Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Olumlu Kimlik Algılarını Yordayıcısı Olarak İnsana Yakışır İş Anlayışları – Elazığ İli Örneği

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 115 - 130, 31.12.2024
https://doi.org/10.46423/izujed.1522453

Abstract

Bu çalışma, öğretmenlerin insana yakışır iş algılarının olumlu kimlik algıları üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, Elazığ ilindeki devlet okullarında görev yapan öğretmenler üzerinde yapılmıştır ve yordayıcı korelasyonel model kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bulgular, öğretmenlerin olumlu kimlik algıları ile fiziksel ve ilişkisel güvenli çalışma koşulları, sağlık hizmetlerine erişim ve kurumsal değerlerle ailevi ve sosyal değerlerin uyumu arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler olduğunu göstermektedir. Ancak, yeterli ücret ve boş zaman ve dinlenme ile olumlu kimlik algıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Standart regresyon analizi sonuçları, fiziksel ve ilişkisel güvenli çalışma koşulları, sağlık hizmetlerine erişim ve kurumsal değerlerle ailevi ve sosyal değerlerin uyumunun, olumlu kimlik algısını anlamlı şekilde yordadığını göstermektedir. Bu araştırma, eğitim politikalarının geliştirilmesinde ve öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin desteklenmesinde önemli katkılar sağlayabilir. Öğretmenlerin iş koşullarının iyileştirilmesi, eğitim sistemlerinde sürdürülebilir başarıya ulaşmada kilit bir unsur olarak değerlendirilmektedir.

Ethical Statement

Araştırma, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Etiği Kurulu Başkanlığı’nın E-20292139-050.04-2400028159 sayılı kararı ile bilimsel araştırma etiği açısından uygun bulunmuştur.

Supporting Institution

Çalışma herhangi bir destek almamıştır.

Thanks

Çalışma herhangi bir destek almamıştır.

