Özet
Giriş:Bu çalışmanın amacı Lise öğrencilerinin KKKA hastalığı hakkındaki bilgi düzeyini belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte planlanan çalışmanın evrenini, Lise birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıfta bulunan 530 öğrenci oluşturdu ve öğrencilerin % 54,9 (n:291)'una ulaşıldı. Öğrencilerden sözlü onam alınarak 15 sorudan oluşan anketi doldurmaları istendi. Veriler SPSS veri tabanında ortalama, frekans, yüzde kullanılarak hesaplandı.
Bulgular: Çalışmada öğrenciler bulaşmanın kene teması ile olduğunu bilmelerine rağmen bulaşmanın nasıl olduğu, kene teması durumunda yapılması gerekenler ve hastalığın belirtileri hakkında yeterli bilgiye sahip değillerdi.
Sonuç: Bulaşmanın önlenmesi için öğrencilerin bilgi düzeylerinin arttırılması gerekmektedir. Bilgi düzeyini artırmak için öğrencilerin eksiklikleri belirlenerek gerekli eğitimler planlanmalıdır.
Verileri toplamada yardımcı olan Murat Aydın ve Dilek Aydın'a, makaleyi değerlendirmeme yardımcı olan Doç. Dr. Binali ÇATAK'a teşekkür ederim.
Abstract
Introduction: The aim of this study is to determine the knowledge level of high school students about CCHF disease.
Materials and Methods: The population of the study, which was planned in descriptive type, consisted of 530 students in the first, second, third and fourth grades of high school, and 54.9% (n:291) of the students were reached. Verbal consent was obtained from the students and they were asked to fill out the questionnaire consisting of 15 questions. Data were calculated using mean, frequency and percentage in SPSS database.
Results: In the study, although the students knew that the transmission was by tick contact, they did not have enough information about how the transmission was, what to do in case of tick contact and the symptoms of the disease
Conclusion:. It is necessary to increase the knowledge level of students in order to prevent contagion. In order to increase the level of knowledge, the deficiencies of the students should be determined and the necessary training should be planned.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Infectious Diseases |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Acceptance Date | September 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |