Bu çalışmada Türk ve İranlı
şairler tarafından kullanılan tıfl-ı mekteb (okul çocuğu) terkibi ve söz
konusu terkip etrafında şairler tarafından oluşturulan farklı tasavvurlar ele
alınmıştır.
Ayrıca tıfl-ı mekteb
kavramıyla işaret edilen okuldan kaçma, okul nefreti ve tatil sevinci mazmunu
incelenirken, bu terkiple ilişkili kavramlar üzerinde durulmuştur. Kavramın
klasik edebiyat geleneği içindeki yeri tespit edildikten sonra, geleneğin
kendini yeniden üretmesi örneklerle ortaya konmuştur. Şairlerin söz konusu
kavramdan yeni bir mazmun üretirken sosyal hayattan ve edebî gelenekten nasıl
yararlandıkları belirlenmeye çalışılmıştır.
İpucu mahiyetindeki bazı mazmun
ve terkiplerin izini sürmek klasik şiirin daha iyi anlaşılmasını sağlayacağı
gibi, şairlerin şiir dünyalarının birbirleriyle olan münasebetlerini somut bir
şekilde ortaya koymaya yardımcı olmaktadır. Elbette bir tek kavramdan yola
çıkılarak şairler arasındaki sözü edilen ilgiler hakkında kesin ve nihaî bir
hükme varmak mümkün değildir. Bu tür çalışmalar, daha kapsayıcı
değerlendirmelere doğru atılmış adımlar olarak değerlendirilmelidir.
Çalışma yapılırken belge tarama
ve analiz yöntemleri kullanılmıştır. İlgili metinler taranırken elde edilen
veriler analiz edilmiş, bu kavramların arka planı ve klasik edebiyatın anlam
dünyası içindeki yeri tespit edilmeye çalışılmıştır.
This study looks at the phrase
“tifl-e maktab” (school boy, school kid), used by Turkish and Persian poets,
and the different imaginations of the poets that evolve around this phrase. It
also addresses the subjects of truancy, hatred of school and joy of school
holidays reflected in the phrase “tifl-e maktab” and discusses related
concepts. Tracing the hints of “mazmun” (poetic themes) and “tarkib” (phrases)
will not only enable a better understanding of diwan poetry, but also reveal
more substantially the relationship between the poetic universes of various
poets. It will not be possible to reach a definitive and ultimate conclusion on
the subject through a single concept, but this type of study should be viewed
as an initial step to more comprehensive analyses. The methods used in this
study were document browsing and analysis. The collected data from document
browsing was analyzed, and the background of the aforementioned concepts and
their place within the semantic context of classical literature was attempted.
Journal Section | ARTICLES |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 22, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 27 Issue: 2 |