Bu çalışmada Türk-İslam varlık düşüncesinin Osmanlı siyasal düşüncesinde oluşturduğu
dauliteler ve mütemmim cüzlerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu dualiteler ve mütemmim
cüzler, bilincin yaşamı ve siyasal alanı anlama, sembolleştirme, karşıt yapıları dengeleme
etkinlikleridir. Dualite ve mütemmim cüzler insanın varlığının ne olduğu ile ilgili verilen
kökensel cevaplara dayanmaktadır. Çalışma boyunca iki tez iç içe geçmiş bir şekilde
savunulmaktadır: İlk olarak ontolojik ve epistemolojik çokluğa dayanan varlık düşüncesinin
kendi içinde hukuki, toplumsal ve bölgesel farklılaşmayı esas alan siyasal çoğulculuğa neden
olduğu; ikinci olarak, dualiteler ve mütemmim cüzlerin siyasal yapıyı sürekli dinamik bir denge
noktasına zorladığı tezleri savunulmuştur.
Ağaoğulları, M. A., (1991), Demokratik Mitoslar: Halk-Ulus Egemenliği ve
Siyasal Temsil, Ankara; Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 46 s.1 syf.21-30,
Ahmed bin Husâme’d-din el Amâsî, (1998), Kitâb-i Mir’ât’ü-l Mülûk (Haz.
M.Ş. Yılmaz), Yayınlanmamış Yük. Lis. Tez. Ankara: Bilkent Ünv. Ekonomi ve
Sosyal Bil.Enst.
Akdağ, M., (2013), Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası “Celali
İsyanları” 2. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
Akdağ, M., (2014), Türkiye’nin İktisadî ve İçtimaî Tarihi, İstanbul: Yapı Kredi
Yay.
Barkey, K., (2015), Eşkıyalar ve Devlet, Osmanlı Tarzı Devlet
Merkezileşmesi, (Çev. Z. Altok), İstanbul: Tarih Vakfı Yay.
Bourdieu, P. (2015) Devlet Üzerine College de France Dersleri (1989-1992)
(Çev. A. Sümer), İletişim Yayınları, İstanbul.
Burckhardt, T. (2013), İslam Sanatı Dil ve Anlam, (Çev. T. Koç), İstanbul:
Klasik Yay.
Cîlî, A., (2006), Meratib-i Vûcud ve Beyan-ı Hakikat-i Ihtida-i Küll-i Mevcud
(Çev. A. M. Tosun), İstanbul: Furkan Kitaplığı.
Cîlî, A.,(2015), İnsân-ı Kâmil, (Çev. A. M. Tosun), İstanbul: İz Yayıncılık.
Dâvûd el Kayserî (2012) Vahdet- Vûcud Felsefesi-Felsefi ve Tasavvufi Risâleler
(Çev. M.Bayrakdar ) İstanbul: M. Ü. İlahiyat Fak. Vak. Yay.
Derrida, J.,(2010), “Yasanın Gücü, Otoritenin Mistik Temeli”, (Haz. A. Çelebi),
Şiddetin Eleştirisi Üzerine içinde (Çev. Z. Direk), s.43-133. İstanbul: Metis Yay.
Eco, Umberto, (2009) Çirkinliğin Tarihi, (Çev. A, Ergün, Ö. Çelik, A. Uysal,
M. Barsbey, K. Akbulut, D. Arlsan, B. Yılmazcan,), İstanbul: Doğan Kitap,
Feuerbach, Ludwig (2008) Hıristiyanlığın Özü, (Çev. O. Özügül), İstanbul: Say
Yayınları.
Feuerbach, Ludwig (2015) Tanrıların Doğuşu, (Çev. O. Özügül), İstanbul:Say
Yayınları.
Fleischer, C. H., (2013), Tarihçi Mustafa Ali Bir Osmanlı Aydın ve Bürokratı
4. Baskı (Çev. A. Ortaç), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
Foucault, M. (2013), Hapishanenin Doğuşu, (Çev. M. A. Kılıçbay), İstanbul:
İmge Kit.
Gazali (2016), Nasihatü’l Mülûk (Çev. O. Şekerci), İstanbul: Büyüyen Ay.
Gazali, (1994), El Mustasfa İslam Hukukunda Deliller ve Yorum
Metodolojisi C. 2 (Çev. Y. Apaydın), Kayseri: Rey Yay.
Görgün, T., (2000), Osmanlı’da Nizâm-ı Âlem Fikri ve Kaynakları Üzerine Bazı
Notlar, İstanbul: İslami Araştırmalar Dergisi, Cilt 13, Sayı 2 syf. 180-187
Kâşânî, A., (2004), Tasavvuf Sözlüğü (Çev. E. Demirli), İstanbul: İz Yay.
Kâtibî, (2010), Gencine-i Adalet, (Haz. Ö. K. Aydemir) Gencine-i Adalet
Üzerinde Dilbilgisi İncelemesi ve İktidar Felsefesi Açısından Söylem
Çözümlemesi adlı Yayınlanmamış Doktora Tezi içinde s.126-516, Denizli:
Pamukkale Ünv. Sos. Bil. Enst.
Keskintaş, O (2017) Adalet Ahlak Nizam Osmanlı Siyasetnameleri, İstanbul:
İletişim Yay.
