Organizational attractiveness refers to the positive attitudes and perceptions held by individuals towards an organization, wherein the organization is liked, seen as an attractive and appealing place to work, and fosters a desire to be associated with it, both in terms of its brand and its position within the industry. Organizational citizenship, on the other hand, is characterized by the behaviors of an employee who feels a sense of belonging to the organization, embraces, internalizes, and identifies with the organization, engages in cooperative efforts, and views themselves as a part of the organization - in essence, a “citizen” of the organization. In this study the impact of airport employees' perceived organizational attractiveness on organizational citizenship behavior has been examined. According to the structural equation modeling results, it was observed that the perception of organizational attractiveness has a positive and significant effect on organizational citizenship behavior, with a path coefficient of 0.72 between the variables. In conclusion, it can be stated that the organizational attractiveness perceptions of the airport employees who participated in the research positively enhance their organizational citizenship behaviors.
Organizational Attractiveness Perception Organizational Citizenship Behavior Airport Employees Civil Aviation
Örgütsel çekicilik, bir örgütün bireyler tarafından beğenilmesi, çalışmak için cazip ve çekici görülmesi, gerek marka bakımından gerekse bulunduğu sektör bakımından oraya ait olma arzusu uyandırması şeklindeki olumlu tutum ve algıları ifade etmektedir. Örgütsel vatandaşlık ise çalışanın kendisini bulunduğu kuruma ait hissetmesi, kurumu benimsemesi, özümsemesi, içselleştirmesi ve kendini kurumun bir parçası yani vatandaşı olarak görmesi davranışlarıyla belirtilmektedir. Bu çalışmada havalimanı çalışanlarının algıladıkları örgütsel çekiciliğin, örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi sonucuna göre örgütsel çekicilik algısının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerinde pozitif yönde ve anlamlı bir etkisinin olduğu ve değişkenler arasındaki yol katsayısının 0.72 olduğu görülmüştür. Sonuç olarak araştırmaya katılan havalimanı çalışanlarının örgütsel çekicilik algılarının, örgütsel vatandaşlık davranışlarını olumlu yönde arttırdığı söylenebilir.
Örgütsel Çekicilik Algısı Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Havalimanı Çalışanları Sivil Havacılık.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Organisational Behaviour |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2024 |
Submission Date | May 11, 2024 |
Acceptance Date | August 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |