Abstract
The purpose of the study is to examine the relationships between emotional regulation difficulties and psychological resilience in special education teacher candidates. The research was carried out with the relational scanning model, one of the general scanning models. The study group consists of 387 special education department students, 265 (68,5%) of whom are female and 122 (31,5%) of whom are male. In this study, Emotion Regulation Difficulty Scale Short Form, Adult Psychological Resilience Scale and a personal information form developed by the researchers were used as data collection tools. Descriptive statistics, independent samples t-test, Pearson moment correlation coefficient and simple linear regression analysis were used to analyze the data. As a result of the research, it was determined that the emotional regulation difficulty levels of special education teacher candidates did not differ significantly according to gender and whether or not they had a relative with special needs. It was determined that there was a significant negative relationship between the emotion regulation difficulty and levels of special education teacher candidates their levels. It has been observed that psychological resilience significantly predicts emotion regulation difficulties in special education teacher candidates. A review of the extant literature revealed findings that were both similar and divergent to those of the present study. These findings were then discussed in the context of the existing literature. According to the results of the study, it is recommended to examine the relationship between emotion regulation difficulties of pre-service special education teachers with various demographic variables and variables such as perceived social support and self-efficacy perception. Furthermore, it is recommended that psychoeducational studies and individual and group psychological counselling practices be implemented to prepare candidates for working with individuals with special needs and to enhance their emotion regulation skills.
Special Education Teacher Candidates Difficulty in Emotion Regulation Psychological Resilience
Öz
Bu araştırmanın amacı özel eğitim öğretmen adaylarında duygu düzenleme güçlüğü ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Bu araştırma genel tarama modelleri içeirisinde yer alan ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu üniversitede öğrenimini sürdürüen 265 (%68,5)’i kadın, 122 (%31,5)’si erkek 387 özel eğitim bölümü öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği Kısa Formu, Yetişkin Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve araştırmacıların hazırladığı kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi, Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve basit doğrusal regresyon analizi ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular incelendiğinde özel eğitim öğretmen adaylarının duygu düzenleme güçlüğü düzeylerinin cinsiyete ve özel gereksinimli yakına sahip olma durumuna göre anlamlı olarak farklılaşmadığı görülmüştür. Özel eğitim öğretmen adaylarında duygu düzenleme güçlüğü ve psikolojik sağlamlık arasında negatif yönde anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu; psikolojik sağlamlığın duygu düzenleme güçlüğünü anlamlı düzeyde yordadığı saptanmıştır. İlgili alanyazın incelendiğinde araştırma bulgularına paralel ve zıt yönde bulgulara rastlanmıştır. Bulgular alanyazın ışığında tartışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre özel eğitim öğretmen adaylarının duygu düzenleme güçlüklerinin hem çeşitli demografik değişkenlerle hem de algılanan sosyal destek, öz yeterlilik algısı gibi değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi önerilmektedir. Bununla birlilkte adayları özel gereksinimli bireylerle çalışmaya hazırlamak ve duygu düzenleme beceriletini geliştirebilmek amacıyla psikoeğitim çalışmaları, bireysel ve grupla psikolojik danışma uygulamalarının yürütülmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | August 25, 2024 |
Acceptance Date | May 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
IZU Journal of Education licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Non-Derivatives 4.0 International Licence (CC BY-NC-ND 4.0).