Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF THE COVID 19 PROCESS ON THE CAREER PLAN OF TOURIST GUIDING STUDENTS

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 139 - 148, 31.12.2022

Abstract

The Covid-19 epidemic, which emerged in Wuhan, China in December 2019 and affected the world, brought many sectors, especially tourism, to a halt. Tourist guiding activities such as accommodation, transportation, food and beverage sector in the tourism industry have also been interrupted for a long time. Tourist guides could not go on tours for a long time, and they suffered a serious loss of income. Therefore, it is thought that the students of the Tourist Guiding Department, where education and training activities are carried out in almost all universities in Turkey, are also affected by the pandemic process and are worried about the future of the profession. In this direction, the aim of the research is to evaluate whether the Covid-19 process affect the career plan of Tourist Guiding students. Qualitative research method was used in the research to provide in-depth information on the subject. In the research, in order to collect data, a semi-structured interview form was created by performing content analysis on the studies found through literature review. Interviews were held with the students of Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Tourist Guiding Department. The data obtained from 44 students who participated in the interview were analyzed by content analysis. As a result of the content analysis, the main themes of self-evaluation, getting to know the profession, creating a career plan and professional thoughts under the influence of the pandemic and sub-themes related to them were formed.

References

  • Adıgüzel, O. (2008). Türkiye’de gençlerin kariyer planlamasını etkileyen faktörler ve üniversite hazırlık öğrencileri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Agungbudiprabowo, S., Widyastuti, DA. ve Muyana, S. (2019). College students’ career planning ability. 3rd International Conference on Education Innovation (ICEI 2019). Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 387:106-108.
  • Akıncı, Z. (2011). Konaklama işletmelerinde kriz sürecinde insan kaynakları yönetiminin rolü ve önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(4), 132-152.
  • Aristovnik, A., Keržič, D., Ravšelj, D., Tomaževič, N., Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students: A global perspective. Sustainability, 12: 8438.
  • Baruch, Y. (2006). Career development and beyond: balancing traditional and contemporary viewpoints. Human Resource Management Review, 16, 125-138.
  • Dillard, JM. (1985). Lifelong Career Planning. Bell & Howell Company,
  • Erdoğmuş, N., (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama. Nobel Yayınları, Ankara.
  • https://www.tepav.org.tr/upload/files/16049824478.TEPAV_Istihdam_Izleme_Bulteni_SGK_Agustos_2020.pdf. Erişim T: 13.10.2021
  • https://www.tepav.org.tr/upload/files/16341867814.TEPAV_Istihdam_Izleme_Bulteni_07_2021.pdf. Erişim T: 13.10.2021
  • Nyamwange, J., ve Masai Mara University. (2016). Influence of student’s interest on career choice among first year university students in public and private universities in Kisii county, Kenya. Journal of Education and Practice, 7:69-102.
  • Taştan, H. ve Genç, E. (2017). Turist rehberlerinin yaşadıkları mesleki zorlukların cinsiyete ve yıllara göre incelenmesi. 1. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürülebilirlik Kongresi, Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Türkay, O. ve Eryılmaz, B. (2010). Kariyer değerleri ve kariyer yolu tercihleri ilişkisi: Türk turizm sektöründen örnekler, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 179-199.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV), (2020). İstihdam İzleme Bülteni.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV), (2021). İstihdam İzleme Bülteni.
  • Yetgin, D. (2017). Turist rehberlerinin tükenmişlik ve ekonomik kaygı düzeylerinin mesleki bağlılık düzeyleri üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yilmaz, V. (2020). Covid-19 and career shock. TOGU Career Research Journal, 1(1), 1–9.
  • Yükseköğretim Kurulu (2021). YÖK Lisans Atlası. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php Erişim Tarihi: 01.12.2021.

COVID- 19 SÜRECİNİN TURİZM REHBERLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER PLANI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 139 - 148, 31.12.2022

Abstract

Aralık 2019’da Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan ve dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını, başta turizm olmak üzere birçok sektörü durma noktasına getirmiştir. Turizm endüstrisi içinde konaklama, ulaşım, yiyecek-içecek sektörü gibi turist rehberliği faaliyetleri de uzun dönemli kesintiye uğramıştır. Dolayısı ile uzun bir dönem boyunca turist rehberleri turlara çıkamamış, ciddi anlamda gelir kaybına uğramıştır. Türkiye’de neredeyse tüm üniversitelerde eğitim-öğretim faaliyetlerinin yürütüldüğü Turist Rehberliği Bölümü öğrencilerinin de pandemi sürecinden etkilenerek mesleğin geleceğinden endişe duydukları düşünülmektedir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı Covid-19 sürecinin Turist Rehberliği öğrencilerinin kariyer planı üzerinde etkili olup olmadığını değerlendirmektir. Araştırmada konuyla ilgili derin bilgi sağlamak amacıyla nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla literatür taramasıyla elde edilen çalışmalara içerik analizi yapılarak yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Görüşmeler Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Turizm Rehberliği Bölümü öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Görüşmeye katılan 44 öğrenciden elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. İçerik analizi sonucunda öz değerlendirme, mesleği tanıma, kariyer planını oluşturma ve pandemi etkisinde mesleki düşünceler ana temaları ve bunlara bağlı alt temalar oluşturulmuştur.

References

  • Adıgüzel, O. (2008). Türkiye’de gençlerin kariyer planlamasını etkileyen faktörler ve üniversite hazırlık öğrencileri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Agungbudiprabowo, S., Widyastuti, DA. ve Muyana, S. (2019). College students’ career planning ability. 3rd International Conference on Education Innovation (ICEI 2019). Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 387:106-108.
  • Akıncı, Z. (2011). Konaklama işletmelerinde kriz sürecinde insan kaynakları yönetiminin rolü ve önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(4), 132-152.
  • Aristovnik, A., Keržič, D., Ravšelj, D., Tomaževič, N., Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students: A global perspective. Sustainability, 12: 8438.
  • Baruch, Y. (2006). Career development and beyond: balancing traditional and contemporary viewpoints. Human Resource Management Review, 16, 125-138.
  • Dillard, JM. (1985). Lifelong Career Planning. Bell & Howell Company,
  • Erdoğmuş, N., (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama. Nobel Yayınları, Ankara.
  • https://www.tepav.org.tr/upload/files/16049824478.TEPAV_Istihdam_Izleme_Bulteni_SGK_Agustos_2020.pdf. Erişim T: 13.10.2021
  • https://www.tepav.org.tr/upload/files/16341867814.TEPAV_Istihdam_Izleme_Bulteni_07_2021.pdf. Erişim T: 13.10.2021
  • Nyamwange, J., ve Masai Mara University. (2016). Influence of student’s interest on career choice among first year university students in public and private universities in Kisii county, Kenya. Journal of Education and Practice, 7:69-102.
  • Taştan, H. ve Genç, E. (2017). Turist rehberlerinin yaşadıkları mesleki zorlukların cinsiyete ve yıllara göre incelenmesi. 1. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürülebilirlik Kongresi, Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Türkay, O. ve Eryılmaz, B. (2010). Kariyer değerleri ve kariyer yolu tercihleri ilişkisi: Türk turizm sektöründen örnekler, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 179-199.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV), (2020). İstihdam İzleme Bülteni.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV), (2021). İstihdam İzleme Bülteni.
  • Yetgin, D. (2017). Turist rehberlerinin tükenmişlik ve ekonomik kaygı düzeylerinin mesleki bağlılık düzeyleri üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yilmaz, V. (2020). Covid-19 and career shock. TOGU Career Research Journal, 1(1), 1–9.
  • Yükseköğretim Kurulu (2021). YÖK Lisans Atlası. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php Erişim Tarihi: 01.12.2021.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Meral Büyükkuru 0000-0002-1418-6411

Publication Date December 31, 2022
Submission Date July 21, 2022
Acceptance Date December 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Büyükkuru, M. (2022). COVID- 19 SÜRECİNİN TURİZM REHBERLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER PLANI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Journal of Applied Tourism Research, 3(2), 139-148.


20229

20220     20222         20223   20224     20225    20227        20228       24647     24720