‘Arÿd is a metric system which is closely related to both orthography and pronunciation. Because taktì‘ is only possible by spelling the poetic text which is written in the ‘arÿd meter. In the divans the poems are mostly recorded with the standard writing system. The standard orthography may not reflect the pronunciation completely. Al-Khalìl, the first theoretician of the ‘arÿd, notices this problem and develops a special writing system which is used to show the pronunciation in verse texts. This special writing method is called hattu’l-‘arÿd and it is mentioned in some historical sources but it was not very common back then and it is also not very well known by academics today. In this study, we are going to evaluate a mi‘rajiyya which is written in late 18th century and its original writing method. The poet was a preacher, and he wrote his work to be read in the mawlid ceremonies. It is understood from his introduction that he witnessed many times that his work was mispronounced. So, he applied a spelling system which is quite similar to the Quranic writing system. This practical writing system is applied to the text by the poet himself to make his work easier to read by the ones who do not know the ‘arÿd meter very well. With this special method he also records the best pronunciation of his time.
Spelling of the ‘Arÿd Hattu’l-‘Arÿd Orthography of the ‘Arÿd Old Turkish Literature Prosodic Intervention Taktì‘
Aruz vezni hem imla hem de telaffuz ile yakından ilişkilidir. Çünkü taktì‘, aruz ile yazılmış bir şiiri yazıldığı vezne uygun olarak seslendirmek ile mümkündür. Fakat aruz vezni ile yazılmış metinler ekseriyetle standart imla ile kaydedilir. Kalıplaşan ve standartlaşan imla ise telaffuzu tamamen yansıt(a)mayabilir. Aruzun teorisini kuran el-Halìl, bu meseleye de değinmiş, telaffuzu esas alan ve taktì‘i yansıtan bir imla metodu geliştirmiştir. Hattu’l-‘arÿz adı ile anılan bu imla metodu, manzum metinlerin vezne uygun okunuşunu kaydetmek gibi son derece pratik bir amaca hizmet eder. Bu çalışmada, aruz imlasının tarifi ve kısa bir tarihi verildikten sonra, XVIII. yüzyıl şairlerinden Hâfız Ömer’in 13 varaktan ve 318 beyitten müteşekkil mi‘râciye’sindeki orijinal bir uygulaması detaylı olarak incelenecektir. İbaresi itibari ile standart imlayı, hareke ve işaretlerle de taktì‘ ve telaffuzu yansıtan bu orijinal nüsha, standart imlanın telaffuzdan ne kadar farklılaşabileceğini, taktì‘in ise standart telaffuzla ne kadar yakınlaşabileceğini gösteren son derece kıymetli bir vesikadır. Kendi mi‘râciyesini bizzat harekeleyen şair, aruz imlasını metin boyunca büyük bir titizlikle uygular. Ayrıca mi‘râciyesinin mensur dîbâcesinde bunu neden yaptığını da açıkça belirtir. Çalışmada, şairin uyguladığı aruz imlasının hem aksayan yanları hem de orijinal yanları değerlendirildi; mi‘râciyede tatbik edilen harekeleme metoduna mushaf hattının (hattu’l-mushaf) dolayısı ile tecvit ve tilavetin tesirleri de ortaya konuldu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |