Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Orem Öz-Bakım Teorisine Göre Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuk ve Ailesini Tanılama Süreci: Olgu Sunumu

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 3, 126 - 134, 29.12.2021

Öz

Giriş: Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocuk ve
ailesi fiziksel, psikolojik ve sosyal alanda pek çok
olumsuz deneyimle karşı karşıya kalmaktadır. İletişim ve
etkileşim problemi yaşayan OSB’li çocukların yoğun
davranış problemleri sergilemesi ailenin hastalığa
uyumunu güçleştirmektedir. Tanı sonrasında OSB’li
çocuğun değerlendirilmesi ve bu doğrultuda ailenin
tedavi sürecinde desteklenmesinde hemşirenin rolü
oldukça önemlidir. Hemşirelerin hastalarına standardize
edilmiş kuram ve modeller çerçevesinde bakım sunması
bakımın kalitesini ve profesyonelliği artırmaktadır. Bu
süreçte Orem Öz- Bakım Teorisi doğrultusunda
oluşturulan hemşirelik bakımı pratiğin otizmli
çocuklarda olumlu sonuç alma potansiyelini artırmasını
desteklemektedir.
Amaç ve Yöntem: Bu olgu sunumunda, OSB olan çocuk
ve ailesinin Orem Öz-Bakım Teorisi doğrultusunda
tümüyle eksikliği giderici, kısmen eksikliği giderici ve
destekleyici- eğitici hemşirelik sistemleri kapsamında
değerlendirilmesi ve bu değerlendirme sonucunda
hemşirelik tanılamasına gitme süreci bir olgu üzerinde ele
alınmıştır.
Sonuç: Orem Öz-Bakım Teorisinin OSB’li çocuk ve
ailesinin değerlendirilmesi ve baş etme sistemlerinin
güçlendirilmesi için gereksinimlerinin saptanmasında
katkı sağladığını söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • 1 Ahmed, H. M., Mohammed, R. E., Ibrahim, S. R. (2019). Effect of Orem Self-Care Model on school-age children and teenagers with autism and their parents. Benha University. https://bu.edu.eg/staff/samahalrefaai13- publications/40019
  • 2 Alpaytaç, S. (2007). Otizm üzerine Türkiye’den bir örnek vaka incelemesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 3 Bonis, S. A. (2012). Contentment in “Songs of the Gorilla nation: my journey through autism”: a humanbecoming hermeneutic study. Advances in Nursing Science, 35(3), 273–283.
  • 4 Carter, P. (2013). Autism spectrum disorders, London: British Association for Adoption & Fostering.
  • 5 Campisi, L., Imran, N., Nazeer, A., Skokauskas, N., Azeem, M. W. (2018). Autism spectrum disorder, British Medical Bulletin, 127(1).
  • 6 Desai, M. U., Divan, G., Wertz F. J., Patel, V. (2012). The discovery of autism: Indian parents’ experiences of caring for their child with an autism spectrum disorder. Transcultural Psychiatry, 49, 613-637.
  • 7 Dillenburger, K., Keenan, M., Doherty, A., Byrne, T., Gallaghen, S. (2010). Living with children diagnosed with autistic spectrum disorder: Parental and professional views. British Journal of Special Education, 37, 14-23.
  • 8 Faroy, M., Meiri, G., Arbelle, S. (2016). DSM5 and autism: Diagnostic changes and clinical implications in early childhood. Harefuah, 155(5), 291-322.
  • 9 Fawcett, J. (2015). Contemporary nursing knowledge: analysis and evaluation of conceptual models of nursing, (2th edition), USA: FA Davis Comp.
  • 10 Gorsky, S. M. (2014). Self-Care Strategies Among Parents With a Child Diagnosed With Autism Spectrum Disorder. Electronic Theses, Projects, and Dissertations. 11 Gurrieri, F. (2012, May). Working up autism: the practical role of medical genetics. In American Journal of Medical Genetics Part C: Seminars in Medical Genetics, 160(20), 104- 110.
  • 12 Macduff, C., Sinclair, J. (2008). Evidence on self-care support wıthın communıty nursıng: This is a summary: the full paper can be accessed atnursingtimes net. Nursing times, 104(14), 32-33.
  • 13 Masi, A., DeMayo, M. M., Glozier, N., Guastella, A. J. (2017). An overview of autism spectrum disorder, heterogeneity and treatment options. Neuroscience bulletin, 33(2), 183-193.
  • 14 Magalhães, J. M., Lima, F. S. V., Silva, F. R. D. O., Rodrigues, A. B. M., Gomes, A. V. (2020). Asistencia de enfermería al niño autista: revisión integrativa. Enfermería Global, 19(58), 531-559.
  • 15 McCabe, H. (2008). Autism and family in the people’s republic of Chine: Learning from Parents’ Perspectives. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 31, 37-47.
  • 16 Menekli, T. (2017). Dorothea E. Orem: ÖzBakım Yetersizliği Teorisi. A. Karadağ, N. Çalışkan, Z. G. Baykara (Ed), Hemşirelik Teorileri ve Modelleri içinde (1. Baskı), İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık.
  • 17 Oliver, C. J. (2003). Triage of the Autistic Spectrum Child Utilizing the Congruence of Case Management Concepts and Orem’s Nursing Theories. Professional Case Management, 8(2), 66-82.
  • 18 Ölmez, H., Küçükoğlu, S. (2015). Otistik Çocukların Ebeveynlerinde Görülen Psikolojik Belirtiler ve Yaşanan Güçlüklerin Belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • 19 Pickett, J., Xiu, E., Tuchman, R., Dawson, G., & Lajonchere, C. (2011). Mortality in individuals with autism, with and without epilepsy. Journal of Child Neurology, 26(8), 932-939.
  • 20 Potts, N. L., Mandleco, B. L. (2007). Pediatric nursing: Caring for children and their families. (2nd). Delmar T, (Ed). Nelson Education Ltd.
  • 21 Rodrigues, P. M. D. S., Albuquerque, M. C. D. S. D., Brêda, M. Z., Bittencourt, I. G. D. S., Melo, G. B. D., Leite, A. D. A. (2017). Self-care of a child with autism spectrum by means of Social Storiesa. Escola Anna Nery, 21.
  • 22 Schroeder, J. H., Cappadocia, M. C., Bebko, J. M., Pepler, D. J., Weiss, J. A. (2014). Shedding light on a pervasive problem: A review of research on bullying experiences among children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44, 1520–1534.
  • 23 Taylor, S. G., Orem, D. E. (2006). Self-care deficit theory of nursing. Tomey, A. M., Alligood, M. R. (Ed), Nursing Theorists and Their Work In. Missouri: Mosby Elsevier.
  • 24 Van Elst, L. T., Maier, S., Fangmeier, T., Endres, D., Mueller, G. T., Nickel, K., Perlov, E. (2014). Disturbed cingulate glutamate metabolism in adults with high-functioning autism spectrum disorder: evidence in support of the excitatory/inhibitory imbalance hypothesis. Molecular psychiatry, 19(12), 1314-1325.

Diagnosis Process of the Child with Autism Spectrum Disorder and Family According to Orem Self-Care Theory: A Case Report

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 3, 126 - 134, 29.12.2021

Öz

Introduction: The child with Autism Spectrum Disorder
(ASD) and his family are faced with many negative
experiences in the physical, psychological and social areas.
Children with ASD, who have communication and
interaction problems, exhibit intense behavioral problems,
making it difficult for the family to adapt to the disease. The
role of the nurse is very important in evaluating the child
with ASD after the diagnosis and supporting the family in
the treatment process accordingly. Nurses provide care to
their patients within the framework of standardized theories
and models, increasing the quality of care and
professionalism. In this process, nursing care created in line
with the Orem Self-Care Theory supports the practice to
increase the potential of getting positive results in children
with autism.
Aim and Method: In this case report, the evaluation of the
child with ASD and his/her family within the scope of fully
corrective, partially corrective and supportive-educative
nursing systems in line with Orem Self-Care Theory and
the process of going to the nursing diagnosis as a result of
this evaluation are discussed on a case.
Conclusion: It is possible to say that Orem's Self-Care
Theory contributes to the evaluation of children with ASD
and their families and to determine their needs in order to
strengthen their coping systems.

Kaynakça

  • 1 Ahmed, H. M., Mohammed, R. E., Ibrahim, S. R. (2019). Effect of Orem Self-Care Model on school-age children and teenagers with autism and their parents. Benha University. https://bu.edu.eg/staff/samahalrefaai13- publications/40019
  • 2 Alpaytaç, S. (2007). Otizm üzerine Türkiye’den bir örnek vaka incelemesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 3 Bonis, S. A. (2012). Contentment in “Songs of the Gorilla nation: my journey through autism”: a humanbecoming hermeneutic study. Advances in Nursing Science, 35(3), 273–283.
  • 4 Carter, P. (2013). Autism spectrum disorders, London: British Association for Adoption & Fostering.
  • 5 Campisi, L., Imran, N., Nazeer, A., Skokauskas, N., Azeem, M. W. (2018). Autism spectrum disorder, British Medical Bulletin, 127(1).
  • 6 Desai, M. U., Divan, G., Wertz F. J., Patel, V. (2012). The discovery of autism: Indian parents’ experiences of caring for their child with an autism spectrum disorder. Transcultural Psychiatry, 49, 613-637.
  • 7 Dillenburger, K., Keenan, M., Doherty, A., Byrne, T., Gallaghen, S. (2010). Living with children diagnosed with autistic spectrum disorder: Parental and professional views. British Journal of Special Education, 37, 14-23.
  • 8 Faroy, M., Meiri, G., Arbelle, S. (2016). DSM5 and autism: Diagnostic changes and clinical implications in early childhood. Harefuah, 155(5), 291-322.
  • 9 Fawcett, J. (2015). Contemporary nursing knowledge: analysis and evaluation of conceptual models of nursing, (2th edition), USA: FA Davis Comp.
  • 10 Gorsky, S. M. (2014). Self-Care Strategies Among Parents With a Child Diagnosed With Autism Spectrum Disorder. Electronic Theses, Projects, and Dissertations. 11 Gurrieri, F. (2012, May). Working up autism: the practical role of medical genetics. In American Journal of Medical Genetics Part C: Seminars in Medical Genetics, 160(20), 104- 110.
  • 12 Macduff, C., Sinclair, J. (2008). Evidence on self-care support wıthın communıty nursıng: This is a summary: the full paper can be accessed atnursingtimes net. Nursing times, 104(14), 32-33.
  • 13 Masi, A., DeMayo, M. M., Glozier, N., Guastella, A. J. (2017). An overview of autism spectrum disorder, heterogeneity and treatment options. Neuroscience bulletin, 33(2), 183-193.
  • 14 Magalhães, J. M., Lima, F. S. V., Silva, F. R. D. O., Rodrigues, A. B. M., Gomes, A. V. (2020). Asistencia de enfermería al niño autista: revisión integrativa. Enfermería Global, 19(58), 531-559.
  • 15 McCabe, H. (2008). Autism and family in the people’s republic of Chine: Learning from Parents’ Perspectives. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 31, 37-47.
  • 16 Menekli, T. (2017). Dorothea E. Orem: ÖzBakım Yetersizliği Teorisi. A. Karadağ, N. Çalışkan, Z. G. Baykara (Ed), Hemşirelik Teorileri ve Modelleri içinde (1. Baskı), İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık.
  • 17 Oliver, C. J. (2003). Triage of the Autistic Spectrum Child Utilizing the Congruence of Case Management Concepts and Orem’s Nursing Theories. Professional Case Management, 8(2), 66-82.
  • 18 Ölmez, H., Küçükoğlu, S. (2015). Otistik Çocukların Ebeveynlerinde Görülen Psikolojik Belirtiler ve Yaşanan Güçlüklerin Belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • 19 Pickett, J., Xiu, E., Tuchman, R., Dawson, G., & Lajonchere, C. (2011). Mortality in individuals with autism, with and without epilepsy. Journal of Child Neurology, 26(8), 932-939.
  • 20 Potts, N. L., Mandleco, B. L. (2007). Pediatric nursing: Caring for children and their families. (2nd). Delmar T, (Ed). Nelson Education Ltd.
  • 21 Rodrigues, P. M. D. S., Albuquerque, M. C. D. S. D., Brêda, M. Z., Bittencourt, I. G. D. S., Melo, G. B. D., Leite, A. D. A. (2017). Self-care of a child with autism spectrum by means of Social Storiesa. Escola Anna Nery, 21.
  • 22 Schroeder, J. H., Cappadocia, M. C., Bebko, J. M., Pepler, D. J., Weiss, J. A. (2014). Shedding light on a pervasive problem: A review of research on bullying experiences among children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44, 1520–1534.
  • 23 Taylor, S. G., Orem, D. E. (2006). Self-care deficit theory of nursing. Tomey, A. M., Alligood, M. R. (Ed), Nursing Theorists and Their Work In. Missouri: Mosby Elsevier.
  • 24 Van Elst, L. T., Maier, S., Fangmeier, T., Endres, D., Mueller, G. T., Nickel, K., Perlov, E. (2014). Disturbed cingulate glutamate metabolism in adults with high-functioning autism spectrum disorder: evidence in support of the excitatory/inhibitory imbalance hypothesis. Molecular psychiatry, 19(12), 1314-1325.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Olgu Sunumları
Yazarlar

Edanur Tar Bu kişi benim 0000-0001-8821-8554

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tar, E. (2021). Orem Öz-Bakım Teorisine Göre Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuk ve Ailesini Tanılama Süreci: Olgu Sunumu. Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 1(3), 126-134.

Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.