Abstract:
Background/Aims:This study was carried out in cross-sectional and analytical type to
evaluate empathic tendency and communication skills in nursing and midwifery
students.
Methods:
The sampling of the study consisted of 574 students. An information
form, the Communication Skills Assessment Scale, and the Empathic
Tendency Scale were used to collect the study data.
Results:The
mean score for empathic tendency was found to be 70.0±8.7, while it was
102.7±9.9 for Communication Skills Assessment Scale. The relationship between
the scores related to the two scales was determined to be positively significant
(p <0.05). The demographic variables (age, gender, marital status) were
observed to have no effect on the mean scores for empathic tendency and Communication
Skills Assessment Scale (p>0.05). No significant difference was found
between the scores obtained from the scales by the midwifery and nursing
students (p> 0.05). There was no significant difference between the mean Empathic
Tendency Scale scores and years of nursing students (p> 0.05). On the other
hand, the difference between the scale scores in both scales for students who
were satisfied, partly satisfied, and not satisfied with their profession was
significant (p <0.01).
Conclusions:
In conclusion, the empathic tendency and communication skill scores of
the students were found to be at a moderate level.
Amaç: Bu çalışma hemşirelik ve ebelik öğrencilerinde empatik eğilimve iletişim becerilerini değerlendirmek için kesitsel tipte yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini 574 öğrencioluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında bilgi formu,
İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği ve Empatik Eğilim Ölçeğikullanılmıştır.
Bulgular: Empatik eğilim puan ortalaması 70.0 ± 8.7 iken İletişimBecerileri Değerlendirme Ölçeği 102.7±9.9 olarak bulundu. İkiölçek arasındaki ilişki pozitif olarak anlamlıydı (p<0.05). Demografikdeğişkenlerin (yaş, cinsiyet, medeni durum) Empatik Eğilim ve İletişim becerileri Değerlendirme Ölçeği puan ortalamaları üzerinde hiçbir etkisinin olmadığı gözlendi (p>0.05). Ebelik e hemşirelik öğrencileriarasında anlamlı fark bulunmadı (p>0.05). Ortalama Empatik eğilimpuanları ile hemşirelik öğrencileri arasında anlamlı fark yoktu (p>0.05). Diğer taraftan, memnun, kısmen memnun ve mesleklerindenmemnun olmayan öğrenciler için ölçek puanları arasındaki farkanlamlı bulunmuştur (p<0.01).
Sonuç: Sonuç olarak, öğrencilerin empatik eğilim ve iletişim becerileri puanları orta düzeyde bulunmuştur
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Acceptance Date | July 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 4 |