Examining the Science Teaching Self-Efficacy Beliefs of Prospective Classroom Teachers in terms of Various Variables
Year 2025,
Volume: 13 Issue: 26, 940 - 955
Ramazan Yildirim
Gökhan Uyanık
Abstract
The objective of this study is to examine the science teaching self-efficacy beliefs of prospective classroom teachers according to various variables. The survey model was utilised in the study. The study group consisted of 216 classroom teacher candidates. The data were collected using the Science Teaching Self-Efficacy Belief Scale. Analysis of the findings indicated that the scores of prospective teachers on the Science Teaching Self-Efficacy Belief Scale were above average. When the scores of prospective classroom teachers from the scale were examined according to gender and longest lived residential area variables, it was determined that there was no significant difference. However, a significant difference was detected in the result expectation sub-factor scores of the scale only in terms of grade level variable. Consequently, the outcome expectation sub-factor scores of the second, third and fourth grade prospective teachers were found to be higher than the first grade prospective teachers' scores.
Ethical Statement
Ethical Committee Permission Information
Name of the board that carries out ethical assessment: Kastamonu University Scientific Research and Publication
Ethics Board The date and number of the ethical assessment decision: 17.05.2022/2022.10.05
References
-
Akbaş, A., & Çelikkaleli, Ö. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi dersine yönelik tutumlarını yordamada fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik inançları. [Science teaching self-efficacy beliefs in predicting pre-service primary school teachers' attitudes towards science course]. Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 21-34.
-
Aldan-Karademir, Ç. (2013). Öğretmen adaylarının sorgulama ve eleştirel düşünme becerilerinin öğretmen öz yeterlik düzeyine etkisi. [The effect of pre-service teachers' questioning and critical thinking skills on teacher self-efficacy level]. (Doktora tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
-
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales, self-efficacy beliefs of adolescents. Information Age Publishing, ss. 307-337.
-
Berkant, H.G., & Ekici, G. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretiminde öğretmen öz – yeterlik inanç düzeyleri ile zekâ türleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. [Evaluation of the relationship between teacher self-efficacy belief levels and intelligence types of prospective primary school teachers in science teaching]. Çukuroca Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 113 – 132.
-
Bıkmaz, F. H. (2002). Fen öğretiminde öz–yeterlik inancı ölçeği.
[Self-efficacy belief scale in science teaching]. Eğitim Bilimleri ve Uygulama 1, (2), 197-210.
-
Bıkmaz, F. H. (2013). Öz yeterlik inançları, eğitimde bireysel farklılıklar, Y. Kuzgun, & D. Deryakulu (Ed.) içinde, [Self-efficacy beliefs, individual differences in education], rehberlik ve psikolojik danışma [guidance and psychological counselling] (s. 291-310). Nobel.
-
Çeliköz, N., & Çetin, F. (2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. [Factors affecting the attitudes of Anatolian teacher high school students towards teaching profession]. Milli Eğitim Dergisi, 162(1), 139-157.
-
Çiftçi, C. (2016). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik algıları ile kaynaştırmaya yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Examining the relationship between classroom teachers' self-efficacy perceptions and their attitudes towards inclusion] (Yüksek lisans tezi), Çukurova Üniversitesi, Adana.
-
Duban-Yıldız N., & Gökçakan N. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz- yeterlik inançları ve fen öğretimine yönelik tutumları. [Prospective primary school teachers' science teaching self-efficacy beliefs and attitudes towards science teaching]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 267 – 280.
-
Ekinci, N. (2015). The relationship between pre-service teachers' teaching approaches and teacher self-efficacy beliefs. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (1),62-76.
-
Enochs, L. G., & Riggs, I. M. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: A preservice elementary scale. Journal of School Science and Mathematics, 90(8), 694-706.
-
Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill International Edition.
-
Güvenç, H. (2010). Pre-service teacher students' perceptions of professional self-efficacy and perceptions of responsibility for student achievement. Journal of New World Sciences Academy, 6 (2), 1410-1421.
-
Hamurcu, H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimine yönelik öz yeterlik inançları. [Prospective primary school teachers' self-efficacy beliefs towards science teaching]. Journal of Educational Research, 24, 112-122.
-
Kaya, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz- yeterlik inançlarının fen öğretimi dersine bağlı olarak değişimi. [The change of pre-service primary school teachers' science teaching self-efficacy beliefs depending on science teaching course]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 55-59.
-
Kiremit, H. (2006). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji ile ilgili öz yeterlik inançlarının karşılaştırılması. [Comparison of science teaching students' self-efficacy beliefs about biology]. (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
-
Lee, W. S. (2005). Encyclopedia of school psychology. Sage.
-
Özata, H. (2007). Öğretmenlerin öz-yeterlik algılarının ve örgütsel yenileşmeye ilişkin görüşlerinin araştırılması. [Investigation of teachers' self-efficacy perceptions and their views on organisational innovation]. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
-
Schriver, M., & Czerniak, C. M. (1999). A comparison of middle and junior high science teachers' levels of efficacy and knowledge of developmentally appropriate curriculum and instruction. Journal of Science Teacher Education, 10(1), 21-42.
-
Şahin, F. (2000). Okul öncesi fen bilgisi öğretimi ve aktivite örnekleri. [Pre-school science teaching and activity examples]. Turan Ofset Baskı.
-
Tepe, D., & Demir, K. (2012). Self-efficacy beliefs scale of preschool teachers. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 137–158.
-
Uyanık, G. (2016). Effect of learning cycle approach-based science teaching on academic achievement, attitude, motivation and retention. Universal Journal of Educational Research, 4(5),1223-1230.
-
Uyanık, G. (2017). İlkokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. [The relationship between primary school students' attitudes towards science course and their academic achievement]. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 86-93.
-
Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2009). Secondary school teachers' self-efficacy perceptions. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (17), 1-16.
-
Yaman, S., Koray, C. Ö., & Altunçekiç, A. (2004). A study on examining the self-efficacy belief levels of pre-service science teachers. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 355-366.
-
Yener, D., & Yılmaz M. (2017). Öğretmen adaylarının öğrenme öğretme anlayışları ve fen öğretimine yönelik özyeterlik inançları. [Pre-service teachers' conceptions of teaching and learning and their self-efficacy beliefs towards science teaching]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 1016 – 1038.
-
Zayimoğlu-Öztürk, F. (2011). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının ilköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan öğrenme alanlarına ilişkin özyeterlik düzeylerinin incelenmesi. [Examining the self-efficacy levels of social studies teachers and pre-service teachers about the learning areas in the primary school social studies curriculum]. (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Examining the Science Teaching Self-Efficacy Beliefs of Prospective Classroom Teachers in terms of Various Variables
Year 2025,
Volume: 13 Issue: 26, 940 - 955
Ramazan Yildirim
Gökhan Uyanık
Abstract
The objective of this study is to examine the science teaching self-efficacy beliefs of prospective classroom teachers according to various variables. The survey model was utilised in the study. The study group consisted of 216 classroom teacher candidates. The data were collected using the Science Teaching Self-Efficacy Belief Scale. Analysis of the findings indicated that the scores of prospective teachers on the Science Teaching Self-Efficacy Belief Scale were above average. When the scores of prospective classroom teachers from the scale were examined according to gender and longest lived residential area variables, it was determined that there was no significant difference. However, a significant difference was detected in the result expectation sub-factor scores of the scale only in terms of grade level variable. Consequently, the outcome expectation sub-factor scores of the second, third and fourth grade prospective teachers were found to be higher than the first grade prospective teachers' scores.
Ethical Statement
Ethical Committee Permission Information
Name of the board that carries out ethical assessment: Kastamonu University Scientific Research and Publication
Ethics Board The date and number of the ethical assessment decision: 17.05.2022/2022.10.05
References
-
Akbaş, A., & Çelikkaleli, Ö. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi dersine yönelik tutumlarını yordamada fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik inançları. [Science teaching self-efficacy beliefs in predicting pre-service primary school teachers' attitudes towards science course]. Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 21-34.
-
Aldan-Karademir, Ç. (2013). Öğretmen adaylarının sorgulama ve eleştirel düşünme becerilerinin öğretmen öz yeterlik düzeyine etkisi. [The effect of pre-service teachers' questioning and critical thinking skills on teacher self-efficacy level]. (Doktora tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
-
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales, self-efficacy beliefs of adolescents. Information Age Publishing, ss. 307-337.
-
Berkant, H.G., & Ekici, G. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretiminde öğretmen öz – yeterlik inanç düzeyleri ile zekâ türleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. [Evaluation of the relationship between teacher self-efficacy belief levels and intelligence types of prospective primary school teachers in science teaching]. Çukuroca Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 113 – 132.
