BibTex RIS Cite

İHTİYAÇLARIN MANİPÜLASYONU VE ÇALIŞMA

Year 2008, Issue: 54, 77 - 94, 31.01.2011

Abstract

Günümüz sosyal bilimlerinde tüketim kavramı özellikle ihtiyaçları manipüle eden yönüyle incelenmektedir. Conrad Lodziak tarafından ileri sürülen "ihtiyaçların manipülasyonu" tezi, temel varsayım olarak, toplumların tüketim toplumuna dönüştüğünü ve tüketimin bireylerin artık hür iradeleri ile değil mevcut ekonomik sistem tarafından örtük bir dayatma ile gerçekleştiğini esas almaktadır. Dolayısıyla, günümüzdeki tüketim alışkanlıkları giderek yaşamsal ihtiyaçların tatmin edilmesinden çok, mevcut ekonomik sisteme hizmet eder bir hale getirilmiştir. Bireyler ve toplumlar artık tüketebilmek için yaşayan varlıklara dönüşmüş bulunmaktadır. Tüketimin günümüz anlamıyla bir kimlik oluşturma ve statü sağlama İşlevinin de olduğu da düşünülmektedir. Bu çalışmada "ihtiyaçların manipülasyonu" tezinden hareketle bireylerin nasıl tüketici yapıldıkları, tüketim ile sağlanan yeni toplumsal kimlik ve statülerinin korunmasının da nasıl tüketim tarafından kontrol edildiği ve manipüle edilmiş ihtiyaçlar dolayısıyla kendisini tüketmek zorunda hisseden bireylerin, bu ihtiyaçlarını tatmin edebilmek için modern yaşamın gerekliliği olarak sunulan yeni meslekler ve İş biçimleri de dahil olmak üzere nasıl çalışmak zorunda kaldıkları incelenmektedir Bireyler, manipüle edilmiş ihtiyaçlarını giderebilmek için çalışma-tüketim sarmallarına çekilmiş bulunmaktadır.

References

  • Aytaç, Ö m e r , "Tüketimcilik v e Metalaşma Kıskacında Boş Z a m a n " , Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bitimler Enstıtüsiı Dergisi, Sayı: 1 I , 2006.
  • B a n m a n , Z y g m u n t , Çalışım, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, (ÇIÎV: Ümit Ö k t e m ) , Sarmal Yayınevi, İstanbul, 1999.
  • Bauldrİllard, Jean, Tüketim Toplumu, (Çev: Ferda K e s k i n ) , 2. Basım, Ayrıntı Yayınlan, İstanbul, 1997.
  • Bocock. Robert, Tüketim, (Çev: İrem K u t l u k ) , D o s t K i t a b e v i Y a y t n l a n , A n k a r a , 2005.
  • D o u b l a s , M a r y ; I s h e r w o o d , Baron, Tüketimin Antropolojim, (Çev: E r d e n A t i l l a A y t e k i n ) , Dost K i t a p e v i , A n k a r a , 1999.
  • Fealherson, M i k e , Postmodcrnizm ve Tüketim Kültürü, (Ç**v: M e h m e t Küçük), Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2005.
  • G o r z , A n d r e , Elveda Proletertjn, (Çev: H . T u r a n ) , A f a Yayınları, İstanbul, 1986.
  • Güllüoglu, Ö z l e m , "Çocukların Tüketim Alışkanlıklarının B e l i r l e n m e s i n d e T e l e v i z y o n Reklamlarının Rolü", 2. Ulusal İletişim Öğrencileri Sempozyumu, 18 Kasım 2005, Çevrimiçi: w w w . i l e t s e m . a n a d o l u . e d u . t r / b i l d i r i l e r / p d f / 1 2 , p d f , Erişim T a r i h i : 27.03.2007.
  • Köse, H a s a n , " M e d y a n ı n İlahları", ıvıııv.papatyam.üre. Erişim T a r i h i : 27.03.2007.
  • Lafar>;ue, Paul, Tembellik Hakkı, (Çev: V e d a t G ı i n y o l ) , T e l o s Yayıncılık, 7. Basım, İstanbul, 1 9 % .
  • Lodzıak, C o n r a d , Kapitalizm ve Kültür, İhtt\/a\ tarttı ManıpUtasyomt, (Çev: Berna K u r t ) , Çitlembik Yayınevi, İstanbul, 2003.
  • Sennett, R i c h a r d , Karakter Aşınması, (Çev; Barış Yıldırım), Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Sırım, V e l i , " K r e d i Kartları ile T u t s a k Alınan H a y a t l a r " , Zaman Gazeteci, 04.09.2004.
  • S m i t h , A d a m , Ulusların Zenginliği, (Çev: A y ş e Y u n u s , M e h m e t Bakırcı), A l a n Yayıncılık, 2. Basım, i s t a n b u l , 1997
  • Yanıklar, C e n g i z , Tüketimin Sosyolojisi, B i r e y Yayıncılık, İstanbul, 2006
  • Yırtıcı, Hakkı, Çağdaş Kapitalizmin Mrkan-wl örgütlenmesi, İstanbul Bil^r Üniversitesi Yayınlan, İstanbul, 2005.
  • W i l l i a m s , R a y m o n d , Anahtar Sözcükler, (Çev: Savaş Kılıç). İletişim Yayıncılık, İstanbul, 2005.
Year 2008, Issue: 54, 77 - 94, 31.01.2011

Abstract

References

  • Aytaç, Ö m e r , "Tüketimcilik v e Metalaşma Kıskacında Boş Z a m a n " , Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bitimler Enstıtüsiı Dergisi, Sayı: 1 I , 2006.
  • B a n m a n , Z y g m u n t , Çalışım, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, (ÇIÎV: Ümit Ö k t e m ) , Sarmal Yayınevi, İstanbul, 1999.
  • Bauldrİllard, Jean, Tüketim Toplumu, (Çev: Ferda K e s k i n ) , 2. Basım, Ayrıntı Yayınlan, İstanbul, 1997.
  • Bocock. Robert, Tüketim, (Çev: İrem K u t l u k ) , D o s t K i t a b e v i Y a y t n l a n , A n k a r a , 2005.
  • D o u b l a s , M a r y ; I s h e r w o o d , Baron, Tüketimin Antropolojim, (Çev: E r d e n A t i l l a A y t e k i n ) , Dost K i t a p e v i , A n k a r a , 1999.
  • Fealherson, M i k e , Postmodcrnizm ve Tüketim Kültürü, (Ç**v: M e h m e t Küçük), Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2005.
  • G o r z , A n d r e , Elveda Proletertjn, (Çev: H . T u r a n ) , A f a Yayınları, İstanbul, 1986.
  • Güllüoglu, Ö z l e m , "Çocukların Tüketim Alışkanlıklarının B e l i r l e n m e s i n d e T e l e v i z y o n Reklamlarının Rolü", 2. Ulusal İletişim Öğrencileri Sempozyumu, 18 Kasım 2005, Çevrimiçi: w w w . i l e t s e m . a n a d o l u . e d u . t r / b i l d i r i l e r / p d f / 1 2 , p d f , Erişim T a r i h i : 27.03.2007.
  • Köse, H a s a n , " M e d y a n ı n İlahları", ıvıııv.papatyam.üre. Erişim T a r i h i : 27.03.2007.
  • Lafar>;ue, Paul, Tembellik Hakkı, (Çev: V e d a t G ı i n y o l ) , T e l o s Yayıncılık, 7. Basım, İstanbul, 1 9 % .
  • Lodzıak, C o n r a d , Kapitalizm ve Kültür, İhtt\/a\ tarttı ManıpUtasyomt, (Çev: Berna K u r t ) , Çitlembik Yayınevi, İstanbul, 2003.
  • Sennett, R i c h a r d , Karakter Aşınması, (Çev; Barış Yıldırım), Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Sırım, V e l i , " K r e d i Kartları ile T u t s a k Alınan H a y a t l a r " , Zaman Gazeteci, 04.09.2004.
  • S m i t h , A d a m , Ulusların Zenginliği, (Çev: A y ş e Y u n u s , M e h m e t Bakırcı), A l a n Yayıncılık, 2. Basım, i s t a n b u l , 1997
  • Yanıklar, C e n g i z , Tüketimin Sosyolojisi, B i r e y Yayıncılık, İstanbul, 2006
  • Yırtıcı, Hakkı, Çağdaş Kapitalizmin Mrkan-wl örgütlenmesi, İstanbul Bil^r Üniversitesi Yayınlan, İstanbul, 2005.
  • W i l l i a m s , R a y m o n d , Anahtar Sözcükler, (Çev: Savaş Kılıç). İletişim Yayıncılık, İstanbul, 2005.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Umut Omay This is me

Publication Date January 31, 2011
Submission Date January 31, 2011
Published in Issue Year 2008 Issue: 54

Cite

APA Omay, U. (2011). İHTİYAÇLARIN MANİPÜLASYONU VE ÇALIŞMA. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi(54), 77-94.
AMA Omay U. İHTİYAÇLARIN MANİPÜLASYONU VE ÇALIŞMA. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi. January 2011;(54):77-94.
Chicago Omay, Umut. “İHTİYAÇLARIN MANİPÜLASYONU VE ÇALIŞMA”. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, no. 54 (January 2011): 77-94.
EndNote Omay U (January 1, 2011) İHTİYAÇLARIN MANİPÜLASYONU VE ÇALIŞMA. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi 54 77–94.
IEEE U. Omay, “İHTİYAÇLARIN MANİPÜLASYONU VE ÇALIŞMA”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, no. 54, pp. 77–94, January 2011.
ISNAD Omay, Umut. “İHTİYAÇLARIN MANİPÜLASYONU VE ÇALIŞMA”. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi 54 (January 2011), 77-94.
JAMA Omay U. İHTİYAÇLARIN MANİPÜLASYONU VE ÇALIŞMA. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi. 2011;:77–94.
MLA Omay, Umut. “İHTİYAÇLARIN MANİPÜLASYONU VE ÇALIŞMA”. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, no. 54, 2011, pp. 77-94.
Vancouver Omay U. İHTİYAÇLARIN MANİPÜLASYONU VE ÇALIŞMA. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi. 2011(54):77-94.