References

  • Assmann, J. (2001). Kültürel bellek/Eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik (Çev. A. Tekin). Ayrıntı Yayınları.
  • Anker, R., Chernyshev, I., Egger, P., Mehran, F. & Andrıtter, A.J. (2003). Measuring decent work with statistical ındicators. International Labour Review, 142(2), 1-74.
  • Alptekin, D. (2011). Toplumsal aidiyet ve gençlik: Üniversite gençliğinin aidiyeti üzerine sosyolojik bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, F. & Aslan, M. (2024). Öğretmen kimlik algıları ve öğretmen kimlik algılarının demografik değişkenlere göre değişimi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 59(59), 171-204.
  • Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107- 128.
  • Blustein, D. L. (2006). The psychology of working: A new perspective for career development, counseling, and public policy. London: Routladge.
  • Blustein, D. L. (2008). The role of work in psychological health and well-being: A conceptual, historical, and public policy perspective. American Psychologist, 63, 228–240.
  • Babbie, E. (2015). The basics of social research. USA: Cengage Learning.
  • Büyükgöze-Kavas, A. & Autin, K. L. (2019). Decent work in Turkey: Context, conceptualization, and assessment. Journal of Vocational Behavior, 112, 64-76. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2019.01.006
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2024). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (34. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2024). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansız, H.O. & Özgenel, M. (2021). Öğretmenlerin mesleki imajlarının iş doyumlarına etkisi. JRES, 8(1), 1-15.
  • Duffy, R. D., Prieto, C. G., Kim, H. J., Raque-Bogdan, T. L. & Duffy, N. O. (2021). Decent work and physical health: A multi-wave investigation. Journal of Vocational Behavior, 127, 103544.
  • Duffy, R. D., Allan, B. A., England, J. W., Blustein, D. L., Autin, K. L., Douglass, R. P., Ferreiara, J. & Santos, E. J. (2017). The development and initial validation of the Decent Work Scale. Journal of Counseling Psychology, 64(2), 206-221.
  • Duffy, R. D., Blustein, D. L., Diemer, M. A. & Autin, K. L. (2016). The psychology of working theory. Journal of Counseling Psychology, 63(2), 127-148.
  • Erikson, E.H. (1959). Identity and the life cycle: selected papers. USA: International Universities Press.
  • Ersanlı, K. & Şanlı, E. (2015). Self-perceived identity scale: A scale development study. American International Journal of Social Science, 4(6), 184-194.
  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K. & Hökkä, P. (2015). How do novice teachers in Finland perceive their professional agency? Teachers and Teaching, 21(6), 660–680.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: Sage Publications.
  • Ferraro, T., dos Santos, N.R., Moreira, J.M. & Pais, L. (2020). Decent work, work motivation, work engagement and burnout in physicians. International Journal of Applied Positive Psychology, 5, 13-35.
  • Fowler, F. J. (2013). Survey research methods (5th ed.). USA: Sage Publications.
  • Fidan, S. (2011). Küreselleşme sürecinde Türkiye’de gençliğin kimlik algısı (Üniversite gençliği üzerine bir araştırma). (Doktora tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Ghai, D. (2003). Decent Work: Concept and indicators. International Labour Review, 142(2), 113-146.
  • Giddens, A. (2022). Sosyoloji. Ankara: Say Yayınları.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10 ed.). USA: Pearson.
  • Guarino, C. M., Santibañez, L. & Daley, G. A. (2006). Teacher recruitment and retention: A review of the recent empirical literature. Review of Educational Research, 76(2), 173-208.
  • Hargreaves, A. & Goodson, I. (1996). Teachers’ professional lives: Aspirations and actualities. In I. Goodson & A. Hargreaves (Eds.), Teachers’ professional lives, (pp. 1-27). London: Falmer Press.
  • Hilel, A. & Ramírez-García, A. (2022). The relationship between professional environmental factors and teacher professional development in Israeli schools. Education Sciences, 12(4), 285. https://doi.org/10.3390/educsci12040285
  • Horowitz, M. J. (2012). Self-identity theory and research methods. Journal of Research Practice, 8(2), 1-11.
  • ILO (1999). Decent Work, International Labour Conferance,87th Session. Report of The Director General, Geneva.
  • ILO, (2023a). World employment and social outlook: Trends 2023. Report of The Director General, Geneva.
