İlkokul 1, 2 ve 3. sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin serbest etkinlikler dersi uygulamasına yönelik görüşlerini almayı amaçlayan bu araştırma betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemi 372 öğretmenden oluşmaktadır. İlkokul öğretmenlerinin serbest etkinlikler dersini uygulama düzeylerinin; cinsiyete, mesleki kıdeme, okutulan sınıf mevcuduna, okutulan sınıf düzeyine, mezun olunan okul ve bölüme, lisansüstü eğitim alıp almama durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespiti amacıyla bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Kruskal-Wallis H testi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin serbest etkinlikler dersine yönelik görüşlerinin cinsiyet, mesleki kıdem, sınıf düzeyi ve mezun olunan fakülte değişkenine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenler etkinliklerin öğrenci düzeyine uygun olacak şekilde seçilmesi ve gerekli araç-gereç temininin önemine değinmişlerdir.
Siirt Üniversitesi Rektörlüğü Bilimsel Araştırmalar Projeleri Koordinatörlüğü (BAP)
2018-SİÜSOS-026
This is a descriptive study which aims to examine the opinions of the primary school teachers who work in the 1st, 2nd and 3rd grades of the primary school on the application of free course activities. The sample consists of scales obtained from 372 teachers. Elementary school teachers' level of application of free activities course; t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Kruskal-Wallis H test for independent samples with comparative analyzes to determine whether they differ according to gender, occupational seniority, class size taught, class level taught, school, department graduated and postgraduate education or not. The findings showed that teachers’ opinions did not differ according to their gender, professional and educational experiences. It was determined that there was a difference among teachers’ opinions about classroom sizes in the size of problems. The teachers articulated that it was important to choose activities according to student levels. They also highlighted the role of materials and equipments in activities.
2018-SİÜSOS-026
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 2018-SİÜSOS-026 |
Publication Date | October 20, 2020 |
Submission Date | February 21, 2020 |
Acceptance Date | May 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 16 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...