Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 33 - 41, 23.03.2022
https://doi.org/10.30518/jav.980949

Abstract

References

  • Akkaya Talih, D. (2013). Sosyal Medya Reklamlarında Tüketici Algılarının Tutum, Davranış ve Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Edirne.
  • Alan, K. A., Kabadayı, T. E. and Erişke T. (2018). İletişimin Yeni Yüzü. Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Pazarlaması, 17 (66), 493-504.
  • Anadolujet Facebook sayfası. https://www.facebook.com/AnadoluJet (Erişim Tarihi: 02.06.2019).
  • Askeroğlu, O. (2010). Pazarlama Odaklı Halkla İlişkiler Uygulamalarında Sosyal Medyanın Rolü. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı Halkla İlişkiler Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Atalık, Ö. and Kocak, B. B. (2015). Discourse Analysis for Ads in Turkey: Pegasus Airlines and Anadloujet. İnternational Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 5 (6), 87-101.
  • Atalık, Ö., Sak F. S., Bayrak, Ü. and Karataş, E. (2014). Havayolu İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımları: Twitter Örneği. 11th International Aviation Management Conference, Ankara, Türkiye.
  • Barefoot, D. and Szabo, J. (2010). Friends With Benefit a Social Media Marketing Handbook. (Ed. :Philip Dangler), San Francisco: No Starch Press.
  • Barutçu, S. and Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. İnternet Uygulamaları ve Yönetim Dergisi, 4 (1), 6-23.
  • Başlar, G. (2013). Yeni Medyanın Gelişimi ve Dijitalleşen Kapitalizm. Akademik Bilişim 2013 – XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 823-831.
  • Buran, İ. and Koçak, A. (2019). Sanal Marka Topluluklarında Tüketici Katılımı. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 24, 273-302.
  • Büyükçelikok, T. Ö. (2018). Dijital Pazarlama Öğesi Olarak Sosyal Medya Kullanimi: THY, Emirates, Lufthansa Karşılaştırmalı Örnekleri, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Bilişim Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Canlı, M. (2015). Sosyal Medyada Kullanılan Reklamların Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkisi. KTO Karatay Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Constantinides, E. and Stango, Z. M. (2011). Potential of The Social Media as İnstruments of Higher Education Marketing: a Segmentation Study. Journal of Marketing For Higher Education, 21 (1), 7-24.
  • Çağlıyan, V. Işıklar Ergen Z. and Hassan, A. S. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Satın Alma Davranışlarında Sosyal Medya Reklamlarının Etkisi: Selçuk Üniversitesi’nde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 11, 43-56.
  • Ducoffe, R. H. (1996). Advertising value and advertising on the web-Blog@ management. Journal of advertising research, 36(5), 21-32.
  • Erdemir, N. (2017). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü, Tartışma Metinleri, İstanbul.
  • IATA 2021 End-year report. Economic Performance of the Airline Industry, https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/airline-industry-economic-performance---october-2021---report/ İşlek, M. S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Kahramanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Karaman.
  • Kazançoğlu, İ., Üstündağlı, E. and Baybars, M. (2012). Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satın alma Davranışları Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies, 4 (8), 160-182.
  • Mackenzie, B. S. and Lutz J. R. (1989). An Empirical Examination Of The Structural Antecedents Of Attitude Toward The Ad in An Advertising Pretesting Context. Journal of Marketing, 53, 48-65.
  • Mitchell, A. A. and Olson, C. J. (1981). Product Attribute Beliefs And Brand Attitude. Journal Of Marketing Research, 318-332.
  • Nair, M. (2011). Understanding And Measuring The Value of Social Media. The Journal of Corporate Accounting & Finance, 45-51.
  • O’Cass, A. (2004). Fashion clothing consumption: antecedents and consequences of fashion clothing involvement. . European Journal of Marketing, 38(7), 869-882.
  • Olgun, B. (2015). Sosyal Medyanın Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 12, 485-507.
  • Onat, F. and Alikılıç, Aşman Ö. (2008). Sosyal Ağ Sitelerinin Reklam ve Halkla İlişkiler Ortamları Olarak Değerlendirilmesi. Journal of Yaşar University, 3 (9), 1111-1143.
  • Onurair Facebook Sayfası. www.facebook.com/Onurair (Erişim Tarihi: 09.06.2019).
  • Önder, L. G. and Çakıroğlu, A. D. (2021). Sosyal Ağ Pazarlaması, Çevrimiçi Tüketici Katılımı, Satın Alma Niyeti ve Marka Sadakati Arasındaki İlişkiler. Business & Management Studies: An International Journal, 9 (3), 1045-1059.
  • Özcan, B. and Akıncı, Z. (2017). Sosyal Medyanın Üniversite Öğrencilerinin Tüketici Davranışları Üzerinde Etkisi: Turizm Fakültesi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8 (18), 141-154.
  • Özdemir, S. S. and Doğanay, M. Z. (2019). Bir Mecra Olarak Sosyal Medyanın Reklam Hukuku Açısından Değerlendirilmesi. Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, 7 (13), 295-337.
  • Pegasus Facebook Sayfası. www.Facebook/Pegasus (Erişim Tarihi: 09.06.2019).
  • Pollay, W. R. and Mittal, B. (1993). Here's the Beef: Factors, Determinants, and Segments in Consumer Criticism of Advertising. Journal of Marketing, 57, 99-114.
  • Sakarya Ticaret Borsası. ‘‘Sakarya Ticaret Borsası.’’ https://www.stb.org.tr/Dosyalar/Arastirmalar/sosyal-medya.pdf [Erişim Tarihi: 07.06.2019].
  • Sarıyer, N. and Ceylan, M. (2018). Sosyal Medyadan Ürün Satın Alan Tüketici Profili. Journal of Awareness, 3, 371-376.
  • Say, S. (2015). Pazarlama Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Gıda Sektöründe Facebook Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bölümü Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • Shimp, A. T. (1981). Attitude Toward The Ad As A Mediator Of Consumer Brand Choice. Journal of Advertising, 10 (2), 9-48.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. and Çinko, M. (2008). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım A.Ş. Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. and Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim, 7 (4), 23-32.
  • Vural, Akıncı Z. B. and Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yasar University, 20 (5), 3348‐3382.
  • Wang, J. and Wang, Q. (2012). Body area communications: channel modeling, communication systems, and EMC. John Wiley & Sons.

The Effect of Social Media Activities on Consumers’ Attitudes and Behaviour in Aviation Sector

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 33 - 41, 23.03.2022
https://doi.org/10.30518/jav.980949

Abstract

The decline of ticket prices to reasonable levels, the increase of airports and the change in the perception of geographical distance have also increased interest in the airline passenger transportation sector. Therefore, it’s important to determine the attitudes and behaviors of passengers as consumers for all segments of the sector. In this study, the effect of social media on consumer behavior and attitudes of passengers in air passenger transportation, whose role in consumer behavior has been shown by different studies in recent years, has been examined with an experimental study. The findings of the study show that there are significant differences in consumer attitudes and behaviors of those who are exposed to social media content compared to those who are not. Also, attitudes and perceptions of the consumers may change according to gender and age. It’s hoped that the results will contribute to marketing practitioners in the industry and expand the social media literature.

References

  • Akkaya Talih, D. (2013). Sosyal Medya Reklamlarında Tüketici Algılarının Tutum, Davranış ve Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Edirne.
  • Alan, K. A., Kabadayı, T. E. and Erişke T. (2018). İletişimin Yeni Yüzü. Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Pazarlaması, 17 (66), 493-504.
  • Anadolujet Facebook sayfası. https://www.facebook.com/AnadoluJet (Erişim Tarihi: 02.06.2019).
  • Askeroğlu, O. (2010). Pazarlama Odaklı Halkla İlişkiler Uygulamalarında Sosyal Medyanın Rolü. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı Halkla İlişkiler Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Atalık, Ö. and Kocak, B. B. (2015). Discourse Analysis for Ads in Turkey: Pegasus Airlines and Anadloujet. İnternational Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 5 (6), 87-101.
  • Atalık, Ö., Sak F. S., Bayrak, Ü. and Karataş, E. (2014). Havayolu İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımları: Twitter Örneği. 11th International Aviation Management Conference, Ankara, Türkiye.
  • Barefoot, D. and Szabo, J. (2010). Friends With Benefit a Social Media Marketing Handbook. (Ed. :Philip Dangler), San Francisco: No Starch Press.
  • Barutçu, S. and Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. İnternet Uygulamaları ve Yönetim Dergisi, 4 (1), 6-23.
  • Başlar, G. (2013). Yeni Medyanın Gelişimi ve Dijitalleşen Kapitalizm. Akademik Bilişim 2013 – XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 823-831.
  • Buran, İ. and Koçak, A. (2019). Sanal Marka Topluluklarında Tüketici Katılımı. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 24, 273-302.
  • Büyükçelikok, T. Ö. (2018). Dijital Pazarlama Öğesi Olarak Sosyal Medya Kullanimi: THY, Emirates, Lufthansa Karşılaştırmalı Örnekleri, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Bilişim Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Canlı, M. (2015). Sosyal Medyada Kullanılan Reklamların Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkisi. KTO Karatay Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Constantinides, E. and Stango, Z. M. (2011). Potential of The Social Media as İnstruments of Higher Education Marketing: a Segmentation Study. Journal of Marketing For Higher Education, 21 (1), 7-24.
  • Çağlıyan, V. Işıklar Ergen Z. and Hassan, A. S. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Satın Alma Davranışlarında Sosyal Medya Reklamlarının Etkisi: Selçuk Üniversitesi’nde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 11, 43-56.
  • Ducoffe, R. H. (1996). Advertising value and advertising on the web-Blog@ management. Journal of advertising research, 36(5), 21-32.
  • Erdemir, N. (2017). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü, Tartışma Metinleri, İstanbul.
  • IATA 2021 End-year report. Economic Performance of the Airline Industry, https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/airline-industry-economic-performance---october-2021---report/ İşlek, M. S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Kahramanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Karaman.
  • Kazançoğlu, İ., Üstündağlı, E. and Baybars, M. (2012). Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satın alma Davranışları Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies, 4 (8), 160-182.
  • Mackenzie, B. S. and Lutz J. R. (1989). An Empirical Examination Of The Structural Antecedents Of Attitude Toward The Ad in An Advertising Pretesting Context. Journal of Marketing, 53, 48-65.
  • Mitchell, A. A. and Olson, C. J. (1981). Product Attribute Beliefs And Brand Attitude. Journal Of Marketing Research, 318-332.
  • Nair, M. (2011). Understanding And Measuring The Value of Social Media. The Journal of Corporate Accounting & Finance, 45-51.
  • O’Cass, A. (2004). Fashion clothing consumption: antecedents and consequences of fashion clothing involvement. . European Journal of Marketing, 38(7), 869-882.
  • Olgun, B. (2015). Sosyal Medyanın Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 12, 485-507.
  • Onat, F. and Alikılıç, Aşman Ö. (2008). Sosyal Ağ Sitelerinin Reklam ve Halkla İlişkiler Ortamları Olarak Değerlendirilmesi. Journal of Yaşar University, 3 (9), 1111-1143.
  • Onurair Facebook Sayfası. www.facebook.com/Onurair (Erişim Tarihi: 09.06.2019).
  • Önder, L. G. and Çakıroğlu, A. D. (2021). Sosyal Ağ Pazarlaması, Çevrimiçi Tüketici Katılımı, Satın Alma Niyeti ve Marka Sadakati Arasındaki İlişkiler. Business & Management Studies: An International Journal, 9 (3), 1045-1059.
  • Özcan, B. and Akıncı, Z. (2017). Sosyal Medyanın Üniversite Öğrencilerinin Tüketici Davranışları Üzerinde Etkisi: Turizm Fakültesi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8 (18), 141-154.
  • Özdemir, S. S. and Doğanay, M. Z. (2019). Bir Mecra Olarak Sosyal Medyanın Reklam Hukuku Açısından Değerlendirilmesi. Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, 7 (13), 295-337.
  • Pegasus Facebook Sayfası. www.Facebook/Pegasus (Erişim Tarihi: 09.06.2019).
  • Pollay, W. R. and Mittal, B. (1993). Here's the Beef: Factors, Determinants, and Segments in Consumer Criticism of Advertising. Journal of Marketing, 57, 99-114.
  • Sakarya Ticaret Borsası. ‘‘Sakarya Ticaret Borsası.’’ https://www.stb.org.tr/Dosyalar/Arastirmalar/sosyal-medya.pdf [Erişim Tarihi: 07.06.2019].
  • Sarıyer, N. and Ceylan, M. (2018). Sosyal Medyadan Ürün Satın Alan Tüketici Profili. Journal of Awareness, 3, 371-376.
  • Say, S. (2015). Pazarlama Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Gıda Sektöründe Facebook Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bölümü Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • Shimp, A. T. (1981). Attitude Toward The Ad As A Mediator Of Consumer Brand Choice. Journal of Advertising, 10 (2), 9-48.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. and Çinko, M. (2008). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım A.Ş. Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. and Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim, 7 (4), 23-32.
  • Vural, Akıncı Z. B. and Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yasar University, 20 (5), 3348‐3382.
  • Wang, J. and Wang, Q. (2012). Body area communications: channel modeling, communication systems, and EMC. John Wiley & Sons.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Ayberk Tutkun 0000-0002-0199-8373

Filiz Eroğlu 0000-0002-3223-953X

Publication Date March 23, 2022
Submission Date August 10, 2021
Acceptance Date March 2, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Tutkun, A., & Eroğlu, F. (2022). The Effect of Social Media Activities on Consumers’ Attitudes and Behaviour in Aviation Sector. Journal of Aviation, 6(1), 33-41. https://doi.org/10.30518/jav.980949

Journal of Aviation - JAV 


www.javsci.com - editor@javsci.com


9210This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence