İnci Aral’ın son romanı Kendi Gecesinde (2014)’nin yapı ve tema unsurları açısından tahlil
edileceği bu çalışmada, romanı oluşturan materyal ve teknik unsurlar arasındaki
organik bağlantı üzerinden metnin derin yapısı çözümlenirken, bahsi geçen
romanın, yazarın diğer eserleri arasındaki yeri de tespit edilecektir. Buna
göre; Kendi Gecesinde, Aral’ın, 1991
tarihli ilk romanı Ölü Erkek Kuşlar’dan
itibaren bireyi ve bireyin sorunlarını merkeze alan romanlarının son halkasını
oluşturmaktadır. Ağırlıklı olarak kadın karakterlerin etrafında aşk, sevgi,
cinsellik, aile, evlilik, ölüm, özgürlük temalarını ele alan Aral, bu genel
temalara, bölünmüş benlikler, varoluş sancıları, cinsel kimlik buhranları gibi
psikolojik temaları da ekler. Öte yandan salt kadınları anlatmakla sınırlı
kalmayıp erkek karakterleri de söz konusu bireysel temalar ekseninde tahlil
eden yazar, kadın - erkek ayrımı yapmaktan ziyade bütünüyle “birey”i
eserlerinin odağına yerleştirme kaygısındadır. Bu noktada, yazarın, psikolojik
roman kategorisinde değerlendirilebilecek eserleri, bireyin içinde yaşadığı “toplum”u
da dikkate alışı açısından, sosyolojik bir hüviyet de taşır. Bu bağlamda, Kendi Gecesinde, bünyesinde aile,
evlilik, aşk, sevgi gibi temalar ile bir kuşağın geçirdiği değişim konusunu
barındıran, odağında bir erkeğin yer aldığı, psiko-sosyal bir romandır.
In this study,
where İnci Aral’s last novel Kendi
Gecesinde (2014) is going to be analyzed in terms of structure and theme,
deep structure of the text is going to be resolved over the organic connection
between the materials and technical elements that constitute the text as well
as its place among the other works of author is going to be determined. In
accordance with this, Kendi Gecesinde constitutes
the last chain of her novels where the individual and the problems of the
individual have been focused since Aral’s first novel called Ölü Erkek Kuşlar written in 1991. Aral
who mainly deals with the themes of romance, love, sex, family, marriage,
death, freedom around female characters; adds psychological themes such as
split personality, pains of existence, depression of sexual identity to these
general themes. On the other hand, she does not just talk about women; she
analyzes men on the basis of above mentioned themes above. The writer does not
discriminate between men and women; but rather she has an anxiety for
positioning the “individual” in the center of her works. At this point, the
works of the author, which can be evaluated under the category of psychological
novel, have a sociological identity in terms of the individual’s consideration
of the “society” where he/she lives in. Within this context, Kendi Gecesinde is a psycho-social novel
with a male character in the focus, it covers the themes of family, marriage,
romance, love and the changes that a generation experiences.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 29, 2017 |
Submission Date | June 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 56 Issue: 56 |