In this study, the attitudes and intentions of airline passengers towards the online services provided by airline companies during the pandemic period were examined using the technology acceptance model. Relevant literature was reviewed, and the model of the research was developed by explaining the concepts of the "technology acceptance model" and "interface quality" in line with the study's objectives. Interface quality was considered as an external variable in the research model. Data required to test the developed model in line with the research objectives were collected through an online survey method applied to 490 individuals in Turkey who indicated that they used online services offered by airline companies for the first time during the pandemic period. The collected data were transferred to SPSS and AMOS programs. While exploratory factor analysis and correlation analysis were conducted using the SPSS package program, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were performed using the AMOS package program.
The results of the study align with previous research focusing on the technology acceptance model. It was found that the attitudes and intentions of airline passengers towards the online services provided by airline companies are positively oriented. Based on the findings from the research, recommendations are provided for researchers and practitioners in the industry.
Bu çalışmada, pandemi sürecinde havayolu yolcularının havayolu işletmelerinin çevrimiçi olarak sunduğu hizmetlere yönelik tutum ve niyetleri teknoloji kabul modeliyle incelenmiştir. Çalışmanın amacına uygun olarak ilgili alan yazın taranmış ve “teknoloji kabul modeli” ile “arayüz kalitesi” kavramları açıklanarak araştırmanın modeli geliştirilmiştir. Arayüz kalitesi araştırmanın modelinde dışsal değişken olarak ele alınmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak geliştirilen modelin test edilmesi için gereksinim duyulan veriler, pandemi döneminde havayolu işletmelerinin sunduğu çevrimiçi hizmetleri ilk kez kullandığını belirten Türkiye’deki 490 kişiye çevrimiçi anket yöntemi uygulanarak toplanmıştır. Araştırma kapsamında toplanan veriler SPSS ve AMOS programlarına aktarılmıştır. SPSS paket programı ile açıklayıcı faktör analizi, korelasyon analizi gerçekleştirilirken, AMOS paket programı yardımıyla ise doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modellemesi gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın sonucunda teknoloji kabul modelini ele alan çalışmalar ile paralel sonuçlara ulaşılmıştır. Havayolu yolcularının havayolu işletmelerinin sunduğu çevrimiçi hizmetlere ilişkin tutum ve niyetlerinin pozitif yönde olduğu saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulardan yola çıkarak, araştırmacılara ve sektördeki uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 16, 2024 |
Publication Date | June 1, 2024 |
Submission Date | February 13, 2024 |
Acceptance Date | February 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |
Publication of Erciyes University, Aviation Sciences Application and Research Center, 2021 | jasam@erciyes.edu.tr
This publication is licensed under Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0.