Every state that wants to exist in the international arena has attached importance to education in order to raise qualified individuals in the social, cultural, and military fields. Educational activities were generally carried out by foundations in the Ottoman Empire and became compulsory during the reign of Mahmud II. The modernization of education, which gathered momentum by issuing of the Tanzimat Edict, turned into an effort to establish a common culture by integrating the Ottoman subjects. In this period, the modernization movements that had begun in the center of the empire were starting to be reflected in the provinces.
Çankırı, where the first Dâr-ül Hadis was established in Anatolia, is one of the cities where the modernization process of the Ottomans in the field of education can be observed. In this context, the İnas Mektebi (İnas School) was established in Çankırı. This study deals with the Sicill-i Umûmi Register belonging to İnas Mektebi located in a private archive in Çankırı, which is important because of how it reveals the manner in which the educational phenomenon became a “state policy” especially in the 19th century. The limited number of studies on İnas Mektebi and the lack of academic discipline in these studies is another factor that makes the present study important.
Osmanlı’da genel itibariyle vakıflar aracılığıyla yürütülen eğitim faaliyetleri II. Mahmut dönemiyle birlikte zorunlu hale getirilmeye başlanmıştır. Tanzimat ve Islahat Fermanlarının yayınlanmasıyla da bir ivme kazanan eğitim faaliyetleri, 1869 tarihli Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile artık Osmanlı tebaasını kaynaştırarak bir ortak kültür oluşturma çabasına bürünmüştür. Bu dönemde Osmanlı merkezinde başlayan yenileşme hareketleri taşrada da karşılığını bulmuştur.
Anadolu’da ilk da’rül-hadisin kurulduğu Çankırı, Osmanlı’nın eğitim alanında modernleşme sürecinin gözlemlenebildiği şehirlerden birisidir. Çankırı’da kurulmuş olan İnas mektebi, şehirde kız çocuklarının eğitim faaliyetlerinin yürütüldüğü önemli okullardan bir tanesidir. Bu çalışma, Çankırı’da bulunan özel bir arşivde yer alan İnas Mektebi’ne ait Sicill-i Umûmi Defteri’ni konu edinmekle birlikte, özellikle 19. yüzyılın ikinci yarısında “devlet meselesi” haline gelen eğitim olgusunun kız çocukları açısından taşrada nasıl işlerlik kazandığını ortaya koyması sebebiyle önem taşımaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |