Bu araştırmanın amacı,
ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan
bilgilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın çalışma
grubunu bir ilçede görev yapan 117 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada
nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Veriler, Öğretmen
Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisini Değerlendirme Ölçeği
kullanılarak toplanmıştır. Çalışmada elde edilen veriler bağımsız t-testleri ve
tek yönlü varyans analizi testleri ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına
göre öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi ölçeğinin tüm alt
boyutlarının, öğretmenlerin öğretim yaptıkları sınıfın mevcudu ve sınıf türü
ile mezun oldukları bölümlere göre farklılaşmadığı görülmüştür. Öte yandan,
teknolojik pedagojik bilgi, teknolojik pedagojik alan bilgisi ve pedagojik alan
bilgisi alt boyutlarında öğretmenlerin mesleki kıdem yıllarına göre; teknoloji
bilgisi alt boyutunda cinsiyete göre anlamlı bir farklılık saptanmıştır.
The aim of this study is to investigate the technological
pedagogical content knowledge of primary teachers in terms of some variables.
Totally 117 primary teachers who work in a province participated in the study.
Survey method was employed as a method and the data gathered by using
Technological Pedagogical Content Knowledge Assessment Instrument. The findings
were analyzed with the independent sample t-tests and the one-way ANOVA tests.
The results showed that there is no significant difference on teachers’ scores
of the instrument in terms of class size, class type, and graduated department.
On the other hand, there is a significant difference on teachers’ technological
pedagogical knowledge, technological pedagogical content knowledge, and
pedagogical content knowledge in terms of their experience, as well as on
teachers’ technological knowledge in terms of their gender.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Submission Date | October 26, 2017 |
Acceptance Date | November 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 11 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...