Bu çalışmanın amacı atıklar ve geri dönüşüm konusunun öğretimine yönelik okul dışı öğrenme etkinliklerinin başarıya, kabule ve görüşlere etkisini araştırmaktır. Karma tasarım benimsenmiştir. Araştırmaya 44 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin yarısı deney grubunu, diğer yarısı ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın verileri atıklar ve geri dönüşüm başarı testi, okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin kabul ölçeği ve okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin görüşme soruları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma bulguları, okul dışı öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin başarılarının ve atıklar ve geri dönüşüme ilişkin algılarının artırdığını göstermektedir. Yapılan görüşmelerden öğrencilerin okul dışı öğrenme ortamlarını fen öğretiminde güçlü bir araç olarak gördükleri anlaşılmıştır. Bu nedenle yerinde, serbest ve deneyime dayalı öğrenme olanakları tanıyan okul dışı öğrenme ortamlarına konu uyumu ve öğrenci beklentileri dikkate alınarak daha fazla yer verilmesi önerilmektedir.
Etik Kurul Komisyon Adı: Bartın Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu Etik Kurul Belge Tarihi ve Protokol No: 09/02/2023-2023-SBB-0040
The aim of this study was to investigate the effects of out-of-school learning activities for teaching the subject of waste and recycling on success, acceptance, and views. The mixed design was adopted. 44 secondary school students participated in the study. Half of the students formed the experimental group, while the other half formed the control group. The data of the study were collected through the waste and recycling achievement test, the acceptance scale regarding out-of-school learning environments, and interview questions regarding out-of-school learning environments. Study findings indicate that out-of-school learning activities increased students' success and perceptions of on waste and recycling. From the interviews, it was understood that students' considering out-of-school learning environments as a powerful tool in science teaching. For this reason, it is recommended to give more space to out-of-school learning environments that provide on-site, free and experience-based learning opportunities, taking into account subject compatibility and student expectations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 14, 2024 |
Publication Date | March 21, 2024 |
Submission Date | December 25, 2023 |
Acceptance Date | February 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 23 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...