Aim: Cardiopulmonary resuscitation (CPR), which includes Basic Life Support (BLS), Advanced Cardiac Life Support (ACLS), and Post Resuscitation Care (PRC), has become an important medical topic that is kept current with constantly changing and updated guidelines. The aim of this study was to evaluate whether medical residents (MRs) at Kayseri Training and Research Hospital (KTRH) can recognize cardiac arrest, their knowledge and skill level of BLS and ACLS.
Materials and Methods: This study was conducted between 30.12.2015-01.05.2016, as a descriptive
questionnaire study to evaluate the approaches and knowledge levels of MRs working in 11 different clinics at KTRH. The questi-onnaire consisted of a personal information form as well as questions assessing BLS and ACLS, CPR training and CPR application history. The questionnaires were administered face-to-face by the researchers. SPSS Statistics 22.0 (SPSS Inc. ®, Chicago, USA) program was used for statistical analysis.
Results: There were 163 participants in the study. The mean number of correct responses to the knowledge assessment questions was significantly (p<0.05) higher among those who felt CPR training in medical school was adequate and who followed ALCS and CPR guidelines than among those who felt CPR training was inadequate and who did not follow CPR guidelines. There was a significant (p<0.05) positive correlation between age and length of practice and the correct rate of BLS knowledge scores. There was a significant (p<0.05) positive correlation between age and years of practice and BLS knowledge scores. In addition, the mean ACLS knowledge level correct response rate was significantly (p<0.01) higher in surgical specialties than in medical specialties.
Conclusion : In order to increase the chances of survival in cases of reversible sudden cardiac arrest, BLS and ACLS training should be renewed and updated on a global and national level, starting with the health care professionals.
Amaç: Temel Yaşam Desteği (TYD), İleri Kardiyak Yaşam Desteği (İKYD) ve Resüsitasyon Sonrası Bakımı (RSB) içeren kardiyopulmoner resüsitasyon (KPR), sürekli değişen ve güncellenen kılavuzlarla güncel tutulan önemli bir tıbbi konu haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, Kayseri Eğitim ve Araştırma Hastanesi'ndeki (KEAH) asistan hekimlerin (AH) kardiyak arresti tanıyıp tanımadıklarını, TYD ve İKYD konusundaki bilgi ve beceri düzeylerini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma 30.12.2015-01.05.2016 tarihleri arasında KEAH'de 11 farklı klinikte çalışan AH'ların yaklaşımlarını ve bilgi düzeylerini değerlendirmek amacıyla tanımlayıcı anket çalışması olarak yapılmıştır. Anket, kişisel bilgi formunun yanı sıra TYD ve İKYD, KPR eğitimi ve KPR uygulama geçmişini değerlendiren sorular dan oluşuyordu. Anketler araştırmacılar tarafından yüz yüze uygulanmıştır. İstatistiksel analiz için SPSS İstatistik 22.0 (SPSS Inc.®, Chicago, ABD) programı kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya 163 katılımcı katıldı. Bilgi değerlendirme sorularına verilen ortalama doğru yanıt sayısı, tıp fakültesinde KPR eğitiminin yeterli olduğunu hisseden ve İKYD ve KPR kılavuzlarını takip edenler arasında anlamlı derecede (p<0,05) daha yüksekti. Yaş ve uygulama süresi ile TYD bilgi puanlarının doğruluk oranı arasında
pozitif yönde anlamlı (p<0,05) bir ilişki vardı. Bunun yanında yaş ve çalışma yılı ile TYD bilgi puanları arasında pozitif yönde (p<0,05) anlamlı bir ilişki vardı. Ek olarak, ortalama İKYD bilgi düzeyi doğru yanıt oranı, cerrahi uzmanlıklarda tıbbi uzmanlıklara göre anlamlı derecede (p<0.01) daha yüksekti.
Sonuç : Ani kalp durması vakalarında hayatta kalma şansını arttırmak için sağlık çalışanlarından başlayarak küresel ve ulusal düzeyde TYD ve İKYD eğitimlerinin yenilenmesi ve güncellenmesi gerekmektedir.
Erciyes Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu'ndan (Toplantı tarihi 18/12/2015 ve Karar No: 96681246/195) ve Kayseri Eğitim Planlama Koordinasyon Kurulu'ndan izin alındı.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Emergency Medicine |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2024 |
Submission Date | December 2, 2023 |
Acceptance Date | February 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |