Objective: The study was carried out to determine the factors affecting the use of computer, internet, and computer games on primary school children and their thoughts. Method: The research is a descriptive study and was carried out with students in Zonguldak Primary School from March to May 2018. In the selection of the sample group, a primary school was included in the scope of research by a simple random method. The sample of the study was composed of students who agreed to participate in the research on the specified dates. “Personal Information Forms” and “Question Forms Prepared in the Light of the Literature” were used as data collection tools. Results: It was found that 74.4% of students had their own computers, 88.7% used the computer at home, 62.2% started using computers after the age of 5, 85.4% had internet at home, 67.7% never went to an internet cafe, 15.2% used computers/tablets every day, 50.0% played games for 0 to 1 hours every day, 50.0% used computer for games, and 44.5% for homework. 37.2% of students thought that playing a video game would improve their knowledge and skills. While 47.0% of students thought playing games was not a waste of time, 41.2% stated that it was not enjoyable to play alone on the computer. A significant difference was found between gender and what they used it for, having a computer of their own, and playing on computer every day (p<0.05). Conclusion: With the development of technology, it was concluded that the use of computer, internet, and the frequency of playing computer games increased in children. It was suggested that providing controls related to the issue such as a parent’s control were significant.
Amaç: İlkokul çağındaki çocukların bilgisayar, internet ve bilgisayar oyunları kullanımını etkileyen faktörleri ve düşüncelerini belirlemek amacıyla yapıldı. Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tipte olup Mart-Mayıs 2018 tarihleri arasında Zonguldak İlkokulu’ndaki öğrenciler ile gerçekleştirildi. Örneklem grubunun seçiminde basit rastgele yöntem ile bir ilkokul araştırma kapsamına alındı. Araştırmanın örneklemini belirtilen tarihlerde araştırmaya katılmayı kabul eden öğrenciler oluşturdu. Veri toplama aracı olarak, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Literatür Işığında Hazırlanan Soru Formu” kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin %74,4’ünün kendine ait bilgisayarı olduğu, %88,7’sinin bilgisayarı evde kullandığı, %62,2’sinin 5 yaşından sonra bilgisayar kullanmaya başladığı, %85,4’ünün evinde internet olduğu, %67,7’sinin hiç internet kafeye gitmediği, %15,2’sinin her gün bilgisayar/ tablet kullandığı, %50’sinin günlük ortalama oyun saatinin 0-1 saat olduğu, %50,0’ının bilgisayarı oyun için kullandığı ve %44,5’inin bilgisayarı ödev için kullandığı saptandı. Öğrencilerin %37,2’si, bilgisayar oyunu oynamanın onların bazı bilgi ve becerilerini geliştireceğini düşünmektedir. Öğrencilerin %47,0’ı oyun oynamanın zaman kaybı olmadığını düşünürken; %41,2’si bilgisayarda tek başına oyun oynamanın zevkli olmadığını belirtmektedir. Öğrencilerin cinsiyet ile bilgisayarı daha çok ne için kullandığı ile ve kendilerine ait bilgisayarının olması ile her gün bilgisayar oynaması ile arasında anlamlı sonuç bulundu (p<0,05). Sonuç: Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte çocuklarda bilgisayar, internet kullanımının ve bilgisayar oyunlarını oynama sıklığının arttığı sonucuna varıldı. Konu ile ilgili denetimlerin ve ebeveyn kontrolünün sağlanmasının önemli olduğu ortaya koyuldu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Paediatrics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 1 |