Ülkemizde
ziraat eğitimi geç başlamasının yanında, zaman içerisinde program ve şekil
açısından bir kaç defa değişikliğe uğramıştır. Bu durum hem eğitimciler hem de
öğrenciler üzerinde olumsuz etkiler meydana getirmiştir. Bunun sonucunda ziraat
eğitimi veren okullara yönelim azalmıştır. Ancak bu olumsuz durum artık aşılmak
üzeredir. Yaklaşık bir yıldır YÖK Başkanlığı nezdinde çalışan komisyonlar tek
tip müfredat, tek tip eğitim-öğretim sistemi üzerinde yoğun bir şekilde
hazırlık yapmaktadırlar. Ziraat eğitimi verilen kurum ve kuruluşlarda yanlış
olduğunu düşündüğüm bir uygulama ise Ziraî Meteoroloji dersi yerine Meteoroloji,
İklim Bilgisi veya Klimatoloji derslerinin okutulmasıdır. Bu çalışmada ziraat
eğitiminin tarihçesi, meteoroloji, ilgili bilim dalları ve birbiriyle ilişkileri,
klimatoloji, ziraî meteoroloji ve birbiriyle ilişkileri, ziraat eğitimi veren
okullardaki uygulamalara değinilmiş ve ziraat eğitimi veren kurum ve
kuruluşlarda ziraî meteoroloji dersinin gerekliliği vurgulanmıştır.
In addition to agricultural education lately started in Turkey, it has
changed a few times in terms of program and form over time though. This
phenomenon has caused negative effects on both educators and students. As a
result of this, the propensity for agricultural education has decreased. No
longer this negative situation is about to be overcome because commissions
studied under Council of Higher Education have intensely made arrangements of
uniform curriculum and education system. I think that it is wrong to be given
Climatology or Meteorology lesson instead of Agricultural Meteorology by
institutions of agricultural education. In this study, history of agricultural
education, meteorology, sciences related to meteorology, relationships between
meteorology and sciences, climatology, agricultural meteorology, relationships
between climatology and agricultural meteorology, applications of institutions
of agricultural education were mentioned and the necessity of agricultural
meteorology lesson in institutions of agricultural education was emphasized.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2018 |
Submission Date | June 4, 2018 |
Acceptance Date | June 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |