Giriş: Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocuk ve
ailesi fiziksel, psikolojik ve sosyal alanda pek çok
olumsuz deneyimle karşı karşıya kalmaktadır. İletişim ve
etkileşim problemi yaşayan OSB’li çocukların yoğun
davranış problemleri sergilemesi ailenin hastalığa
uyumunu güçleştirmektedir. Tanı sonrasında OSB’li
çocuğun değerlendirilmesi ve bu doğrultuda ailenin
tedavi sürecinde desteklenmesinde hemşirenin rolü
oldukça önemlidir. Hemşirelerin hastalarına standardize
edilmiş kuram ve modeller çerçevesinde bakım sunması
bakımın kalitesini ve profesyonelliği artırmaktadır. Bu
süreçte Orem Öz- Bakım Teorisi doğrultusunda
oluşturulan hemşirelik bakımı pratiğin otizmli
çocuklarda olumlu sonuç alma potansiyelini artırmasını
desteklemektedir.
Amaç ve Yöntem: Bu olgu sunumunda, OSB olan çocuk
ve ailesinin Orem Öz-Bakım Teorisi doğrultusunda
tümüyle eksikliği giderici, kısmen eksikliği giderici ve
destekleyici- eğitici hemşirelik sistemleri kapsamında
değerlendirilmesi ve bu değerlendirme sonucunda
hemşirelik tanılamasına gitme süreci bir olgu üzerinde ele
alınmıştır.
Sonuç: Orem Öz-Bakım Teorisinin OSB’li çocuk ve
ailesinin değerlendirilmesi ve baş etme sistemlerinin
güçlendirilmesi için gereksinimlerinin saptanmasında
katkı sağladığını söylemek mümkündür.
çocuk hemşirelik orem öz-bakım teorisi otizm spektrum bozukluğu
Introduction: The child with Autism Spectrum Disorder
(ASD) and his family are faced with many negative
experiences in the physical, psychological and social areas.
Children with ASD, who have communication and
interaction problems, exhibit intense behavioral problems,
making it difficult for the family to adapt to the disease. The
role of the nurse is very important in evaluating the child
with ASD after the diagnosis and supporting the family in
the treatment process accordingly. Nurses provide care to
their patients within the framework of standardized theories
and models, increasing the quality of care and
professionalism. In this process, nursing care created in line
with the Orem Self-Care Theory supports the practice to
increase the potential of getting positive results in children
with autism.
Aim and Method: In this case report, the evaluation of the
child with ASD and his/her family within the scope of fully
corrective, partially corrective and supportive-educative
nursing systems in line with Orem Self-Care Theory and
the process of going to the nursing diagnosis as a result of
this evaluation are discussed on a case.
Conclusion: It is possible to say that Orem's Self-Care
Theory contributes to the evaluation of children with ASD
and their families and to determine their needs in order to
strengthen their coping systems.
autism spectrum disorder child nursing orem self-care theory
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Olgu Sunumları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 3 |
Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.