Kınalızâde Âlî Çelebî, (2012) Ahlâk-ı Alâi, (Haz. M. Koç), İstanbul: Klasik Yay.
Kitâb-ı Müstetâb, (1974), (Haz. Y. Yücel) Osmanlı Devlet Teşkilatına Dair
Metinler, Ankara: Ankara Ünv. Dil ve Tar. Coğ. Fak. Yay.
Koçi Bey, (1997), Koçi Bey Risalesi (Haz. M. Şimşekçakan) İstanbul: Yeni
Zamanlar Yay.
Konuk, A. A. (2017) Fususu’l Hikem Tercüme ve Şerhi Cilt 1,(Yay H. Çev. M.
Tarhalı; S. Eraydın; M. N. Tan; E. Alkan) İstanbul: Türkiye Yazma Kur. Başk.
Yay.
Lefebvre, H.,(2014), Mekânın Üretimi, (Çev. I. Ergüden), 2. Baskı, İstanbul: Sel
Yay
Levinas, E. (2010)Sonsuzluğa Tanıklık (Çev. M. Atıcı, M. Başaran, G. Çankaya,
Z. Direk, E. Gökyaran, Ö. Gözel, C. Haşimi, U. Öksuzan, C. Uslu, H. Yücefer),
İstanbul: Metis Yayınları.
Naîmâ, H. M., (1997), “Naîmâ Tarihi’nin Giriş Kısmı”, (Sad. Z. Danışman),
Naîmâ’ya Göre XVII. Yüzyıl Osmanlı Toplum Yapısı adlı kitabın içinde, s. 129-
155, İstanbul: Ayışığı Kit.
Özlem, D., (2017) Tarih Felsefesi, İstanbul: Notos Kitap Yayınevi,
Sennett, R. (2011) Ten ve Taş Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, (Çev. T.
Birkan), İstanbul: Metis
Suad el Hakim (2005), İbnü’l Arabî Sözlüğü (Çev. E. Demirli), İstanbul: Kabalcı
Yay Şen, Adil, (1995),
Şeyhoğlu, (1991), Kenzü’l Küberâ Mehekkü’l Ulemâ, (Haz. K. Yavuz),
Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yay.
Taşköprîzâde Ahmed Efendi, (2016), Ahlak ve Siyaset Risaleleri, (Tahkik ve
Tercüme M. Arıcı), İstanbul: İstanbul Medeniyet Ün. Yayınları.
Taylor, C., (2006), Modern Toplumsal Tahayyüller,(Çev. H. Koyukan),
İstanbul: Metis Yay.
Tursun Bey, (1977), Târîh-i Ebü’l Feth (Haz. M. Tulum) İstanbul: İstanbul Fetih
Cem. Yay.
Üçok, Ç., (1946), “Osmanlı Kanunnamelerinde İslam Ceza Hukukuna Aykırı
Hükümler” Ankara: Ankara Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, C.3 s.131-136,
Üçok, Ç., (1947),“Osmanlı Kanunnamelerinde İslam Ceza Hukukuna Aykırı
Hükümler” Ankara: Ankara Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, C.3 ve 4, s.48-73,
Keskintaş, O. (2019). Türk-İslam Varlık Düşüncesinin Osmanlı Siyasal Düşüncesine Etkileri: Dualiteler ve Mütemmim Cüzler. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 1-48.
AMA
Keskintaş O. Türk-İslam Varlık Düşüncesinin Osmanlı Siyasal Düşüncesine Etkileri: Dualiteler ve Mütemmim Cüzler. İZÜ ÇEKMECE. Haziran 2019;7(14):1-48.
Chicago
Keskintaş, Orhan. “Türk-İslam Varlık Düşüncesinin Osmanlı Siyasal Düşüncesine Etkileri: Dualiteler Ve Mütemmim Cüzler”. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7, sy. 14 (Haziran 2019): 1-48.
EndNote
Keskintaş O (01 Haziran 2019) Türk-İslam Varlık Düşüncesinin Osmanlı Siyasal Düşüncesine Etkileri: Dualiteler ve Mütemmim Cüzler. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7 14 1–48.
IEEE
O. Keskintaş, “Türk-İslam Varlık Düşüncesinin Osmanlı Siyasal Düşüncesine Etkileri: Dualiteler ve Mütemmim Cüzler”, İZÜ ÇEKMECE, c. 7, sy. 14, ss. 1–48, 2019.
ISNAD
Keskintaş, Orhan. “Türk-İslam Varlık Düşüncesinin Osmanlı Siyasal Düşüncesine Etkileri: Dualiteler Ve Mütemmim Cüzler”. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7/14 (Haziran 2019), 1-48.
JAMA
Keskintaş O. Türk-İslam Varlık Düşüncesinin Osmanlı Siyasal Düşüncesine Etkileri: Dualiteler ve Mütemmim Cüzler. İZÜ ÇEKMECE. 2019;7:1–48.
MLA
Keskintaş, Orhan. “Türk-İslam Varlık Düşüncesinin Osmanlı Siyasal Düşüncesine Etkileri: Dualiteler Ve Mütemmim Cüzler”. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 14, 2019, ss. 1-48.
Vancouver
Keskintaş O. Türk-İslam Varlık Düşüncesinin Osmanlı Siyasal Düşüncesine Etkileri: Dualiteler ve Mütemmim Cüzler. İZÜ ÇEKMECE. 2019;7(14):1-48.