Education is an individual, social and community concept. For this reason, the meanings attributed to the concept of education throughout history have changed and developed from society to society. Every nation has seen education as an important and effective tool in securing its own future. Changes and developments in the world have also changed the expectations from education. In the past and in the future, all nations have constantly renewed and will renew their education systems in order to reach the best and most contemporary. In this context, societies are trying to reach the universal and contemporary in reorganizing their own systems by examining the education systems of other societies. Today, although comparative education studies constitute a sub-discipline in educational sciences, the history of these studies is also quite old. In this study, the articles published by the French sociologist Paul Descamps about the English education system were examined by document analysis method. The articles subject to the study were translated by Doctor Sabri in the journal Muallimler Mecmuası, published in 1924-1925, and shared with Turkish educators. The articles in Ottoman Turkish were transcribed and content analysis was carried out. Descamps, which explains the British education system, the structure of schools, educational administration, the situation of teachers and students, and the expectations of British families from education, also includes comparisons with the French education system. During his trip to England, Descamps has been visited many British schools and had the opportunity to meet with teachers and students. The fact that the work he prepared as a result of his observations was published in a journal published by educators in the first years of the Republic of Turkey is important both in terms of Turkish education history and British education history. As a result of the study, it is expected to contribute to the field of comparative education history.
Eğitim hem bireysel hem toplumsal hem de toplumlar arası bir kavram olma özelliğini taşımaktadır. Bu nedenle tarih boyunca eğitim kavramına yüklenen anlamlar toplumdan topluma değişmiş ve gelişmiştir. Her millet kendi geleceğini güvence altına alma konusunda eğitimi önemli ve etkin bir araç olarak görmüştür. Dünyada meydana gelen değişimler, gelişmeler eğitimden beklentileri de değiştirmiştir. Geçmişte ve gelecekte tüm milletler en iyi, en çağdaş olana ulaşabilmek için eğitim sistemlerini sürekli yenilemiştir ve yenileyecektir. Bu bağlamda toplumlar, diğer toplumların eğitim sistemlerini inceleyerek kendi sistemlerini yeniden düzenleme konusunda evrensel ve çağdaş olana ulaşmaya çalışmaktadır. Günümüzde karşılaştırmalı eğitim çalışmaları eğitim bilimleri içinde bir alt disiplin oluşturmakla beraber bu çalışmaların tarihi de oldukça eskiye dayanmaktadır. Bu çalışmada Fransız sosyolog Paul Descamps tarafından İngiliz eğitim sistemi ile ilgili yayınlamış olan makaleler doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmaya konu edilen makaleler 1924-1925 yıllarında yayınlanan Muallimler Mecmuası adlı dergide Doktor Sabri tarafından tercüme edilerek Türk eğitimcileriyle paylaşılmıştır. Osmanlıca olan makalelerin transkripsiyonu yapılmış ve içerik analizi gerçekleştirilmiştir. İngiliz eğitim sistemini, okulların yapısını, eğitim yönetimini, öğretmen ve öğrencilerin durumunu, İngiliz ailelerinin eğitimden beklentilerini örneklerle açıklayan Descamps, aynı zamanda Fransa eğitim sistemi ile karşılaştırmalara da yer vermiştir. Descamps İngiltere’ye yapmış olduğu seyahatte pek çok İngiliz okulunu ziyaret etmiş, öğretmenler ve öğrencilerle görüşme imkanı bulmuştur. Gözlemleri sonucunda hazırladığı eserin Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarında eğitimcilerin çıkardığı bir dergide yayınlanmış olması hem Türk eğitim tarihi açısından hem de İngiliz eğitim tarihi açısından önem taşımaktadır. Çalışma sonucunda karşılaştırmalı eğitim tarihi alanına da katkı sağlanması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 18, 2022 |
Submission Date | April 15, 2022 |
Acceptance Date | May 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |
4490jatr@gmail.com