20. yüzyılın başından itibaren süregelen savaşların en çok etkilediği
toplumsal kesim çocuklar olmuştur. Ebeveynlerini yaşanan savaş ortamında
kaybeden çocuklar yanında, elden çıkan ve işgal edilen bölgelerden Anadolu'ya
sığınan pek çok muhacir çocuğu devletin himayesi altına alınmış ve bu çocuklar
1917 yılından itibaren Anadolu'nun birçok şehrinde açılan Darüleytamlar'a
yerleştirilmiştir. Darüleytamlar'daki çocukların eğitimi konusunda ise -özellikle
Birinci Dünya Savaşinm sonundan itibaren- ağırlıklı olarak ziraat eğitimi
verilmesi yönünde bir eğilim ortaya çıkmıştır. Ziraat yapılacak nitelikteki
alanlarda numune köyler kurulacak ve köylere yerleştirilen çocuklar hem kendi
hayatlarını kurtaracak, hem de modern anlamda ziraat yapan yeni köylü
toplumunu meydana getireceklerdi. Cumhuriyetin ilk yıllarında ortaya atılan ve
kapsamlı bir biçimde projelendirilen bu görüşün iddiası, uygulama alanı
bulması durumunda yalnızca köy kökenli kimsesiz çocukların eğitim sorununun
değil, bunun yanısıra köylünün eğitimi ya da köylünün kalkındırılması sorunun
da çözüleceği yönündeydi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2012 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 8 |