Research Article
BibTex RIS Cite

BİLİMSEL BİLGİ ve TEOLOJİK DİLİN “DÜNYALARI”

Year 2025, Volume: 6 Issue: 2, 27 - 43, 14.06.2025

Abstract

Dünya kavramı farklı anlamlar karşılığında ve nitelikler bağlamında kullanılır. Bu nedenle farklı dünyalardan, dünyanın farklı yüzlerinden bahsedilir. Hem varlık ve kültürel olarak hem de bilinmeyen dünya bilimsel bilginin konusudur. Dinin bu noktada yeri, sadece hem teorik hem de pratik sorunlarla uğraşan bilimsel bilgiye ahlaki bir içerik kazandırmaktan ibarettir. İnsanın kültürel akıl yoluyla inşa ettiği dünya ile din arasında sıkı bir bağlantı vardır. Hatta bu anlamda dünyadan ve dünyevileşmeden dahi söz edebiliriz. Fakat burada bir imkânlar alanı olan dünya hayatı ile bir dünya kurma arasında ince ayrımlar yapmak, din ile insani etkinliğin kesişim noktalarını göstermek gerekmektedir. Gelecek perspektifi olarak öteki dünya ise doğrudan dini bilgiye dayanır. Bir imkân alanı olarak aklî, içerik olarak anlatının konusudur.

References

  • YAZIR, Elmalılı M. Hamdi; Hak Dini Kur’ân Dili, İstanbul: 1979.
  • WOJTYLA, Karol Jozef, / John Paul Papa II, Bellek ve Kimlik, (Çev: Sezer Soner) İstanbul: 2005.
  • “Ecclesiam Suam: Encyclical of Pope Paul IV On The Church”, (16 Ağustos 1964)
  • ZEMAHŞERİ, Ebu’l Kasım Mahmud, Keşşâf an Hakâiki’t Tenzil ve Uyûni’l Ekâvili fi Vücuhi’t Te’vil, Beyrut: 2006.

THE “WORLDS” OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE AND THEOLOGICAL LANGUAGE

Year 2025, Volume: 6 Issue: 2, 27 - 43, 14.06.2025

Abstract

“World” as a concept is used with different meanings and in the context of attributes. For this reason, different worlds and different faces of the world are mentioned. Both the worlds, cultural world and the unknown world, are the subject of scientific knowledge. The mission of religion at this point is limitied to giving a moral content to scientific knowledge that deals with both theoretical and practical problems. There is a close connection between religion and the world which is built by humanbeings through cultural mind. From this point of view, we can even talk about the world and becoming worldly. However, at this point it is necessary to make specific distinctions between worldly life, which is a field of possibilities, and establishing a world and to introduce the intersection areas of religion and human activity. The other world, as a future reflection, is directly based on religious knowledge. It is the subject of rationality as a field of facility, while it is the subject of expression as a content.

References

  • YAZIR, Elmalılı M. Hamdi; Hak Dini Kur’ân Dili, İstanbul: 1979.
  • WOJTYLA, Karol Jozef, / John Paul Papa II, Bellek ve Kimlik, (Çev: Sezer Soner) İstanbul: 2005.
  • “Ecclesiam Suam: Encyclical of Pope Paul IV On The Church”, (16 Ağustos 1964)
  • ZEMAHŞERİ, Ebu’l Kasım Mahmud, Keşşâf an Hakâiki’t Tenzil ve Uyûni’l Ekâvili fi Vücuhi’t Te’vil, Beyrut: 2006.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects International Relations Theories
Journal Section Research Articles
Authors

Nadim Macit 0000-0002-4845-5050

Publication Date June 14, 2025
Submission Date May 5, 2025
Acceptance Date May 10, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 2

Cite

Chicago Macit, Nadim. “BİLİMSEL BİLGİ Ve TEOLOJİK DİLİN ‘DÜNYALARI’”. Journal of Anglo-Turkish Relations 6, no. 2 (June 2025): 27-43.

Journal of Anglo Turkish Relations © 2025 by Behçet Kemal Yesilbursa is licensed under CC BY-NC-SA 4.0