Developments in science and technology, increasing life expectancy, and circumstances that affect people individually and socially such as wars, migration and global pandemics have increased the importance of adult education. Growth Mindset (GM), which is effective in acquiring such skills as adapting to changes, problem-solving, making predictions for future, and taking initiative when necessary has been researched at an increasing rate. The Growth Mindset theory was first discussed in terms of pedagogy in international literature, and later it has also been the subject of many theoretical and experimental studies within the scope of lifelong learning and adult education. This study covers the research in the national literature that deals with adult education within the framework of the GM theory. The aim of the study is to analyze the studies examining the possible effects of GM in the field of adult education in lifelong learning process. For this purpose, the studies dealing with the subject in the national literature were examined with the systematic analysis method. As a result, the following findings were revealed: (a) a limited number of studies on adult education and GM were conducted in Turkiye, (b) there was a noticeable increase in the number of studies in recent years, (c) descriptive analysis method was used mostly to investigate relations between different variables, and (d) the majority of the studies were postgraduate thesis research. In conclusion, the significance of conducting multi-perspective studies on the effect of the GM in adult education was discussed on the ground that adulthood involves biological, psychological, sociological and economic dimensions associated with different needs and responsibilities.
Since ethics committee approval is not required for literature reviews, there is no ethics committee approval document for the study.
The study did not receive any support.
The study did not receive any support.
Öz
Bilim ve teknolojideki ilerlemeler, uzayan insan ömrü, savaş, göç, küresel salgın gibi insanları bireysel ve toplumsal açıdan etkileyen olgu ve olaylar yetişkin eğitiminin önemini artırmaktadır. Değişen koşullara uyum sağlamak, sorun çözme becerileri geliştirmek, geleceğe yönelik öngörülerde bulunmak, gerektiğinde inisiyatif alarak harekete geçmek gibi davranışların kazanılmasında etkili olan Gelişime Açık Zihin (GZ) yapısı giderek artan bir ivme ile araştırmalara konu olmaktadır. Yurt içi alanyazında Türkçeye farklı terimlerle çevrilen ve bu çalışmada Gelişime Açık Zihin yapısı olarak ifade edilen Growth Mindset kuramı uluslararası alanyazında önceleri pedagojik açıdan ele alınmış, sonraki yıllarda hayat boyu öğrenme ve yetişkin eğitimi kapsamında kuramsal ve deneysel pek çok çalışmaya da konu olmuştur. Bu çalışma ulusal alanyazında yetişkin eğitimini GZ kuramı çerçevesinde ele alan araştırmaları kapsamaktadır. Çalışmanın amacı hayat boyu öğrenme yolculuğunda yetişkinlerin eğitimi alanında GZ yapısının olası etkilerini inceleyen araştırmaları analiz etmektir. Bu amaçla ulusal alanyazında konuyu ele alan araştırmalar sistematik analiz yöntemiyle incelenmiştir. İncelemeler sonucunda, yurt içi alanyazında yetişkin eğitimi ve GZ yapısını konu alan sınırlı sayıda çalışma olduğu, sayılarının giderek arttığı, çalışmalarda genellikle betimsel analiz yönteminin kullanıldığı ve büyük çoğunluğunun lisansüstü tez çalışması olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, yetişkinliğin biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve ekonomik boyutları olması; doğası gereği farklı ihtiyaç ve yükümlülükler içermesi nedeniyle, GZ yapısının yetişkin eğitiminde etkisi ve işlevi üzerine çalışmalar yapılması gerektiği vurgulanmıştır.
Alanyazın incelemeleri için etik kurul iznine gerek olmaması nedeniyle, çalışmaya ait etik kurul onay belgesi bulunmamaktadır.
Çalışma herhangi bir destek almamıştır.
Çalışma herhangi bir destek almamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Adult Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 23, 2023 |
Acceptance Date | October 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |