Okul Yöneticilerinin Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetlerine Yönelik Tutumları: Farklı Demografik Değişkenler Üzerinden İnceleme*
İsmail YILMAZ
Metin ÖZKAN
Öz
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin okul rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerine yönelik tutumlarını belirlemek ve çeşitli değişkenlere göre farklılaşma düzeylerini incelemektir. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinin benimsendiği araştırmada, Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkamil ilçelerinde 2022-2023 eğitim öğretim yılında resmi devlet okullarında görev yapan okul yöneticileri çalışma evreni olarak kabul edilmiştir. Araştırma örneklemini ise, bu evren içinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilmiş 315 gönüllü okul yöneticisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve geliştirilen “Okul Yöneticileri Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetlerine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, okul yöneticilerinin okul PDR hizmetlerine yönelik tutumlarının yüksek düzeyde olumlu olduğunu göstermiştir. Okul yöneticilerinin okul PDR hizmetlerine yönelik tutumlarının cinsiyete göre farklılık gösterdiği ve kadın okul yöneticilerinin, erkek okul yöneticilerine göre okul PDR hizmetlerine yönelik tutumlarının daha olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul yöneticilerinin okul PDR hizmetlerine yönelik tutumları öğrenim düzeyi, mesleki kıdem, okul yöneticiliğinde geçirilen hizmet süresi, görev yapılan okul kademesi, okul hizmet alanı ve okulda psikolojik danışman bulunup bulunmamasına göre değişmediği görülmüştür. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak; çıkan sonuçların derinlemesine bir araştırma ile irdelenmesine, okul yöneticilerinin okul PDR hizmetlerine yönelik tutumlarının daha farklı değişkenlere bağlı olarak incelenmesine ve okul yöneticilerine okul PDR hizmetleri hakkında uygulamalı eğitimler verilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: okul yöneticisi, rehberlik, psikolojik danışma, tutum
School Administrators' Attitudes Towards Psychological Counseling and Guidance Services: An Analysis on Different Demographics Variables
İsmail YILMAZ
Metin ÖZKAN
Abstract
The purpose of this study is to assess school administrators' attitudes towards school guidance and psychological counseling services (PDR) and to investigate the levels of differentiation based on various variables. For this research, which employed a surveying model from quantitative research methods, the working universe was comprised of school administrators working in official public schools in the 2022-2023 academic year in Şahinbey and Şehitkamil districts of Gaziantep City. The research sample consisted of 315 volunteer school administrators who were selected using an easily accessible sampling method from within this universe. In the collection of data, the “Personal Information Form” prepared by the researcher and the “School Administrators' Attitude Scale for PDR Services” were used. The research findings have shown that the attitudes of school administrators towards school PDR services are positive at a high level. It was concluded that the attitudes of school administrators towards school PDR services differ according to gender, and the attitudes of female school administrators towards school PDR services are more positive than those of male school administrators. It has been found that school administrators’ attitudes towards school PDR services do not change according to education level, professional seniority, length of service spent in school administration, school level, school service area, or whether there is a psychological counselor in the school. Based on the research results, suggestions were made to examine the results obtained through comprehensive research, examine the attitudes of school administrators towards school PDR services depending on different variables, and provide practical training to school administrators about school PDR services.
Keywords: school administrator, guidance, psychological counseling, attitude
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | July 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |