Metne
bağlı kalınarak saray nakkaşları tarafından yapılmış Osmanlı minyatür sanatının
örnekleriyle birlikte, 17. yüzyılda yabancılar için Türk çarşı ressamlarının
sipariş üzerine yapmış oldukları kıyafet albümleri, Osmanlı şiiri
incelemelerine görsel anlamda kaynaklık etmektedir. Fransa, İngiltere, İtalya,
İsveç, Hollanda, Yunanistan ve Polonya’da bulunan bu albümlerdeki resimler;
günlük yaşamdan sahneleri içermekte ve Osmanlı sosyal yapılanmasından kişilerin
giyim kuşamları hakkında görsel anlamda bilgi sunmaktadırlar. Bu makalede İsveç
Kralı X. Gustaf’ın elçi olarak İstanbul’a gönderdiği Claes Brorson Ralamb’ın
Türk Kıyafetleri Albümü’nün, Osmanlı şiiri incelemeleri ve öğretimindeki
önemine değinilmiştir. Albümdeki resimler, Osmanlı sosyal yapılanmasına dair
birçok ayrıntıyı günümüze taşımıştır. Osmanlı şiirinde ise bu sosyal
yapılanmanın içinde bulunan ve Albüm’de resimleri olan kişiler, benzetme sanatı
kullanılarak söz konusu edilmişlerdir. Osmanlı şiiri incelemelerinde,
çoğunlukla edebî sanata dikkat çekildiği için arka planda yer alan gerçek öge
üzerinde çok durulmamıştır. Oysa Türk Kıyafetleri Albümü’ndeki birçok resim,
beyitlere görsel açıdan kaynaklık etmektedir. Bu bağlamda, Albüm’deki resimler
ve 15-17. yüzyıl
The costume albums of the
Turkish shop artists, made for foreigners in the seventeenth century upon
receiving an order, along with the examples of the art of Ottoman miniatures
made by the palace miniaturists, are visual resources in the Ottoman poetry studies
by remaining committed to the text. The illustrations in these albums, which
are found in France, England, Italy, Sweden, the Netherlands, Greece and
Poland, contain scenes from daily life and present visual information about the
clothes and finery of persons in the Ottoman social structure. In this paper, the
importance on the studies of Ottoman poetry of The Ralamb Costume Book by Claes Brorsson Ralamb, who was
sent to Istanbul as the ambassador of the Swedish King Gustav X, will be
mentioned. The miniatures in the album bring to the present-day many details
about the seventeenth century Ottoman social structuring. Whereas, in Ottoman
poetry, the persons within this social structuring and that have been painted
in miniature in this album were discussed by using the art of figures of
speech. However, in the poetry studies made, since attention was generally
drawn to the literary arts, the real elements in the background were not
dwelled upon very much. However, many of the miniatures in the album serve as a
visual source for the couplets. In this context, the miniatures selected from
the album and the sample couplets will be evaluated together in this paper.
Samples will be selected from the fifteenth and eighteenth centuries Divân’s
(poet’s collected poems arranged
Journal Section | ARTICLES |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 26 Issue: 2 |