Studies to prevent employees from occupational diseases and accidents and ensure that work in safe environments are carried out in our country as well as all over the world. A strong safety culture, which is necessary to provide safe environments in workplaces, needs a positive safety climate. Positive safety climate is depend on taking precautions in regard to safety and applying them in organizational, administrative and social areas. The aim of this study is to try to explain the perception of fatalism, which is one of the sub-factors in measuring the safety climate, with the evaluations of undergraduate and graduate students studying in the chemistry department of universities. The understanding of fatalism reflects the importance given to safety and the perception of controllability, and unlike other sub-factors of the safety climate, it does not differ from the experience of accidents or employees who have different perceptions about the workplace. Although the laboratories used in the academic environment are safe environments where high-level measures are taken against all the dangers and risks that may occur, the readiness of the students will show us what kind of security understanding of young chemists, who will work in industry, have and how they will direct the society. The fatalism sub-factor scale questions in the study are used to have certain explanatory and descriptive analysis. A Pearson correlation was used to determine whether there was a relationship between students studying in chemistry departments at different universities. ANOVA was used to determine the safety behavior on selected demographic factors. The average value of the fatalism factor measured in this study shows that the students of the chemistry department do not follow a fatalistic approach when evaluating the accidents and they see themselves as responsible for the prevention of accidents, as well as the management and the university environment. In addition, in this study, it is seen that there is loyalty among universities in the context of the perception of fatalism, in other words, students show a common tendency regardless of the universities they study at. Another result of this study is that the occupational health and safety trainings given are not at a sufficient level to meet the needs of students.
Safety climate fatalism perception occupational health and safety chemistry departman students hazards and risks
Meslek hastalıkları ve iş kazalarının önlenerek çalışanların güvenli ortamlarda çalışması için tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de çalışmalar yapılmaktadır. Çalışma alanlarında güvenli ortamların sağlanabilmesi için gerekli olan güçlü güvenlik kültürü olumlu güvenlik iklimine ihtiyaç duyar. Olumlu güvenlik iklimi güvenikle ilgili önlemlerin önceden alınarak örgütsel, yönetimsel ve sosyal alanlarda uygulanması ile gerçekleşir. Bu çalışmanın amacı; güvenlik ikliminin alt faktörlerinden biri olan kadercilik algısını, üniversitelerin kimya bölümünde eğitim alan lisans ve lisansüstü öğrencilerinin değerlendirmeleriyle açıklamaya çalışmaktır. Kadercilik anlayışı güvenliğe verilen önemi ve kontrol edilebilirlik algısını yansıtır ve güvenlik ikliminin diğer alt etmenlerinden farklı olarak yaşanılan kaza tecrübelerinden veya işyeri hakkında farklı algılara sahip olan çalışanlarda değişiklik göstermez. Akademik ortamda kullanılan laboratuvarlar öğrencilerin oluşabilecek tüm tehlike ve risklere karşı üst düzeyde önlemlerin alındığı güvenli ortamlar olmasına rağmen, öğrencilerin hazır bulunurlukları bize mezuniyet sonrası sanayi ve endüstride görev yapacak genç kimyagerlerin nasıl bir güvenlik anlayışına sahip olduğunu ve topluma nasıl yön vereceklerini gösterecektir. Farklı üniversitelerin kimya bölümlerinde eğitim alan öğrencilerden güvenlik algısı kapsamında toplanan verilere kadercilik alt faktörünü açıklamak ve tanımlayabilmek için faktör analizi yapılması sağlanmıştır. Öğrencilerin kadercilik davranışları arasında fark olup olmadığı Pearson korelasyon yöntemi ile test edilmiştir. Seçilen demografik faktörlerin değerlendirilmesi için Anova testi kullanılmıştır. Bu çalışmada ölçülen kadercilik faktörü ortalama değeri kimya bölümü öğrencilerinin kazaları değerlendirirken kaderci bir yaklaşım izlemediklerini ve kazaların önlenmesi konusunda yönetimi ve üniversite ortamının yanı sıra kendilerini de sorumlu olarak gördüklerini göstermektedir. Ayrıca bu çalışmada kadercilik algısı bağlamında öğrencilerin eğitim gördükleri üniversitelerden bağımsız olarak ortak bir eğilim gösterdiği görülmektedir. Bu çalışmada edinilen başka bir sonuç da verilen iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayacak yeterli seviyede olmadığıdır.
güvenlik iklimi kadercilik algısı iş sağlığı ve güvenliği kimya bölümü öğrencileri tehlike ve riskler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2021 |
Submission Date | April 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
As of 2024, JARNAS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY-NC).