  • Işığıçok, Ö. (2005). 21. Yüzyılda istihdam ve insana yakışır iş. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • İmançer, D. (2003). Çağdaş kimliğin yapılanma süreci ve televizyon, doğu batı (kimlikler). Doğu Batı Dergisi, (23), 233-250.
  • Jenkins, R. (2004). Social identity. London: Routledge.
  • Kapar, R. (2004). Uygun iş bağlamında çalışan yoksullar. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (48), 185-204. Karpat, K. H. (2009). Osmanlı’dan günümüze kimlik ve ideoloji. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kenny, M. E., Blustein, D. L., Gutowski, E. & Meerkins, T. (2018). Combatting marginalization and fostering critical consciousness for decent work. In Interventions in Career Design and Education (pp. 55-73). Switzerland: Springer.
  • Kimura, J. & Iwata, Y. (2007). The historical trend of teacher identity in Japan: focusing on educational reforms and the occupational culture of teachers. Hitotsubashi Journal of Social Studies, 39(1), 19-42.
  • King, N. & Ross, A. (2004). Professional identities and interprofessional relations: Evaluation of collaborative community schemes. Social Work in Health Care, 38(2), 51–72.
  • Lee, S. Y. & Lee, H. S. (2022). Influence of perceived teacher identity on job satisfaction among elementary school teachers: Focusing on the mediating effect of teacher commitment. Journal of Curriculum and Teaching, 11(8), 432-449.
  • Ludera-Ruszel, A. (2021). The right to (decent) work. The right to everyone or “chosen” ones? The situation in Poland. Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny, 83(1), 143-156.
  • Maclure, M. (1993). Arguing for yourself: Identity as an organising principle in teachers’jobs and lives. British Educational Research Journal, 19(4), 311-322.
  • Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence. In J. Adelson (Ed.). Handbook of Adolescent Pychology (s. 159-187). Wiley.
  • Marshall, G. (2020). Sosyoloji sözlüğü. (Çev. D. Kömürcü & O. Akınbay). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • McQuade, L. (2024). Factors affecting secondary teacher wellbeing in England: Self-perceptions, policy and politics. British Educational Research Journal, 50(3), 1367-1395.
  • Morsünbül, Ü. (2005). Ergenlikte kimlik statülerinin bağlanma stilleri, cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ohlen, J. & Segesten, K. (1998). The professional identity of the nurse: Concept analysis and development. Journal of Advanced Nursing, 28(4), 720–727.
  • OECD, (2021). Hours worked (indicator). Erişim Adresi: https://www.oecd.org/en/data/indicators/hours-worked.html
  • Oyserman, D., Elmore, K. & Smith, G. (2012). Self, self-concept, and identity. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (2nd ed., pp. 69-104). Guilford Press.
  • Pekşen Süslü, D. (2002). Çalışan ve öğrenci ergenlerde kimlik duygusu kazanımının araştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sachs, J. (2001). Teacher professional identity: Competing discourses, competing outcomes. Journal of Education Policy, 16(2), 148–161.
  • Schwartz, S. J., Zamboanga, B. L., Luyckx, K., Meca, A. & Ritchie, R. A. (2013). Identity in emerging adulthood: Reviewing the field and looking forward. Emerging Adulthood, 1(2), 96-113.
  • Simpson, A., Day, C., Goulding, J. & Asha, J. (2022). Australian teachers' perceptions of effectiveness in a performative culture. Teaching and Teacher Education, (109), 1-11.
  • Slay, H. S. & Smith, D. A. (2011). Professional identity construction: Using narrative to understand the negotiation of professional and stigmatized cultural identities. Human Relations, 64(1), 85-107.
  • Smith, A.D. (2014). Milli kimlik. Ankara: İletişim Yayınları.
  • Stets, J. E., & Burke, P. (2000). Identity Theory and social ıdentity. Theory, Social Psychology Quarterly, 3(63), 224-237.
  • Şahin, Y. (2012), Kimlik temelli çatışmalar ve barış arayışları: Kıbrıs ve Lübnan'ın analizleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türkbağ, A. U. (2003). Kimlik, hukuk ve adalet sorunu. Doğu Batı Dergisi, (23), 209-216.
  • Uysal, A. & Uysal, E. (2010), Kimliğin dönüşümü ya da öznenin muğlaklığı. Mimar Sinan Üniversitesi Türk Sanatı Tarihi Uygulama ve Araştırma Merkezi Dergisi, (10), 1-10.
  • Wenger, E. (1999). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press.
  • Yıldız, S. (2007). Kimlik ve ulusal kimlik kavramlarının toplumsal niteliği. Millî Folklor, (74), 9-16.

