In this study, the evaluation of the "Ethnobotanical Research Techniques 2" course, which was supported by the TÜBİTAK-BİDEB 2237A program and held in Ayvalık/Balıkesir on 01-04 June 2021, was evaluated. For this purpose, sixteen postgraduate students and researchers participating in the course; Their attitudes towards ethnobotanical science, its impact on their research skills and whether this course achieves its purpose were investigated. The research was designed in a descriptive model using qualitative, quantitative and observational data collection methods. The duration of the study covers the period from 1 May to 10 August 2021. Research data; It consists of 4 parts: pre-test/post-test, end-of-day evaluations, observations and end-of-course feedback. For the pre-test and post-test, 25 multiple-choice questions prepared by the course's expert instructors were applied face-to-face, and the end-of-day evaluations and the feedback of the course were applied by creating a semi-structured online questionnaire. The data were loaded into the SPSS 25 package program, where validity/reliability and frequency calculations were made. In the findings, the efficiency rate of the pre-test and post-test was determined as 41%. As a result of the post-test applied at the end of the course, the average success rate of the course increased by 41% and became 88%. While 96% of the participants expressed their satisfaction about the course, 4% stated that the training period was insufficient. In the general evaluation at the end of the course; The highest value of positive statements is that they are satisfied with the course in general with 96%, they stated that the course provides gain to the participants with 90% and the service quality of the course is high with 82%. As a result, it was revealed that the course achieved its purpose, that the participants left the course in an informed manner and that they could transfer this information to the field. In this context, it is suggested that all projects, trainings and courses given in the field of ethnobotany should be carried out and supported more.
1129B372000652
Bu çalışmada, TÜBİTAK-BİDEB 2237A programı tarafından desteklenen ve 01–04 Haziran 2021’de Ayvalık/Balıkesir’de gerçekleştirilen “Etnobotanik Araştırma Teknikleri 2” kursunun değerlendirilmesi yapılmıştır. Bu amaçla, kursa katılan on altı lisansüstü eğitim yapan öğrenci ve araştırmacıların Etnobotanik bilimine karşı tutumları, araştırma becerileri üzerindeki etkisi ve kursun amacına ulaşıp ulaşmadığı araştırılmıştır. Araştırma nitel, nicel ve gözlemsel veri toplama yöntemleri kullanılarak tanımlayıcı modelde tasarlanmıştır. Çalışmanın süresi 1 Mayıs- 10 Ağustos 2021 tarihleri arasını kapsamaktadır. Araştırma verileri; ön test-son test, gün sonu değerlendirmeler, gözlemler ve kurs sonu geri bildirim olmak üzere 4 kısımdan oluşmaktadır. Ön test ve son test için kursun uzman hocalarının hazırladığı 25 adet çoktan seçmeli sorular yüz yüze uygulanarak, gün sonu değerlendirmeler ile kursun geri bildirimi yarı yapılandırılmış online anket oluşturularak uygulanmıştır. Veriler SPSS 25 paket programına yüklenmiş, burada geçerlilik/güvenirlik ve frekans hesaplamaları yapılmıştır. Bulgularda ön test ve son testin etkinlik oranı %41 olarak saptanmıştır. Kurs sonunda uygulanan son test ile kursun başarı ortalaması %41 artış göstererek %88 olmuştur. Katılımcıların kurs hakkında %96’sı memnuniyetini dile getirirken, %4’ü sürenin yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Kurs sonu genel değerlendirmede ise; olumlu ifadelerin en yüksek değeri %96 ile genel olarak kurstan memnun kaldıklarını bunu %90 ile kursun katılımcılara kazanım sağladığını ve %82 ile kursun hizmet kalitesinin yüksek olduğunu belirtmişlerdir. Sonuç olarak kursun amacına ulaştığı, katılımcıların kurstan donanımlı bir şekilde ayrıldıklarını ve aldıkları bu bilgileri sahaya aktarabilecekleri ortaya çıkarılmıştır. Bu bağlamda etnobotanik alanında verilen tüm proje, eğitim ve kursların daha fazla yapılması ve desteklenmesi öneri olarak sunulmaktadır.
TÜBİTAK-BİDEB 2237A
1129B372000652
Bu çalışma, TÜBİTAK-BİDEB 2237A programı tarafından desteklenen “Etnobotanik Araştırma Teknikleri 2” kursunun bir ürünüdür. Desteklerinden dolayı, TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı’na ve katkı veren projede eğitmenleri; Prof. Dr. Hasan Akan, Prof. Dr. Selami Selvi, Doç. Dr. Uğur Çakılcıoğlu, Doç. Dr. Rıdvan Polat ve Doç. Dr. Ekrem Darendelioğlu’na, ölçme ve değerlendirmede destek veren Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Fidan’a teşekkürlerimizi sunarız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 1129B372000652 |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | August 5, 2021 |
Acceptance Date | September 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 |
JAER is a peer-reviewed international journal that publishes articles in all fields of Educational Sciences and is scanned in international indexes.
JAER Eğitim Bilimlerinin tüm alanlarında makaleler yayınlayan uluslararası indekslerde taranan hakemli uluslararası bir dergidir.