Hüseyin Rahmi Gürpınar (1864-1944), Türk romanının erken dönemine damgasını vuran isimden birisidir. Onun roman yazmaya başladığı 1880’lerin sonu, Türk edebiyatında eski-yeni karşıtlığında edebî tartışmaların alevlendiği ve romantizmin sönmeye başlayarak yerini realizm/ natüralizm akımlarına bırakmaya başladığı senelerdir. Bu tartışmalardan birisi, Beşir Fuad (1852?-1887) ile Menemenlizâde Mehmed Tâhir Efendi (1862-1903) arasında romantizm-realizm konusunda yaşanır. Hüseyin Rahmi, ilk romanı Âyine/ Şık’ı (1889) daha kaleme almadan, Beşir Fuad’ın etkisiyle kendisini bu tartışmaların içinde bulur ve tercihini realizm/ natüralizmden yana kullanır. Bu tercihi çerçevesinde, Beşir Fuad’ı ve dolayısıyla realizm/natüralizm ekollerini desteklemek maksadıyla, Menemenlizâde Mehmed Tâhir Efendi’nin romantizm etkisinde kaleme aldığı Bir Sergüzeşt isimli romanını şiddetli bir biçimde eleştiren İstiğrâk-ı Seherî isimli bir piyes tefrika eder. İşte bu eser, Hüseyin Rahmi’nin bütün kurmaca eserlerindeki realist-natüralist anlayışını ilk defa detaylıca anlattığı eser olarak önemlidir. Bu yazıda,İstiğrâk-ı Seherî'de yazarın romantizme karşı realizmi nasıl savunduğu detaylıca ele alınmıştır. Onun ilk romanlarını yazdığı 1890’lar, Servet-i Fünûn topluluğunun edebiyatımızı yönlendirdiği ve realizm-natüralizm ekollerini eserlerinde savundukları dönemdir. Aynı ekolleri savunan Hüseyin Rahmi’nin onlardan nasıl ayrıştığını ve neden uzak durmayı tercih ederek kendi çizgisinde özgün edebî faaliyetini sürdürdüğü bu durumda incelenmesi gereken önemli bir konu olacaktır. Burada ulaşılan sonuç, Hüseyin Rahmi’nin Servet-i Fünûn yazarlarından farklı toplumsal tabakalara hitap ettiği gerçeğidir. Hüseyin Rahmi, toplum tabakalarının süfli manzaralarını realist/natüralist ekolün prensip edindiği şekilde, bütün gerçekliği ve objektifliği ile yansıtmayı hedeflemiştir. Böylece Hüseyin Rahmi, farklı bir realizm/natüralizm çizgisini takip etmiştir. Bu yazıda, Hüseyin Rahmi’nin kurmaca dünyasının en erken dönem kaynakları ve onun realizm/natüralizm anlayışı, gerek doğrudan romanları gerekse değişik dönemlerde kaleme alınan öğretici metinlerinde söylediklerine dayanarak incelenmeye çalışılmıştır.
Hüseyin Rahmi Gürpınar (1864–1944) stands as one of the most prominent figures of the early Turkish novel. The late 1880s, when he began his literary career, marked a period of intense literary debates in Turkish literature, driven by the clash between traditional and modern approaches. These years also witnessed the decline of Romanticism, gradually giving way to the emergence of Realism and Naturalism. Among these debates, a significant exchange took place between Beşir Fuad (c. 1852–1887) and Menemenlizâde Mehmed Tahir Efendi (1862–1903) over the merits of Romanticism and Realism. Before penning his first novel, Şık (1889), Hüseyin Rahmi found himself involved in these debates under the influence of Beşir Fuad. Aligning himself with the principles of Realism and Naturalism, Hüseyin Rahmi actively supported Beşir Fuad’s views. In this context, he harshly criticized Menemenlizâde Mehmed Tahir Efendi’s Romantic novel Bir Sergüzeşt through a serialized play titled İstiğrâk-ı Seherî. This work holds particular significance as the first text in which Hüseyin Rahmi elaborates on his realist-naturalist perspective. This article explores Hüseyin Rahmi’s defense of Realism against Romanticism in İstiğrâk-ı Seherî. The 1890s, when he wrote his first novels, were dominated by the Servet-i Fünûn movement, which also adhered to the principles of Realism and Naturalism. However, Hüseyin Rahmi distinguished himself from the Servet-i Fünûn writers, choosing instead to follow his own unique literary path. This divergence raises important questions about the nature of his Realist and Naturalist vision, particularly his focus on depicting the lower strata of society. Unlike Servet-i Fünûn authors, who primarily addressed the concerns of the upper and educated classes, Hüseyin Rahmi aimed to portray the grim realities of various social layers with unflinching objectivity, in line with the principles of Realism and Naturalism. This approach led him to develop a distinct style within these literary movements. This study examines the earliest sources of Hüseyin Rahmi’s fictional world and his understanding of Realism and Naturalism by drawing on both his novels and his instructional writings from different periods.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 13, 2025 |
Submission Date | September 16, 2024 |
Acceptance Date | December 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 34 Issue: 2 |