Conceptions of Decent Work as Predictors of Teachers' Positive Identity Perceptions – The Case of Elazığ Province

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 115 - 130, 31.12.2024
https://doi.org/10.46423/izujed.1522453

Abstract

This study aims to examine the effects of teachers' perceptions of decent work on their positive identity perceptions. The study was conducted on teachers working in public schools in Elazığ province and was performed using a predictive correlational model. The findings show that there are significant positive relationships between teachers' positive identity perceptions and physically and relationally safe working conditions, access to health services, and congruence of institutional values with family and social values. However, no significant relationship was found between adequate pay, leisure and recreation, and positive identity perceptions. The results of standard regression analysis show that physically and relationally safe working conditions, access to health services, and congruence of institutional values with family and social values significantly predict positive identity perceptions. This research can make significant contributions to the development of educational policies and support teachers' professional development. Improving teachers' working conditions is a key element in achieving sustainable success in education systems.

Ethical Statement

The research was found appropriate in terms of scientific research ethics by the decisionnumbered E-20292139-050.04-2400028159 of the Istanbul Sabahattin Zaim University EthicsCommittee.

Supporting Institution

The study did not receive any support.

Thanks

The study did not receive any support.

References

  • Assmann, J. (2001). Kültürel bellek/Eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik (Çev. A. Tekin). Ayrıntı Yayınları.
  • Anker, R., Chernyshev, I., Egger, P., Mehran, F. & Andrıtter, A.J. (2003). Measuring decent work with statistical ındicators. International Labour Review, 142(2), 1-74.
  • Alptekin, D. (2011). Toplumsal aidiyet ve gençlik: Üniversite gençliğinin aidiyeti üzerine sosyolojik bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, F. & Aslan, M. (2024). Öğretmen kimlik algıları ve öğretmen kimlik algılarının demografik değişkenlere göre değişimi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 59(59), 171-204.
  • Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107- 128.
  • Blustein, D. L. (2006). The psychology of working: A new perspective for career development, counseling, and public policy. London: Routladge.
  • Blustein, D. L. (2008). The role of work in psychological health and well-being: A conceptual, historical, and public policy perspective. American Psychologist, 63, 228–240.
  • Babbie, E. (2015). The basics of social research. USA: Cengage Learning.
  • Büyükgöze-Kavas, A. & Autin, K. L. (2019). Decent work in Turkey: Context, conceptualization, and assessment. Journal of Vocational Behavior, 112, 64-76. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2019.01.006
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2024). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (34. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2024). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansız, H.O. & Özgenel, M. (2021). Öğretmenlerin mesleki imajlarının iş doyumlarına etkisi. JRES, 8(1), 1-15.
  • Duffy, R. D., Prieto, C. G., Kim, H. J., Raque-Bogdan, T. L. & Duffy, N. O. (2021). Decent work and physical health: A multi-wave investigation. Journal of Vocational Behavior, 127, 103544.
  • Duffy, R. D., Allan, B. A., England, J. W., Blustein, D. L., Autin, K. L., Douglass, R. P., Ferreiara, J. & Santos, E. J. (2017). The development and initial validation of the Decent Work Scale. Journal of Counseling Psychology, 64(2), 206-221.
  • Duffy, R. D., Blustein, D. L., Diemer, M. A. & Autin, K. L. (2016). The psychology of working theory. Journal of Counseling Psychology, 63(2), 127-148.
  • Erikson, E.H. (1959). Identity and the life cycle: selected papers. USA: International Universities Press.
  • Ersanlı, K. & Şanlı, E. (2015). Self-perceived identity scale: A scale development study. American International Journal of Social Science, 4(6), 184-194.
  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K. & Hökkä, P. (2015). How do novice teachers in Finland perceive their professional agency? Teachers and Teaching, 21(6), 660–680.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: Sage Publications.
  • Ferraro, T., dos Santos, N.R., Moreira, J.M. & Pais, L. (2020). Decent work, work motivation, work engagement and burnout in physicians. International Journal of Applied Positive Psychology, 5, 13-35.
  • Fowler, F. J. (2013). Survey research methods (5th ed.). USA: Sage Publications.
  • Fidan, S. (2011). Küreselleşme sürecinde Türkiye’de gençliğin kimlik algısı (Üniversite gençliği üzerine bir araştırma). (Doktora tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Ghai, D. (2003). Decent Work: Concept and indicators. International Labour Review, 142(2), 113-146.
  • Giddens, A. (2022). Sosyoloji. Ankara: Say Yayınları.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10 ed.). USA: Pearson.
  • Guarino, C. M., Santibañez, L. & Daley, G. A. (2006). Teacher recruitment and retention: A review of the recent empirical literature. Review of Educational Research, 76(2), 173-208.
  • Hargreaves, A. & Goodson, I. (1996). Teachers’ professional lives: Aspirations and actualities. In I. Goodson & A. Hargreaves (Eds.), Teachers’ professional lives, (pp. 1-27). London: Falmer Press.
