Aim: This study was carried out to examine the fathers' role acquisition process, attitudes and behaviors of fathers who have babies in the 0-3 age range. Methods: The research was conducted in a cross-sectional feature between June 2019 and March 2020 at a private university. 150 fathers (second and more fathers: 79; first time dad :71)working as academic or administrative staff at the university were included in the research sample. The research data were collected by the researchers using a questionnaire prepared in line with the literature. In the statistical analysis of the data; Pearson Chi-Square tests, Yates Corrected ChiSquare, Fisher's Exact tests were used in the analysis of categorical data. Results: 47.9% of first-time fathers and 60.8% of second-time fathers and more than one father stated that they felt they were fathers when they first saw the baby, and no difference was found between the groups (p=0.133). 78.9% of the first-time fathers group and 94.9% of the second-time fathers group stated that they did not attend the birth preparation class or a course, and there was a significant difference between the groups (p=0.007). It was determined that there was no difference between the groups in maintaining the physiological care of the baby, and the group with more fathers for the second time gave physical care at a higher rate. When the groups were compared in terms of preparation for the paternity role, physical care of the baby, father-infant relationship, and support to the spouse, it was determined that there was no statistically significant difference. Usage in Practice: When the participants see the baby for the first time, they feel that he is a father, attend the birth preparation classes or courses at a low rate, and support their spouses in the process of adapting to motherhood and breastfeeding at a low rate.
Amaç: Araştırma, toplumunun kültürel yapısına özgü babalık rol kazanım süreci, babaların tutum ve davranışlarını incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, bir üniversitede Haziran 2019-Mart 2020 tarih aralığında kesitsel özellikte yapılmıştır. Araştırma örneklemine üniversitede akademik veya idari personel olarak çalışan 150 baba (2 ve üzerinde baba olan: 79; ilk kez baba olan:71) alınmıştır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan anket formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde; tanımlayıcı istatistikler için sayı ve yüzde, oluşturulan çapraz tabloların analizinde ki-kare testlerinden Pearson Ki Kare, Yates Düzeltmelik Ki Kare, Fisher’s Exact testlerinden yararlanılmıştır.
Bulgular: İlk kez baba olanların %47.9’u, 2 ve üzerinde baba olanların %60.8’i baba olduğunu bebeği ilk gördüğünde hissettiğini belirtmiş olup gruplar arasında fark bulunmadığı saptanmıştır (p=0.133). İlk kez baba olan grubun %78.9’u, 2 ve üzerinde baba olan grubun %94.9’u doğuma hazırlık sınıfına veya kursa katılmadığını belirtmiş olup gruplar arasında anlamlı fark olduğu saptanmıştır (p=0.007). Bebeğin fizyolojik bakımının sürdürülmesi bakımından gruplar arasında farklılık olmadığı, 2 ve üzerinde baba olan grubun daha yüksek oranda fiziksel bakım verdiği belirlenmiştir. Babalık rolüne hazırlık, fiziksel bakım, baba bebek ilişkisi, eşe destek olma bakımından gruplar karşılaştırıldığında fark olmadığı belirlenmiştir.
Sonuç: Katılımcılar bebeği ilk gördüğünde baba olduğunu hissetmekte, doğuma hazırlık sınıfı veya kurslara düşük oranda katılmakta, anneliğe uyum sürecinde eşlerini zayıf oranda rahatlatmakta, emzirme konusunda düşük oranda eşlerine destek olmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 1 Issue: 2 |
Journal of Current Nursing Research is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).