One of the critical problems in wet-stock management is inaccurate (poor) tank calibration that masks the leakages from the underground storage tanks (USTs). Moreover, obtaining the correct tank parameters or re-calibration is an expensive procedure if not impossible. This study aims to prevent the masking effect of several tank parameters on the tank calibration chart and to improve the leak detection and wet-stock management for fuel storage tanks. This goal is achieved through obtaining the mathematical models for simple cylindrical tank that convert the measured liquid height to accurate liquid volume by taking into account the tank deformations. The accounted defor-mations in tank parameters are errors in radius, length, probe offset and axial and radial tank tilts, as well as volume change with temperature. The simulations using the actual data gathered from a commercial fuel service station showed that the approach developed in this study is valid. The deformation included tank models successfully pre-dicted the real fuel volumes. The results showed that the variance reduced from -300 L – +100 L range to -20 L – +20 L range for, which brings 67.2% improvement over the cumulative variance. This study also shows that obtaining the precise volume measurements by introducing models that account for the deformations in the UST is possible.
Akaryakıt stok yönetiminde karşılaşılan en kritik problemlerden biri yer altı tanklarında (YAT) karşılaşılan hatalı tank kalibrasyonudur ve hatalı tank kalibrasyonu sızıntıları maskelemektedir. Üstelik, doğru tank parametrelerini elde etmek ya da yeniden tank kalibrasyon işlemi pahalıdır veya bazı durumlarda imkansızdır. Bu çalışmada amaçlanan, bu maskeleme etkisini ortadan kaldırmak ve yer altı akaryakıt depolama tankları için sızıntı tespitini ve stok yönetimini iyileştirmektir. Bu amaç doğrultusunda silindirik tank için tank deformasyonu hesaba katarak sıvı yüksekliğini doğru sıvı hacmine çeviren matematiksel modeller oluşturulmuştur. Göz önünde bulundurulan tank parametreleri yarıçap, uzunluk, bombe derinliği, ölçüm noktası, tank ekseni yönündeki (aksiyel) eğim ve tank eksenine dik yöndeki (radyal) eğim ve kesafettir (sıcaklıktan kaynaklanan hacim değişimi). Akaryakıt servis istasyonundan toplanan gerçek verilerin kullanıldığı benzetim çalışmaları, geliştirilen yaklaşımın uygulanabilir olduğunu göstermektedir. Yapısal deformasyonun dahil edildiği tank modelleri gerçek yakıt hacimlerini başarıyla tahmin etmiştir. Sonuçlar göstermektedir ki, tanklardaki stok deviasyonun (varyans) -300 L – +100 L aralığından -20 L – +20 aralığına düşmüştür. Bu sayede, kümülatif stok deviasyonunda %67.2 iyileştirme gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma aynı zamanda göstermektedir ki, geliştirilmiş olan ve olası deformasyonları hesaba katan matematiksel modeller kullanılarak doğru hacmin yanı sıra, deforme olmuş tankın doğru parametrelerini tayin etmek de mümkündür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Submission Date | February 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 2 |
As of 2024, JARNAS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY-NC).