Bu çalışma, öğretmen adaylarının yazılı açıklamaları ve bu adaylar arasından amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen 10 öğretmen adayı ile yapılan görüşmelerle öğrenci hatalarına yaklaşımlarını ve bu hataların giderilmesine yönelik çözüm önerilerini konu edinmektedir. Bu nedenle çalışmada nitel yaklaşıma dayalı durum çalışması yöntemi tercih edilmiştir. Katılımcılar Batı Karadeniz Bölgesi’nin bir ilinde bulunan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 45 dördüncü sınıf öğrencisidir. Çalışma 2015-2016 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak 8 açık uçlu sorudan oluşan form uygulanmıştır. Verilerin analizinde nitel veri analizi teknikleri kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Gökkurt, Şahin, Soylu ve Soylu’nun (2013) temaları ve kodları kullanılarak betimsel analiz yapılmıştır. Çalışma sonucunda, öğretmen adaylarının ölçüler konusuna ilişkin öğrenci hatalarını çoğunlukla tespit edebildikleri ve genellikle öğrenci hatalarının giderilmesine ilişkin yapılandırmacı yaklaşıma dayalı yöntem, teknik ve stratejileri benimsedikleri görülmüştür.
The
study analyzed the written expressions of the prospective teachers, and the
interviews carried out with ten prospective teachers randomly selected. Aim of
this analysis was to determine the prospective teachers’ approaches to the
students’ mistakes and their solution proposals related to those mistakes.
Hence, case study method based on qualitative approach was preferred in the
study. The participants of the study were 45 prospective mathematics teachers,
studying at the department of Primary Mathematics Teacher Education at a state
university located in a province in the West Black Sea Region (senior
students). The research was carried out in 2015-2016 academic year. A form
consisting of 8 open-ended questions was employed as the data collection tool.
Qualitative data analysis techniques were applied for data analysis.
Descriptive analysis was implemented by using themes and codes offered by
Gökkurt, Şahin, Soylu and Soylu (2013). As a
result of the study, it was found that the prospective teachers were mostly
able to detect the students’ mistakes in relation to the topic “measures”, and
they interiorized methods, techniques and strategies based on constructivist
approach to eliminate the mistakes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2018 |
Submission Date | August 5, 2018 |
Acceptance Date | September 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...