA Karakaya MF. Ecce Homo Academicus. İstanbul University Journal of Sociology. May 2013;3(25):103-111.
Chicago Karakaya, M. Fatih. “Ecce Homo Academicus”. İstanbul University Journal of Sociology 3, no. 25 (May 2013): 103-11.
EndNote Karakaya MF (May 1, 2013) Ecce Homo Academicus. İstanbul University Journal of Sociology 3 25 103–111.
IEEE M. F. Karakaya, “Ecce Homo Academicus”, İstanbul University Journal of Sociology, vol. 3, no. 25, pp. 103–111, 2013.
ISNAD Karakaya, M. Fatih. “Ecce Homo Academicus”. İstanbul University Journal of Sociology 3/25 (May 2013), 103-111.
JAMA Karakaya MF. Ecce Homo Academicus. İstanbul University Journal of Sociology. 2013;3:103–111.
MLA Karakaya, M. Fatih. “Ecce Homo Academicus”. İstanbul University Journal of Sociology, vol. 3, no. 25, 2013, pp. 103-11.
Vancouver Karakaya MF. Ecce Homo Academicus. İstanbul University Journal of Sociology. 2013;3(25):103-11.