Biyoloji öğretmenlerinin
laboratuvar yeterlikleri ile ilgili görüşlerinin incelendiği bu araştırma, Diyarbakır il
merkezindeki liselerde çalışan 86 biyoloji öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırma
verileri, geliştirilen “Laboratuvar Yeterlikleri Belirleme Ölçeği” ve
öğretmenlerle yapılan mülakatlar aracılığıyla toplanmıştır. Nicel verilerin analizi SPSS 22 programı
yardımıyla yüzde, frekans, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi
(Anova) ve çoklu karşılaştırma testlerinden Scheffe testinden yararlanılarak,
nitel veriler ise içerik analizine göre analiz edilmiştir. Araştırma
sonuçlarına bağlı olarak araştırmaya katılan biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar
yöntemini önemli buldukları ancak laboratuvar yeterlikleri ile ilgili
görüşlerinin düşük düzeyde kaldığı tespit edilmiştir. Ayrıca biyoloji
öğretmenlerinin laboratuvar yeterlikleri ile ilgili görüşlerinin, mezun
oldukları yükseköğretim kurumu ve hizmet süresi değişkenlerinden etkilenmediği,
Erkek öğretmenlerin yeterlik görüşlerinin kadın öğretmenlerden daha yüksek
düzeyde olduğu ve fen liselerinde çalışan öğretmenlerin yeterlik görüşlerinin
diğer okul türlerinde çalışan öğretmenlere göre yüksek olduğu anlaşılmaktadır.
In this study, biology
teachers' views on laboratory competencies were examined. The study was carried
out with the participation of 86 biology teachers working in the high school in
Diyarbakır city center. The data was collected through "Laboratory
Qualification Scale" and interviews with the teachers. The quantitative
data was analyzed by using SPSS 22 program through percentage, frequency,
independent sample t-test, one way variance analysis (ANOVA) and Scheffe test
of multiple comparison tests. The qualitative data analyzed by content
analysis. The analysis of the date revealed that the laboratory method was
important for biology teachers but their opinions about the laboratory
competencies were low. The
study also found that the participant” biology teachers” opinions about the laboratory
competencies were not affected by the variables of higher education institutions
and their teaching experiences. Male biology teachers ‘competences were higher
than the female biology teachers ’competences and Biology teachers ‘working in
science high school had higher competences of laboratory than biology teachers
working in other school types.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 3, 2017 |
Submission Date | July 27, 2017 |
Acceptance Date | November 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...