Bu çalışmada, dünyada
ve ülkemizde meydana gelen trafik kazalarındaki araç kusurları içerisindeki en
yüksek orana sahip kusurlardan biri olan lastiklerin rolü ve önemi
incelenmiştir. Ayrıca makalenin içeriğinde lastiğin ömrünü etkileyen faktörler
vurgulanmış olup, lastik ile yol arasında oluşan sürtünme, patinaj yöntemiyle
çektirerek lastik aşınmaları araştırılmıştır. Bu bilgiler eşliğinde makalenin
ikinci bölümünde ise; lastiğin değişik basınçlarda (28 psi-30 psi-32 psi), 1100
d/dk devirde, 2 adet değişik kasnak ve 2KW’lık elektrik motoru kullanılmıştır.
Elektrik motorlarına kayış kasnak yardımıyla değişik ağırlıklar koyularak (10 kg
– 20 kg – 30 kg ), hem asfaltta hem de betonda belirli saniyeler (15 saniye – 30
saniye - 45 saniye) arasında çalıştırılmıştır. Farklı süreler eşliğinde değişik
yüklemelere maruz kalan lastikler, patinaj çektirmek amacıyla lastiğin yüzde
cinsinden ne kadar aşındığı hesaplanmış olup tablo ve grafikler oluşturulmuştur.
Sonuç olarak kazaların önlenmesi ve araç güvenliğinin sağlanabilmesi için
lastiklerin seçimi, bakımı, ne kadar ömürlü olduğunu tespit edilmiş olup ve doğru
lastik kullanımına yönelik öneriler yapılmıştır.
In this study, the
role and importance of tires which are one of the highest rate of vehicle
defects in traffic accidents in the world and in our country are examined. In
addition, the factors affecting the life span of the article are emphasized,
and tire wear has been investigated by friction between the tire and the road.
In the second part of the article with this information; 2 different pulleys
and 2KW electric motors were used at different pressures (28 psi-30 psi-32
psi), at 1100 rpm.The electric motors were operated by means of a belt pulley
(10 kg - 20 kg - 30 kg), and were operated between certain seconds (15 seconds
- 30 seconds - 45 seconds). Tires exposed to different loadings with
different durations, and how much the tire was worn out in terms of the
percentage of the tire to be given a skid, were calculated and tables and
graphs were created. As a result, in order to prevent accidents and to
ensure vehicle safety, tire selection, maintenance and service life have been
determined.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 9 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |