Meclis-i Mesâlih-i Talebe II.
Abdülhamit döneminde (Milâdi-1877) Talebe Meclisi adıyla teşekkül
ettirilmiş bir kuruldur. 1879 yılında Meclis-i Mesâlih-i Talebe adını alan
kurul saltanatın ilgâsına kadar geçen yarım asra yakın süre içerisinde faaliyet
yürütmüştür. Medreselerin
eğitim-öğretimine ilişkin her türlü konuyu görüşerek karara bağlamak Meclis-i
Mesâlih-i Talebe’nin eğitim ağırlıklı bir kurul olduğunu göstermektedir.
Medreselerin ıslâhı kapsamında en yoğun
düzenlemelerin gerçekleştirildiği II. Meşrutiyet döneminde medrese teşkilatının
yeniden yapılandırılmasının yanında müfredâtın ve ders kitaplarının
belirlenerek geliştirilmesinde en önemli görev Meclis-i Mesâlih-i Talebe
tarafından yürütülmüştür.
Bu çalışmada Osmanlı medreselerinin ilmî ve idârî işlerinin daha sağlıklı
yürütülmesi amacıyla bir karar organı olarak teşekkül ettirilen Meclis-i
Mesâlih-i Talebe’nin eğitim tarihimizdeki yeri, önemi ve ifâ ettiği görevler
ele alınarak değerlendirilmiştir.
Meclis-i
Mesalih-i Talebe, named as Student
Parliament, is a committee formed during the reign of Abdulhamid II (A.D.1877). The committe enamed
as Meclis-i Mesâlih-i Talebe in 1879 had continued to carry out its activities
about a half century, until the abolition of sultanate. Settling every issue by discussing regarding
madrasah education shows that Meclis-i Mesâlih-i Talebe is an education based
committee.
The most important task, as well as
restructuring madrasah organization, relating to designation and development of
curriculum and textbooks carried on by Meclis-i Mesâlih-i Talebe during second Constitiutional period when
the most intensivere gulation pertaining to madrasah reform was made.
In this paper,
Meclis-i Mesâlih-i Talebe, formed as a decision making organ in order to
conduct scholarly and administrative affairs better, its the importance, duties
and place in our education history are assessed.
Meclis-i Mesalih-i Talebe Ottoman madrasahs religious education education history of Ottoman
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |