This paper addresses the issue of territorial boundaries of federated states according to the new system to be introduced in Cyprus. The paper mainly seeks to examine possible ways that parties in negotiation may pursue to delineate their respective territories of sovereignty and administrative boundaries.
In fact territorial boundaries of each federated state in the new system to be brought by Turkish and Greek communities in the island will be determined by quantitative rather than qualitative values. Further, these are mainly built upon two pillars.
Firstly, proposals related to territorial arrangements have to ensure definite, sustained and fair solution. Secondly, the new constitution to be introduced must be based on the principle of an independent and non-aligned Federal State of Cyprus with two regions and two communities.
Given this, the establishment of federal state on geographical basis in Cyprus can be realized only in two ways. One is the Turkish thesis that envisages the absolute protection of the bi-zonal nature of the state where there are homogenous communities in each zone and where administrative boundaries are set accordingly. The Greek thesis, on the other hand, envisages a unitary arrangement where heterogenous community dynamics are to be in play.
The study accordingly consists of two main parts. The first part deals with the administrative or territorial boundaries of the new state of Cyprus together with associated concepts. The second and the last part evaluates the attitudes of the Turkish and Greek sides with respect to territorial arrangements.
Bu araştırmada, Kıbrıs’ta kurulmak istenen yeni sisteme göre federe devletlerin egemenlik sınırları ele alınmıştır. Bundan hareketle araştırmanın temel amacı, Kıbrıs’ta taraflar arasında cereyan eden görüşmelerde iç egemenliğin veya idarî sınırların nasıl belirleneceğini ve bununla ilgili olarak neler yapılabileceğini göstermektir.
Aslında Kıbrıs’ta Türklere Rumların kuracağı yeni sistemde, her bir federe devletin bölge sınırları, nitelikten çok, nicelik değerlerle belirlenecektir. Ancak belirleyici nitelik taşıyan bu unsurların, daha çok iki esasa dayandığı tespit edilmiştir.
Bunlardan birincisi toprak düzenlemeleriyle ilgili olarak yapılacak önerilerin kesin, kalıcı ve adil bir çözümü sağlayacak nitelikte olması gerekecektir. İkincisi ise oluşturulacak yeni Anayasa’da iki bölgeli, iki toplumlu, bağımsız ve bağlantısız bir federal Kıbrıs devletinin oluşturulması esas olacaktır.
Bundan hareketle Kıbrıs’ta, coğrafî esasa dayalı federal bir devletin kurulabilmesi, ancak iki şekilde gerçekleşebilecektir. Biri, iki bölgeliliğin mutlak surette korunduğu, ilgili idarî bölge içinde homojen yapıda bir toplumun bulunduğu ve buna göre idarî sınırların belirlendiği Türk görüşü, diğeri ise adanın üniter yapıda teşkilâtlandığı ve heterojen özellikteki toplum dinamiklerinin şekillendiği Rum görüşüdür.
Bu gerçekten hareketle araştırma, iki ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Kıbrıs’ta kurulmak istenen devletin idarî veya bölgesel sınırlarının belirlenmesi ve bununla ilgili kavramların analizi ele alınıp incelenmiştir. İkinci ve son bölümde ise toprak ayarlamalarına göre Türklerle Rumların tutum analizleri değerlendirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish Foreign Policy, International Security, Security Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2024 |
Submission Date | April 22, 2024 |
Acceptance Date | May 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
4490jatr@gmail.com