-
Bıkmaz, F. H. (2002). Fen öğretiminde öz–yeterlik inancı ölçeği.
[Self-efficacy belief scale in science teaching]. Eğitim Bilimleri ve Uygulama 1, (2), 197-210.
-
Bıkmaz, F. H. (2013). Öz yeterlik inançları, eğitimde bireysel farklılıklar, Y. Kuzgun, & D. Deryakulu (Ed.) içinde, [Self-efficacy beliefs, individual differences in education], rehberlik ve psikolojik danışma [guidance and psychological counselling] (s. 291-310). Nobel.
-
Çeliköz, N., & Çetin, F. (2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. [Factors affecting the attitudes of Anatolian teacher high school students towards teaching profession]. Milli Eğitim Dergisi, 162(1), 139-157.
-
Çiftçi, C. (2016). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik algıları ile kaynaştırmaya yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Examining the relationship between classroom teachers' self-efficacy perceptions and their attitudes towards inclusion] (Yüksek lisans tezi), Çukurova Üniversitesi, Adana.
-
Duban-Yıldız N., & Gökçakan N. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz- yeterlik inançları ve fen öğretimine yönelik tutumları. [Prospective primary school teachers' science teaching self-efficacy beliefs and attitudes towards science teaching]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 267 – 280.
-
Ekinci, N. (2015). The relationship between pre-service teachers' teaching approaches and teacher self-efficacy beliefs. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (1),62-76.
-
Enochs, L. G., & Riggs, I. M. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: A preservice elementary scale. Journal of School Science and Mathematics, 90(8), 694-706.
-
Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill International Edition.
-
Güvenç, H. (2010). Pre-service teacher students' perceptions of professional self-efficacy and perceptions of responsibility for student achievement. Journal of New World Sciences Academy, 6 (2), 1410-1421.
-
Hamurcu, H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimine yönelik öz yeterlik inançları. [Prospective primary school teachers' self-efficacy beliefs towards science teaching]. Journal of Educational Research, 24, 112-122.
-
Kaya, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz- yeterlik inançlarının fen öğretimi dersine bağlı olarak değişimi. [The change of pre-service primary school teachers' science teaching self-efficacy beliefs depending on science teaching course]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 55-59.
-
Kiremit, H. (2006). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji ile ilgili öz yeterlik inançlarının karşılaştırılması. [Comparison of science teaching students' self-efficacy beliefs about biology]. (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
-
Lee, W. S. (2005). Encyclopedia of school psychology. Sage.
-
Özata, H. (2007). Öğretmenlerin öz-yeterlik algılarının ve örgütsel yenileşmeye ilişkin görüşlerinin araştırılması. [Investigation of teachers' self-efficacy perceptions and their views on organisational innovation]. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
-
Schriver, M., & Czerniak, C. M. (1999). A comparison of middle and junior high science teachers' levels of efficacy and knowledge of developmentally appropriate curriculum and instruction. Journal of Science Teacher Education, 10(1), 21-42.
-
Şahin, F. (2000). Okul öncesi fen bilgisi öğretimi ve aktivite örnekleri. [Pre-school science teaching and activity examples]. Turan Ofset Baskı.
-
Tepe, D., & Demir, K. (2012). Self-efficacy beliefs scale of preschool teachers. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 137–158.
-
Uyanık, G. (2016). Effect of learning cycle approach-based science teaching on academic achievement, attitude, motivation and retention. Universal Journal of Educational Research, 4(5),1223-1230.
-
Uyanık, G. (2017). İlkokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. [The relationship between primary school students' attitudes towards science course and their academic achievement]. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 86-93.
-
Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2009). Secondary school teachers' self-efficacy perceptions. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (17), 1-16.
-
Yaman, S., Koray, C. Ö., & Altunçekiç, A. (2004). A study on examining the self-efficacy belief levels of pre-service science teachers. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 355-366.
-
Yener, D., & Yılmaz M. (2017). Öğretmen adaylarının öğrenme öğretme anlayışları ve fen öğretimine yönelik özyeterlik inançları. [Pre-service teachers' conceptions of teaching and learning and their self-efficacy beliefs towards science teaching]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 1016 – 1038.
-
Zayimoğlu-Öztürk, F. (2011). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının ilköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan öğrenme alanlarına ilişkin özyeterlik düzeylerinin incelenmesi. [Examining the self-efficacy levels of social studies teachers and pre-service teachers about the learning areas in the primary school social studies curriculum]. (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.