  • Hilel, A. & Ramírez-García, A. (2022). The relationship between professional environmental factors and teacher professional development in Israeli schools. Education Sciences, 12(4), 285. https://doi.org/10.3390/educsci12040285
  • Horowitz, M. J. (2012). Self-identity theory and research methods. Journal of Research Practice, 8(2), 1-11.
  • ILO (1999). Decent Work, International Labour Conferance,87th Session. Report of The Director General, Geneva.
  • ILO, (2023a). World employment and social outlook: Trends 2023. Report of The Director General, Geneva.
  • Işığıçok, Ö. (2005). 21. Yüzyılda istihdam ve insana yakışır iş. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • İmançer, D. (2003). Çağdaş kimliğin yapılanma süreci ve televizyon, doğu batı (kimlikler). Doğu Batı Dergisi, (23), 233-250.
  • Jenkins, R. (2004). Social identity. London: Routledge.
  • Kapar, R. (2004). Uygun iş bağlamında çalışan yoksullar. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (48), 185-204. Karpat, K. H. (2009). Osmanlı’dan günümüze kimlik ve ideoloji. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kenny, M. E., Blustein, D. L., Gutowski, E. & Meerkins, T. (2018). Combatting marginalization and fostering critical consciousness for decent work. In Interventions in Career Design and Education (pp. 55-73). Switzerland: Springer.
  • Kimura, J. & Iwata, Y. (2007). The historical trend of teacher identity in Japan: focusing on educational reforms and the occupational culture of teachers. Hitotsubashi Journal of Social Studies, 39(1), 19-42.
  • King, N. & Ross, A. (2004). Professional identities and interprofessional relations: Evaluation of collaborative community schemes. Social Work in Health Care, 38(2), 51–72.
  • Lee, S. Y. & Lee, H. S. (2022). Influence of perceived teacher identity on job satisfaction among elementary school teachers: Focusing on the mediating effect of teacher commitment. Journal of Curriculum and Teaching, 11(8), 432-449.
  • Ludera-Ruszel, A. (2021). The right to (decent) work. The right to everyone or “chosen” ones? The situation in Poland. Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny, 83(1), 143-156.
  • Maclure, M. (1993). Arguing for yourself: Identity as an organising principle in teachers’jobs and lives. British Educational Research Journal, 19(4), 311-322.
  • Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence. In J. Adelson (Ed.). Handbook of Adolescent Pychology (s. 159-187). Wiley.
  • Marshall, G. (2020). Sosyoloji sözlüğü. (Çev. D. Kömürcü & O. Akınbay). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • McQuade, L. (2024). Factors affecting secondary teacher wellbeing in England: Self-perceptions, policy and politics. British Educational Research Journal, 50(3), 1367-1395.
  • Morsünbül, Ü. (2005). Ergenlikte kimlik statülerinin bağlanma stilleri, cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ohlen, J. & Segesten, K. (1998). The professional identity of the nurse: Concept analysis and development. Journal of Advanced Nursing, 28(4), 720–727.
  • OECD, (2021). Hours worked (indicator). Erişim Adresi: https://www.oecd.org/en/data/indicators/hours-worked.html
  • Oyserman, D., Elmore, K. & Smith, G. (2012). Self, self-concept, and identity. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (2nd ed., pp. 69-104). Guilford Press.
  • Pekşen Süslü, D. (2002). Çalışan ve öğrenci ergenlerde kimlik duygusu kazanımının araştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sachs, J. (2001). Teacher professional identity: Competing discourses, competing outcomes. Journal of Education Policy, 16(2), 148–161.
  • Schwartz, S. J., Zamboanga, B. L., Luyckx, K., Meca, A. & Ritchie, R. A. (2013). Identity in emerging adulthood: Reviewing the field and looking forward. Emerging Adulthood, 1(2), 96-113.
  • Simpson, A., Day, C., Goulding, J. & Asha, J. (2022). Australian teachers' perceptions of effectiveness in a performative culture. Teaching and Teacher Education, (109), 1-11.
  • Slay, H. S. & Smith, D. A. (2011). Professional identity construction: Using narrative to understand the negotiation of professional and stigmatized cultural identities. Human Relations, 64(1), 85-107.
  • Smith, A.D. (2014). Milli kimlik. Ankara: İletişim Yayınları.
  • Stets, J. E., & Burke, P. (2000). Identity Theory and social ıdentity. Theory, Social Psychology Quarterly, 3(63), 224-237.
  • Şahin, Y. (2012), Kimlik temelli çatışmalar ve barış arayışları: Kıbrıs ve Lübnan'ın analizleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türkbağ, A. U. (2003). Kimlik, hukuk ve adalet sorunu. Doğu Batı Dergisi, (23), 209-216.
  • Uysal, A. & Uysal, E. (2010), Kimliğin dönüşümü ya da öznenin muğlaklığı. Mimar Sinan Üniversitesi Türk Sanatı Tarihi Uygulama ve Araştırma Merkezi Dergisi, (10), 1-10.
  • Wenger, E. (1999). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press.
  • Yıldız, S. (2007). Kimlik ve ulusal kimlik kavramlarının toplumsal niteliği. Millî Folklor, (74), 9-16.
There are 60 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Career Counseling
Journal Section Articles
Authors

Osman Söner 0000-0001-9741-5357

Osman Yıldız 0009-0007-1445-6876

Medine Yıldız 0009-0004-1123-5478

Adem Yıldız 0009-0005-8665-4383

Publication Date December 31, 2024
Submission Date July 26, 2024
Acceptance Date August 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Söner, O., Yıldız, O., Yıldız, M., Yıldız, A. (2024). Öğretmenlerin Olumlu Kimlik Algılarını Yordayıcısı Olarak İnsana Yakışır İş Anlayışları – Elazığ İli Örneği. IZU Journal of Education, 6(2), 115-130. https://doi.org/10.46423/izujed.1522453