Research Article
BibTex RIS Cite

20. ASRIN EN ALAMOD HAYALİ: TÜRK MİLLİ MODASI

Year 2017, Volume: 56 Issue: 56, 93 - 102, 29.06.2017

Abstract

Gündelik hayata dâhil olduğu 19. asırdan
itibaren modanın çoğu defa bireyi ve toplumu yönlendirmede aileden, toplumsal
değerlerden ve idarî kurallardan daha güçlü olduğu görülmekte ve farklı
cepheleriyle ciddi bir problem olarak değerlendirilen bu durum, modanın
ürünlerden ziyade simgesel yapısıyla ilişkilendirilmektedir. Erken modernleşme
döneminin roman ve süreli yayınlarından faydalanılarak yapılan bu çalışmada,
Batılı modaya alternatif olarak yaratılmak istenen millî moda ve olgunlaşma
enstitüleri ele alınmaktadır.

References

  • ARIĞ SEZER, Ayten, “Türkiye’de Kız Enstitüleri: Gelenekten Geleceğe”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Spring 2014 (20).
  • BAĞBARS, Sebahat, “Cumhuriyet Dönemi Giyim Kuşamında Bir Marka: Beyoğlu Olgunlaşma”, Popüler Tarih, February 2006.
  • BAYHAN, Vehbi, “Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: ‘Tüketiyorum Öyleyse Varım’”, Sosyoloji Konferansları Dergisi, 2011 (43).
  • ERTÜRK, Nilay, “Moda Kavramı, Moda Kuramları ve Güncel Moda Eğilimi Çalışmaları”, ART-E Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, V. 7, May 2011.
  • GÜRPINAR, Hüseyin Rahmi, Tutuşmuş Gönüller, Kütüphane-i Hilmi, İstanbul 1926.
  • KARAKIŞLA, Yavuz Selim, Osmanlı Hanımları ve Kadın Terzileri (1869-1923), Akıl Fikir Yayınları, İstanbul 2014.
  • ORMANLAR, Çağla, “Giyim Kuşam Modaları: Püsküllü Bela’dan Şapkaya”, 75 Yılda Değişen Yaşam Değişen İnsan: Cumhuriyet Modaları, Ed. by Oya Baydar-Derya Özkan, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 1999.
  • SANCAR, Serpil, Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti: Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar, İletişim Yayınları, İstanbul 2014.
  • TOPRAK, Zafer, Türkiye’de Kadın Özgürlüğü ve Feminizm, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2015.

THE MOST FASHIOANABLE DREAM OF THE 20TH CENTURY: TURKISH NATIONAL FASHION

Year 2017, Volume: 56 Issue: 56, 93 - 102, 29.06.2017

Abstract

From the 19th century onwards when
fashion was included in daily life, it is often seen as a stronger force than
family, social values and administrative rules in formalizing and directing
individuals and social life, and this situation, which regarded as a problem,
is associated with the symbolic value of fashion rather than with its products.
This article, drawing on novels and periodicals of the early modernization
period, first addressed the issue of constructing a national fashion as an alternative
to the Western fashion and then focuses on maturation institutes. 

References

  • ARIĞ SEZER, Ayten, “Türkiye’de Kız Enstitüleri: Gelenekten Geleceğe”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Spring 2014 (20).
  • BAĞBARS, Sebahat, “Cumhuriyet Dönemi Giyim Kuşamında Bir Marka: Beyoğlu Olgunlaşma”, Popüler Tarih, February 2006.
  • BAYHAN, Vehbi, “Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: ‘Tüketiyorum Öyleyse Varım’”, Sosyoloji Konferansları Dergisi, 2011 (43).
  • ERTÜRK, Nilay, “Moda Kavramı, Moda Kuramları ve Güncel Moda Eğilimi Çalışmaları”, ART-E Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, V. 7, May 2011.
  • GÜRPINAR, Hüseyin Rahmi, Tutuşmuş Gönüller, Kütüphane-i Hilmi, İstanbul 1926.
  • KARAKIŞLA, Yavuz Selim, Osmanlı Hanımları ve Kadın Terzileri (1869-1923), Akıl Fikir Yayınları, İstanbul 2014.
  • ORMANLAR, Çağla, “Giyim Kuşam Modaları: Püsküllü Bela’dan Şapkaya”, 75 Yılda Değişen Yaşam Değişen İnsan: Cumhuriyet Modaları, Ed. by Oya Baydar-Derya Özkan, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 1999.
  • SANCAR, Serpil, Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti: Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar, İletişim Yayınları, İstanbul 2014.
  • TOPRAK, Zafer, Türkiye’de Kadın Özgürlüğü ve Feminizm, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2015.
There are 9 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Çilem Tercüman

Publication Date June 29, 2017
Submission Date June 29, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 56 Issue: 56

Cite

APA Tercüman, Ç. (2017). THE MOST FASHIOANABLE DREAM OF THE 20TH CENTURY: TURKISH NATIONAL FASHION. Journal of Turkish Language and Literature, 56(56), 93-102.
AMA Tercüman Ç. THE MOST FASHIOANABLE DREAM OF THE 20TH CENTURY: TURKISH NATIONAL FASHION. Journal of Turkish Language and Literature. June 2017;56(56):93-102.
Chicago Tercüman, Çilem. “THE MOST FASHIOANABLE DREAM OF THE 20TH CENTURY: TURKISH NATIONAL FASHION”. Journal of Turkish Language and Literature 56, no. 56 (June 2017): 93-102.
EndNote Tercüman Ç (June 1, 2017) THE MOST FASHIOANABLE DREAM OF THE 20TH CENTURY: TURKISH NATIONAL FASHION. Journal of Turkish Language and Literature 56 56 93–102.
IEEE Ç. Tercüman, “THE MOST FASHIOANABLE DREAM OF THE 20TH CENTURY: TURKISH NATIONAL FASHION”, Journal of Turkish Language and Literature, vol. 56, no. 56, pp. 93–102, 2017.
ISNAD Tercüman, Çilem. “THE MOST FASHIOANABLE DREAM OF THE 20TH CENTURY: TURKISH NATIONAL FASHION”. Journal of Turkish Language and Literature 56/56 (June 2017), 93-102.
JAMA Tercüman Ç. THE MOST FASHIOANABLE DREAM OF THE 20TH CENTURY: TURKISH NATIONAL FASHION. Journal of Turkish Language and Literature. 2017;56:93–102.
MLA Tercüman, Çilem. “THE MOST FASHIOANABLE DREAM OF THE 20TH CENTURY: TURKISH NATIONAL FASHION”. Journal of Turkish Language and Literature, vol. 56, no. 56, 2017, pp. 93-102.
Vancouver Tercüman Ç. THE MOST FASHIOANABLE DREAM OF THE 20TH CENTURY: TURKISH NATIONAL FASHION. Journal of Turkish Language and Literature. 2017;56(56):93-102.