War
reporting is known as all the journalistic exercises conducted during the war
so that the information gathered about the battlefield is communicated to the
public. War photography and cinematography are also considered to take
photographs and make films both in and behind the front line during the war.
War reporting, photography and cinematography professions are closely related
and have dangerous structures in nature. These professions also must be taken
into acccount in terms of secrecy of war. When war correspondents, war
photographers and cinematographers go to the front line, they have to obey
certain rules in the direction of life security and perform their profession to
the extent permitted by the official authorities. Until the First World War,
there weresome professional developments in war reporting, photography and
cinematography, and were significant advances among these professions. During
the First World War they were also used by the countries to create public
opinion in their own favor. During the war period, war correspondents,
photographers and cinematographers took parts in the fronts where the Ottoman
Empire struggled with the Entente States and they made various reports about
the war, photographed and made films. A large number of war correspondents,
photographers and cinematographers were found on the fronts of the Ottoman
Empire, especially on the Çanakkale Front. Although the majority of them were
foreign nationals, there were some Turks among them. Instructions were prepared
for these war correspondents, photographers and cinematographers who went to
the front in the Ottoman Empire, and their movements were subject to the
control of instructions. This work focuses on the working conditions and
identities of war correspondents, photographers and cinematographers who worked
at the fronts of the Ottoman Empire during the First World War.
Harp
muhabirliği, savaş alanı hakkında toplanan bilgilerin kamuoyuna iletilmesi için
çatışma bölgesinde icra edilen habercilik çalışmaları olarak bilinmektedir.
Harp fotoğrafçılığı ve sinematografçılık da savaş esnasında gerek cephe
hattında gerekse cephe gerisinde fotoğraf ve film alma çalışmaları olarak kabul
edilmektedir. Harp muhabirliği, fotoğrafçılığı ve sinematografçılık meslekleri
mahiyet itibariyle birbirleri ile yakından ilintili ve tehlikeli bir yapıya
sahiptirler. Savaş hakkındaki gizlilik açısından da dikkate alınmaları gereken
mesleklerdir. Harp muhabirleri, harp fotoğrafçıları ve sinematografçılar cephe
hattına gittikleri zaman can güvenlikleri açısında belirli kurallara uymak,
kendilerine resmi makamların verdikleri izinler ölçüsünde mesleklerini icra
etmek durumundadırlar. Birinci Dünya Savaşı çıkıncaya kadar ki süreçte harp
muhabirliği, fotoğrafçılığı ve sinematografçılık konusunda mesleksel açıdan
birtakım gelişmeler olmuş, bu meslek dalları arasında önemli ilerlemeler
yaşanmıştır. Birinci Dünya Savaşı sırasında da ülkelerin kendi lehlerinde
kamuoyu oluşturmalarında kullanılmışlardır. Savaş döneminde Osmanlı Devleti’nin
İtilaf Devletleri ile mücadele ettiği cephelerde de harp muhabirleri,
fotoğrafçıları ve sinematografçılar yer almış, bunlar savaş hakkında çeşitli
haberler yapmış, fotoğraf ve film almışlardır. Osmanlı Devleti’nin savaştığı
cephelerde özellikle de Çanakkale Cephesi’nde çok sayıda harp muhabiri,
fotoğrafçısı ve sinematografçı bulunmuştur. Aralarında Türklerde bulunmakla
birlikte bunların çoğunluğu da yabancı uyrukludur. Osmanlı Devleti’nde cepheye
giden bu harp muhabirleri, fotoğrafçıları ve sinematografçılar için
talimatnameler hazırlanmış, bu kişilerin hareketleri kontrole tabi
tutulmuştur. Bu çalışmada Birinci Dünya
Savaşı sırasında Osmanlı Devleti’nin savaştığı cephelerde görev yapan harp
muhabirleri, fotoğrağçıları ve sinematografçıların çalışma şartları ve
kimlikleri üzerinde durulmuştur.
Osmanlı Devleti Birinci Dünya Savaşı harp muhabirliği harp fotoğrafçılığı sinematografçılık
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 28 Issue: 2 |