In this study, it is aimed to determine the
relationship between student characteristics related to information technology,
the emotions of students and science literacy.
Descriptive research model was used. The sample of the study consists of
5895 15-year old students in Turkey. As a research instrument, the researchers
used the results of cognitive tests utilized by PISA in 2015 to assess
students’ science literacy skills. In this study, Turkish students are divided
into 2 groups. One of these groups who respond all questions about student
characteristics (High Emotional Intelligence) and another who does not respond
all questions about them (Low Emotional Intelligence). It was found that the
students with higher emotional intelligence have higher science literacy. The
results show that the emotions of the students, the information technology that
students have at home and the increase the number of this technology positively
affect higher science literacy.
Bu çalışmanın amacı, duygusal zekanın ışığında
bilişim teknolojisi ve öğrenci duyguları ile fen bilimleri okuryazarlığı
arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının belirlenmesidir. Bu araştırmada betimsel araştırma modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 15 yaşındaki 5895 Türk öğrencisi
oluşturmaktadır. Bu araştırmada PISA 2015 uygulamaları kapsamında toplanmış
olan 15 yaş grubundaki öğrencilere ait öğrenci anketleri ile fen okuryazarlığı
testlerinden elde edilen verilerden yararlanılacaktır. Bu çalışmada PISA
2015’de yer alan öğrencilerin kişisel özelliklerin tamamına cevap verenler
(Duygusal Zekası Yüksek) ve cevap vermeyenler (Duygusal Zekası Düşük) olmak
üzere 2 gruba ayrılmıştır. 2 grup için de belirlenen bilişim teknolojileri ile
ilgili öğrenci özelliklerinin fen bilimleri okuryazarlığına etkisi
belirlenmiştir. Duygusal Zekası yüksek
bireylerin fen bilimleri okuryazarlığının daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Öğrencilerin duyguları, evde bilişim teknolojisine sahip olması ve bunların
niceliksel olarak artışı fen bilimleri okuryazarlığını olumlu etkilediği
sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 3, 2017 |
Submission Date | January 1, 2017 |
Acceptance Date | July 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...