Purpose: This study has aimed to reveal the role of digital leadership in creating and maintaining innovative work behavior.
Methodology: The research was conducted with a convenience sample of 15 experts working in information and communication technology (ICT) companies. This qualitative study employed a phenomenological research design. The data obtained were analyzed using content analysis with QDA Miner 6 software within the scope of qualitative research.
Findings: This study has uncovered innovative and supportive codes related to managers' adeptness in digital leadership. Additionally, it has been revealed that the primary drivers of innovative business conduct include idea generation, idea advocacy, and idea implementation. The research has revealed a set of codes demonstrating the relationship between innovative work behavior and the skills of digital leaders, encompassing creativity, generating new ideas, digital skills, technology utilization, diversity management, fostering an innovative team and environment, adaptability to change, risk-taking, efficiency, openness to innovations, and adaptability.
Implications: According to the results of the study, innovative and supportive codes have emerged regarding managers' digital leadership skills. However, it has been revealed that the most significant factors triggering innovative work behavior are idea generation, idea advocacy, and idea implementation. By demonstrating the relationship between innovative work behavior and digital leaders' skills, this research highlights the importance of codes such as creativity, developing new ideas, digital competencies, technology usage, diversity management, creating an innovative team, fostering a supportive environment, adapting to change, taking risks, productivity, openness to innovations, and adaptability. As this study is conducted within the scope of qualitative research methodology, it may provide significant insights for organizations' plans, challenges, and opportunities regarding digital leadership and innovative work behavior, and offer guidance in understanding changing trends. Therefore, this research may be considered to contribute to demonstrating how existing concepts are reflected in practice and to revealing leaders' strategies for improving their own business processes and achieving success.
Limitations: The fact that this research is limited to Ankara province and focuses on a certain sector and cultural context can be seen among the limitations of the research. For more generalizable results, it is recommended to conduct studies in different sectors and provinces.
Özet
Amaç: Bu çalışma ile dijital liderliğin yenilikçi iş davranışını oluşturma ve sürdürmedeki rolü ortaya çıkarılmak istenmiştir.
Yöntem: Araştırma kolayda örneklem ile belirlenmiş bilgi ve iletişim teknolojileri firmalarında çalışan 15 uzman üzerinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler nitel araştırma kapsamında içerik analizi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın sonucuna göre yöneticilerin dijital liderlik becerileri ile ilgili yenilikçi ve destekleyici olma kodları ortaya çıkmıştır. Ayrıca, yenilikçi iş davranışını harekete geçiren unsurlar arasında en çok fikir yaratma, fikir savunma ve fikrin uygulama olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın yenilikçi iş davranışı ve dijital liderlerin becerileri ilişkisini gösteren sonucunda yaratıcılık, yeni fikirler dijital beceriler, teknoloji kullanımı, çeşitliliği yönetme, yenilikçi bir ekip ve çevre, değişime uyum, risk alma, verimlilik, yeniliklere açık olma ve uyum sağlama kodları çıkmıştır.
Sonuç ve Katkılar: Bu çalışma nitel araştırma yöntemi kapsamında ele alınarak dijital liderlik ve yenilikçi iş davranışı ile ilgili örgütlerin geleceğe yönelik planları, zorlukları ve fırsatlara hazırlamak için önemli öngörüler sağlayabilir ve değişen trendleri anlamada rehberlik sunabilir. Bu anlamda bu araştırma ile mevcut kavramların pratiğe nasıl yansıdığını göstermede ve liderlerin kendi iş süreçlerini geliştirmelerine ve başarıya ulaşma stratejilerini açığa çıkarmada katkı sağlayacağı düşünülebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Management Information Systems, Leadership, Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | February 27, 2024 |
Acceptance Date | March 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |