Research Article
BibTex RIS Cite

TÜBİTAK 4004 Kapsamında Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Gerçekleştirilen “Benim Aklım Matematiğe Keser ” Projesinin Değerlendirilmesi

Year 2023, Volume: 7, 12 - 17, 30.12.2023

Abstract

Bu çalışmanın amacı, TÜBİTAK 4004-Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları tarafından desteklenen "Benim Aklım Matematiğe Keser" projesinin sonuçlarını sunmaktadır. Araştırma, öğrencilerin başarı düzeyi ve tutumları üzerindeki değişimi incelemeyi ve öğrenci görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, karma desenler kullanılmıştır. İlk olarak, tek gruplu ön test-son test deneysel modeli uygulanmış, ardından öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, TÜBİTAK'ın Matematik yılı özel çağrısı altında desteklenen "Benim Aklım Matematiği Keser" 4004 projesine katılan çeşitli ilköğretim okullarından gelen 30 gönüllü 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri toplamak için başarı testi, tutum ölçeği ve yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 21 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiş ve başarı ve tutum puanlarının dağılımı kontrol edilmiştir. Bağımlı gruplar t-testi kullanılarak başarı testi ve tutum ölçeği puanları arasında önemli farklılıklar saptanmıştır. Hem başarı testi hem de tutum ölçeği ön test ve son test so-nuçları arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Ayrıca, öğrenci görüşleri de incelenmiş ve olumlu yönde olduğu gözlenmiştir. Çalışmanın sonuçları, "Benim Aklım Matematiğe Keser" projesi kapsamında gerçekleştirilen matematik etkinliklerinin öğren-cilerin matematik bilgisini, tutumunu ve görüşlerini olumlu bir şekilde etkilediğini göstermektedir. Elde edilen verilerin analizi yapılmış ve araştırma sonucunda projenin etkililiği saptanarak alan yazındaki araştırma sonuçları ile tartışılmıştır. Bu araş-tırmadan elde edilen bulgulara göre, öğrencilere matematik öğretim programlarına destek sağlayan projelerin artırılması ve geliştirilmesi önerilmiştir.

References

  • Abdioğlu, C., Yılmaz, E., & Çevik, M. (2020). 8. Sınıf öğrencilerine yönelik Fen-Matematik temalı bilim kampının değerlendirilmesi: “Gelin tanış olalım; Fen ve Matematiği eğlenceli kılalım!” projesi. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15 (22), 1031-1058.
  • Akay, C. (2013). Ortaokul öğrencilerinin TÜBİTAK “4004 Yapıyorum Öğreniyorum Yaz Bilim Okulu” Projesi sonrası bilim kavramına yönelik görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), 326-338.
  • Avcı, E., Özenir, Ö. S., Kurt, M., & Atik, S. (2015). TÜBİTAK 4004 doğa eğitimi ve bilim okulları kapsamında ortaokul öğrencilerine yönelik gerçekleştirilen “Bizim Deniz Akdeniz” projesinin değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 312-333.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Buluş Kırıkkaya, E., Bozkurt, E. & İmalı, B. (2011). Örnek Bir Öğrenme Ortamı: TÜBİTAK Destekli İlköğretim Öğrencileri Bilim Yaz Okulu, I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Creswell, J. W. (2014). Karma Yöntemler, Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları Araştırma Deseni İçinde (215-240). (G. Hacıömeroğlu, Çev.) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Doruk, B. K. & Umay, A. (2011), Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 124-135.
  • Gökler, F. (2012). Doğal ortamda yürütülen çevre eğitiminin ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: Ovacık örneği. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karaca, H., & Yalçınkaya, İ. (2018). Ortaokul Cebir Öğrenme Alanı Tutum Ölçeği (CTÖ). Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (14), 1-18.
  • Karademir, E. (2018). Okul dışı ortamlarda fen öğretimi (426-448). O. Karamustafaoğlu, Ö. Tezel ve U. Sarı (Ed.), Güncel Yaklaşım ve Yöntemlerle Destekli Fen Öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Khishfe, R., & Abd-El-Khalick, F. (2002). Influence of explicit and reflective versus implicit inquiry-oriented instruction on sixth graders' views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 39 (7), 551-578.
  • Laçin Şimşek, C. (2011). Okul Dışı Öğrenme Ortamları ve Fen Eğitimi. Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları. (Ed. Laçin Şimşek, 2011). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Leblebicioğlu, G., Metin, D., Yardımcı, E., & Berkyürek, İ. (2011). Teaching the nature of science in the nature: A summer science camp. Elementary Education Online, 10 (3), 1037-1055.
  • Marulcu, İ., Saylan, A., & Güven, E. (2014). 6. ve 7. Sınıf öğrenciler için gerçekleştirilen “küçük bilginler bilim okulu” nun değerlendirilmesi/Evaluation of the little scientists' science school which was organized for 6th and 7th graders. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (25), 341-352.
  • MEB, (2006). İlköğretim Matematik 6 Öğretmen Klavuz Kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Method Sourcebook. CA, US: Sage Publications.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. İlkögretim Online, 12 (4), 938-948.
  • Pirci, H. A. (2018). Cebirsel İfadeler Konusunun Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarısı Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Tekbıyık, A., Şeyihoğlu, A., Sezen Vekli, G., & Birinci-Konur, K. (2013). Aktif öğrenmeye dayalı bir yaz bilim kampının öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Studies, 6 (1), 1383-1406.
  • Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu. (2019). TÜBİTAK 4004-doğa eğitimi ve bilim okulları destekleme programı 2019 çağrı metni, https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/303/4004_cagri_metni_2019.pdf.
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., &Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (Soner Durmuş, Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yazkan, E. (2012). Doğal ortamda çevre eğitiminin ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Year 2023, Volume: 7, 12 - 17, 30.12.2023

Abstract

References

  • Abdioğlu, C., Yılmaz, E., & Çevik, M. (2020). 8. Sınıf öğrencilerine yönelik Fen-Matematik temalı bilim kampının değerlendirilmesi: “Gelin tanış olalım; Fen ve Matematiği eğlenceli kılalım!” projesi. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15 (22), 1031-1058.
  • Akay, C. (2013). Ortaokul öğrencilerinin TÜBİTAK “4004 Yapıyorum Öğreniyorum Yaz Bilim Okulu” Projesi sonrası bilim kavramına yönelik görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), 326-338.
  • Avcı, E., Özenir, Ö. S., Kurt, M., & Atik, S. (2015). TÜBİTAK 4004 doğa eğitimi ve bilim okulları kapsamında ortaokul öğrencilerine yönelik gerçekleştirilen “Bizim Deniz Akdeniz” projesinin değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 312-333.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Buluş Kırıkkaya, E., Bozkurt, E. & İmalı, B. (2011). Örnek Bir Öğrenme Ortamı: TÜBİTAK Destekli İlköğretim Öğrencileri Bilim Yaz Okulu, I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Creswell, J. W. (2014). Karma Yöntemler, Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları Araştırma Deseni İçinde (215-240). (G. Hacıömeroğlu, Çev.) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Doruk, B. K. & Umay, A. (2011), Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 124-135.
  • Gökler, F. (2012). Doğal ortamda yürütülen çevre eğitiminin ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: Ovacık örneği. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karaca, H., & Yalçınkaya, İ. (2018). Ortaokul Cebir Öğrenme Alanı Tutum Ölçeği (CTÖ). Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (14), 1-18.
  • Karademir, E. (2018). Okul dışı ortamlarda fen öğretimi (426-448). O. Karamustafaoğlu, Ö. Tezel ve U. Sarı (Ed.), Güncel Yaklaşım ve Yöntemlerle Destekli Fen Öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Khishfe, R., & Abd-El-Khalick, F. (2002). Influence of explicit and reflective versus implicit inquiry-oriented instruction on sixth graders' views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 39 (7), 551-578.
  • Laçin Şimşek, C. (2011). Okul Dışı Öğrenme Ortamları ve Fen Eğitimi. Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları. (Ed. Laçin Şimşek, 2011). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Leblebicioğlu, G., Metin, D., Yardımcı, E., & Berkyürek, İ. (2011). Teaching the nature of science in the nature: A summer science camp. Elementary Education Online, 10 (3), 1037-1055.
  • Marulcu, İ., Saylan, A., & Güven, E. (2014). 6. ve 7. Sınıf öğrenciler için gerçekleştirilen “küçük bilginler bilim okulu” nun değerlendirilmesi/Evaluation of the little scientists' science school which was organized for 6th and 7th graders. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (25), 341-352.
  • MEB, (2006). İlköğretim Matematik 6 Öğretmen Klavuz Kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Method Sourcebook. CA, US: Sage Publications.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. İlkögretim Online, 12 (4), 938-948.
  • Pirci, H. A. (2018). Cebirsel İfadeler Konusunun Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarısı Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Tekbıyık, A., Şeyihoğlu, A., Sezen Vekli, G., & Birinci-Konur, K. (2013). Aktif öğrenmeye dayalı bir yaz bilim kampının öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Studies, 6 (1), 1383-1406.
  • Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu. (2019). TÜBİTAK 4004-doğa eğitimi ve bilim okulları destekleme programı 2019 çağrı metni, https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/303/4004_cagri_metni_2019.pdf.
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., &Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (Soner Durmuş, Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yazkan, E. (2012). Doğal ortamda çevre eğitiminin ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mathematics Education
Journal Section Research Article
Authors

Tayfun Tutak 0000-0002-0277-6377

Buşra Nayıroğlu 0000-0003-2440-2445

Tuba Özer 0009-0006-9138-870X

Early Pub Date October 30, 2023
Publication Date December 30, 2023
Submission Date September 15, 2023
Acceptance Date October 6, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 7

Cite

APA Tutak, T., Nayıroğlu, B., & Özer, T. (2023). TÜBİTAK 4004 Kapsamında Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Gerçekleştirilen “Benim Aklım Matematiğe Keser ” Projesinin Değerlendirilmesi. Journal of Anatolian Education Research, 7, 12-17.

JAER is a peer-reviewed international journal that publishes articles in all fields of Educational Sciences and is scanned in international indexes.

JAER Eğitim Bilimlerinin tüm alanlarında makaleler yayınlayan uluslararası indekslerde taranan hakemli uluslararası bir dergidir.