Research Article
BibTex RIS Cite

TOPLUMSAL FARKLILAŞMA VE İMAM NİKAHI MESELESİ

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 91 - 104, 15.06.2018
https://doi.org/10.46595/jad.425655

Abstract

Nikah/evlilik konusu
toplumların en temel ve kadim sosyal gerçekliklerinden biridir. Bu çalışmada
İslam dinindeki geleneksel nikah/evlilik anlayışı ile halk arasında “imam
nikahı” diye bilinen uygulamalar, toplumsal değişme çerçevesinde ele
alınmaktadır. Bunun için önce, İslam dininde ve Hristiyanlıkta nikahın ne
olduğuna dair anlayışlara kısaca yer verilmiş ve bu iki anlayış arasında bazı
karşılaştırmalar yapılmıştır. Ayrıca, İslam dininde özel nitelikli bir akit
olarak görülen nikah akdinin asli unsurları ile diğer akitlerin asli unsurları
ve bunların mütemmim şartlarından söz edilmiş, sonra da bunlar arasında bu
günkü uygulanış biçimleri ve toplum düzeni açısından da bazı karşılaştırmalara
yer verilmiştir. İslam dinindeki meşru nikah akdine ilişkin farklı açılardan
karşılaştırmalı olarak verilen bu bilgiler üzerine konu toplumsal farklılaşma
açısından ele alınmış ve “imam nikahı” diye bilinen uygulamanın geldiği nokta
hem dini hem de sosyal açıdan değerlendirilmiştir. Son olarak da toplumsal
değişim sürecinde ortaya çıkan kurumlara, üslendikleri toplumsal/dini
sorumluluk açısından konuya ilişkin bazı önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Beydilli, K. (2000). İmam, TDV İslam Ansiklopedisi, c. 22, sh. 181-186, TDV, İstanbul.
  • El-Mavsili, (1980). el- İhtiyar, c. 3, sh. 82. Çağrı Yayınları, İstanbul
  • Erbaş, A. (1998). Hristiyan Ayinleri (Sakramentler), sh. 209-221. Nun Yayıncılık, İstanbul.
  • Es-Serahsi, Ş. (1982). Kitabu’l-Mebsud, c.4, sh 192 Çağrı Yayınları, İstanbul.
  • Günay, Ü. (1982). Din ve Toplumsal Farklılaşma, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı:5, sh. 71-86.
  • Güngör, Ö. (2016) İki Dünya Bir Aile, Akçağ Yayınları: Ankara
  • İbnu'l-Humam, (1315-1317). Fethu'l-Kadir, c.5, sh. 455, Mısır.
  • Keleş, E. (2004). “Dini Nikah” Adı Altında Yapılan Gayr-ı Resmi Nikah Akdinin Tahkim Yoluyla Sona Erdirilmesi, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sayı: 3, sh. 193-2009.
  • Köksal, İ. ( 2009). Uygulamadaki Resmi ve Dini Nikahların Fıkhi Yönü, Bilimname, c. 16, sy. 2009/1, sh. 25-41.
  • Köse, S. (20015). Genetiğiyle Oynanmış Kavramlar ve Aile Medeniyetinin Sonu, Mehir Vakfı, Konya.
  • Mecelle-i Ahkam-ı Adliyye, Madde: 39.
  • Sahih-i Buhari, Nikah, 3.
  • Sahih-i Müslim, Nikah, 1.
  • Sünen-i Ebu Davud, Nikah, 19.
  • Wach,J. (1995). Din Sosyolojisi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.

SOCIAL DIFFERENTIATION AND IMAM WEDDING

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 91 - 104, 15.06.2018
https://doi.org/10.46595/jad.425655

Abstract

Marriage is one of the most basic and ancient realities
of societies. In this study, traditional Muslim understanding of marriage/nikah
and some practices known as "imam marriage" in some parts of the
society are investigated in line with social differentiation. To do so,
firstly, understanding of the meaning of the marriage in Islam and in
Christianity are explored briefly, and then some comparisons are made between
these two understandings. In addition, the essential elements of the marriage
contract, which is regarded as a special contract in Islam, and the essential
elements of the other contracts and their supplementary elements are
considered, and then some comparations are made between these two contracts in
terms of their current applications and social orders. Considering this
information, which is given comparatively from different angles about the
legitimate marriage contract in Islam, the issue of marriage/nikah is examined
in relation to social differentiation, and the current application known as
"imam marriage" is evaluated both religious and social perspectives.
Finally, Lastly, some suggestions have been made to the institutions that
emerged during the process of social differentiation in terms of social / religious
responsibility.

References

  • Beydilli, K. (2000). İmam, TDV İslam Ansiklopedisi, c. 22, sh. 181-186, TDV, İstanbul.
  • El-Mavsili, (1980). el- İhtiyar, c. 3, sh. 82. Çağrı Yayınları, İstanbul
  • Erbaş, A. (1998). Hristiyan Ayinleri (Sakramentler), sh. 209-221. Nun Yayıncılık, İstanbul.
  • Es-Serahsi, Ş. (1982). Kitabu’l-Mebsud, c.4, sh 192 Çağrı Yayınları, İstanbul.
  • Günay, Ü. (1982). Din ve Toplumsal Farklılaşma, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı:5, sh. 71-86.
  • Güngör, Ö. (2016) İki Dünya Bir Aile, Akçağ Yayınları: Ankara
  • İbnu'l-Humam, (1315-1317). Fethu'l-Kadir, c.5, sh. 455, Mısır.
  • Keleş, E. (2004). “Dini Nikah” Adı Altında Yapılan Gayr-ı Resmi Nikah Akdinin Tahkim Yoluyla Sona Erdirilmesi, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sayı: 3, sh. 193-2009.
  • Köksal, İ. ( 2009). Uygulamadaki Resmi ve Dini Nikahların Fıkhi Yönü, Bilimname, c. 16, sy. 2009/1, sh. 25-41.
  • Köse, S. (20015). Genetiğiyle Oynanmış Kavramlar ve Aile Medeniyetinin Sonu, Mehir Vakfı, Konya.
  • Mecelle-i Ahkam-ı Adliyye, Madde: 39.
  • Sahih-i Buhari, Nikah, 3.
  • Sahih-i Müslim, Nikah, 1.
  • Sünen-i Ebu Davud, Nikah, 19.
  • Wach,J. (1995). Din Sosyolojisi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Peer-reviewed Research Articles
Authors

Ahmet Onay

Publication Date June 15, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 2

Cite

ISNAD Onay, Ahmet. “TOPLUMSAL FARKLILAŞMA VE İMAM NİKAHI MESELESİ”. Journal of Analytic Divinity 2/2 (June 2018), 91-104. https://doi.org/10.46595/jad.425655.

·  JAD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.

·  Adress: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversity, Faculty of Islamic Sciences, Esenboga Campus, Cubuk/Ankara